Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Antoine de Saint-Exupéry
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Klasyfikacja źródeł informacji
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
Autor: Krzysztof Wolsa
Nasze zwariowane życie
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Przyjaźń „Przyjaciele są jak ciche anioły, które podnoszą nas, gdy nasze skrzydła zapomniały jak latać”
Granice poznania. Granice poznania.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Somatognozja.
Autor badań: Marta Mrowińska
Percepcja słuchowa.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Dziecko z wadą wzroku w szkole ogólnodostępnej
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Spostrzeganie.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Autorzy:Ania Szczubełek Kasia Sul
Integracja sensoryczna
Historia pojęcia umysłu
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
Medialna rzeczywistoŚĆ
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „SZKOŁA DEMOKRACJI”
Interakcja człowiek – komputer UCD (user centred design)
Co stanowi o wartości? Aforyzmy.  Nie staraj się zostać człowiekiem sukcesu, lecz człowiekiem wartościowym. - Albert Einstein.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
pozytywna właściwość estetyczna bytu wynikająca z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności, odbierana przez zmysły.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
METODY KOMUNIKACJI.
Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Zaburzenia spostrzegania
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
SYMBOLIZM.
 Jest udomowioną forma wilka szarego, ssaka drapieżnego z rodziny psowatych, uznawana przez niektórych za podgatunek wilka.  Od czasu jego udomowienia.
Psy- Moja pasja. „Jeśli mnie oswoisz będziemy potrzebni jeden drugiemu” Antoine de Saint- Exupéry.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Reprezentacje umysłowe
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH.
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
POSTRZEGANIE RAJU WEDŁUG ISLAMU
Reprezentacje umysłowe
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.

PERCEPCJA eSTETYCZNA Idea poznawania zmysłowego: odbieranie wrażeń zmysłowych nadawanie im znaczenia interpretowanie, prowadzące do konkluzji czy oglądane dzieło jest ładne czy brzydkie. Osoby widzące i niewidome w podobny sposób oceniają piękno dzieł sztuki. Różnica w postrzeganiu oglądanego obiektu, dotyczy jedynie dominacji ich zmysłów.

Oczy umysłu Salvadore Dali – Starość, młodość, dzieciństwo (Trzy wieki)

Percepcja Estetyczna „…dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” Antoine de Saint-Exupéry Ścieżka tyflologiczna w Muzeum Śląskim w Katowicach

Percepcja estetyczna Niewidomy uczeń odbiorcą sztuki.

Budowanie emocjonujących przeżyć przez mózg

Budowanie emocjonujących przeżyć przez mózg Odbiorca pełniej przeżywa przyjemność obcowania z dziełem sztuki, jeśli dysponuje na jego temat konkretną wiedzą. W umyśle człowieka powstaje subiektywny obraz postrzeganego świata.

Procesy poznawcze u niewidomych Pierwotny charakter analizatora dotyku. Intermodalne skojarzenia kompensacją wzroku. Zmysł dotykowo-kinestetyczny źródłem poznania świata.

Wyobrażenia surogatowe wg Marii Grzegorzewskiej […] pewne substytuty psychiczne tych treści poglądowych, które ludziom niewidzącym, w zupełności lub częściowo są niedostępne, odgrywają ważną rolę w kształtowaniu się ich wyobrażeń i pojęć.

Kategorie wyobrażeń surogatowych wg T. Hellera i W. Steinberga 1. Wyobrażenia surogatowe adekwatne, powstałe w oparciu o bodźce dotykowe oraz ich treść (np. ustalenie wielkości drzewa na podstawie jego pnia). 2. Wyobrażenia surogatowe nieadekwatne, powstałe głównie na podstawie bodźców słuchowych (np. określenie rodzaju pojazdu po odgłosie silnika).

Poezja, malarstwo i teatr źródłem inspiracji do tworzenia wyrażeń surogatowych u niewidomych

Twórczość niewidomych uczniów pod wpływem odbioru sztuki Wizualizacja „Jam jest Jacek Soplica. Panie Rębajło…” „Jednak największą frajdę mamy, kiedy występujemy sami”

Percepcja estetyczna Niewidomy uczeń kreatorem sztuki.

Malowane aromatem

Malowane aromatem

Malowane aromatem

Malowane aromatem

Oczy umysłu Możliwości ludzkiego mózgu Dotyk może sprawić przyjemność, zaboleć, a przede wszystkim wywołać odpowiednią reakcję mózgu.

Dziękuję Państwu za poświęconą uwagę Aldona Fojkis