Żeglarstwo Przygotowali: -Blasiński Marcin -Domagalski Dawid -Kajca Kacper -Kluzek Konrad -Nowak Przemysław.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Advertisements

Stowarzyszenie Świdnicki Klub Żeglarski
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
Wykład Równanie ciągłości Prawo Bernoulie’ego
Wykład 20 Mechanika płynów 9.1 Prawo Archimedesa
Ruch układu o zmiennej masie
Mechanika płynów.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 9 Mechanika płynów
Temat: O ruchu po okręgu.
Zasady dynamiki Newtona - Mechanika klasyczna
DYNAMIKA WÓD PODZIEMNYCH
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
Manewry na drodze.
Płyny – to substancje zdolne do przepływu, a więc są to ciecze i gazy
DYNAMIKA.
Wykład Opory ruchu -- Siły tarcia Ruch ciał w płynach
Siły Statyka. Warunki równowagi.
Test 2 Poligrafia,
Test 1 Poligrafia,
DYNAMIKA Zasady dynamiki
Cele lekcji: Poznanie poglądów Arystotelesa na ruch ciał i ich spadanie. Poznanie wniosków wynikających z eksperymentów Galileusza. Wykazanie, że spadanie.
CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
Silnik odrzutowy Silnik odrzutowy składa się z wielu elementów, gdzie jednym z podstawowych jest dysza. Dysza – rura o zmiennym przekroju poprzecznym.
I.Wartości współczynnika Oporu CD dla ciał o różnych kształtach.
OBSŁUGA TECHNICZNA: TOYOTA YARIS.
Pola sił i ruchy Powtórzenie.
Przepisy.
KLIMAT TATR Meteorologia Nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie – troposferze.
Fizyka-Dynamika klasa 2
T Zsuwanie się bez tarcia Zsuwanie się z tarciem powrót.
1.
A. Krężel, fizyka morza - wykład 3
Windsurfing.
RUCH WIROWY ZIEMI.
Prezentacja opracowana w ramach projektu „Na skrzydłach wiatru”
KAMIL KIELECH TSUNAMI.
Przyspieszenie ciała zależy od masy Wykonajmy doświadczenie jak na rysunku powyżej. Działając z jednakową siłą (popchnięcia przez kolegę) dwóch chłopców.
Autor: dr inż. Karol Plesiński
RÓWNIA POCHYŁA PREZENTACJA.
Teoria Żeglowania v Tomasz Jarzębski Telefon: 501 892 942, Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420,
Siły, zasady dynamiki Newtona
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Podejście do człowieka
1.
RUCHY WODY MORSKIEJ.
Opory ruchu. Zjawisko Tarcia
PRZEPISY REGATOWE ŻEGLARSTWA
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Dynamika punktu materialnego
SZKOLENIE Z ZAKRESU PRZEPISÓW REGATOWYCH ŻEGLARSTWA
Siły Tarcie..
Składniki pogody.
Siły tarcia tarcie statyczne tarcie kinematyczne tarcie toczne
Fizyka w sporcie Żaneta Drożdżyńska Zuzanna Majewska Mateusz Ciszak
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Tarcie statyczne i dynamiczne
ŻEGLARSTWO Z PASJĄ MORZE, SŁOŃCE I WIATR..
1.
34. Działania ratownicze i zabezpieczające podczas powodzi, cz
1.
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
O lataniu.
Zapis prezentacji:

Żeglarstwo Przygotowali: -Blasiński Marcin -Domagalski Dawid -Kajca Kacper -Kluzek Konrad -Nowak Przemysław

Podział wiatrów Rzeczywisty(WR)-Jest to wiatr wywołany warunkami meteorologicznymi i ukształtowaniem terenu. Prędkość wiatru określamy w metrach na sekundę (m/s) lub kilometrach na godzinę (km/godz) Własny(WW)-Ruch powietrza wynikający z poruszania się jachtu lub inaczej opór jaki stawia powietrze poruszającej się łodzi. Wielkość wiatru własnego zależy od prędkości jachtu, a jego kierunek jest przeciwny do kierunku ruchu. Pozorny- Jest to wypadkowa wiatru rzeczywistego i wiatru własnego. Jest to wiatr bezpośrednio działający na żagle i takielunek podczas ruchu jachtu. Jego siła i kierunek zależy od siły i kierunku wiatru rzeczywistego i prędkość jachtu.

Kierunki wiatrów Kąt martwy-to kąt zawarty między bajdewindami. Żegluga w nim jest niemożliwa. Prawy hals-Jeśli wiatr wieje w prawą burtę, łódka płynie prawym halsem. Lewy hals-Jeśli wiatr wieje w lewą burtę, łódka płynie lewym halsem. Bajdewind- Jeśli łódka płynie ostro na wiatr, to płynie bajdewindem. Czyli wiatr wieje od strony dziobu jednostki. Półwiatr-Jeśli wiatr wieje prostopadle do burty, to płynie półwiatrem.

Wiatry cd.

Kursy Baksztag-To kurs jachtu , gdy wiatr wieje w kącie trawers do rufy, czyli ukośnie od rufy. Fordewind -Wiatr wiejący na żaglowcu prosto od strony rufy. Czyli wiatr wiejący z tyłu jachtu . Wbrew pozorom, nie jest to najkorzystniejszy kierunek dla żaglowca, gdyż przy tej samej prędkości wiatru, jednostka może rozwinąć większą prędkość płynąc pod kątem do wiatru (baksztagiem) . Halsowanie-Jeśli wiatr wieje od dziobu, a my chcemy płynąć prosto pod wiatr, musimy lawirować czyli halsować. Wykonując halsowanie, musimy zrobić zwrot prze sztag. Natomiast płynąc z wiatrem, ażeby zmienić hals, musimy zrobić zwrot przez rufę. Te dwa zwroty nazywają się głównymi i pozwalają nam płynąć gdzie tylko chcemy.

Skala Beauforta Zasadniczą jej cechą jest możliwość względnej oceny siły wiatru na podstawie obserwacji powierzchni morza lub obiektów na lądzie. Należy pamiętać, że rodzaj fali i użyta do jej określenia wysokość odnosi się do stanu na pełnym morzu

Stopnie Skali Beauforta

Pierwszeństwo w Wodzie 1. Łódź wiosłowa ustępuje łodzi płynącej pod żaglami.  2. Jacht płynący lewym halsem ustępuje drogi jachtowi płynącemu prawym halsem.  3. Jacht płynący ostro pod wiatr lewym halsem ma pierwszeństwo przed jachtem płynącym półwiatrem lewego halsu. 4.  Łódź wyprzedzająca ustępuje drogi łodzi wyprzedzanej (wykonuje manewr wyprzedzania tak, aby nie zmuszać wyprzedzanej łodzi do niezamierzonych przez nią manewrów). 5. Łodzie płynące kursem zbieżnym mijają się lewymi burtami.  6. Łódź płynąca na silniku ustępuje drogi łodzi idącej pod żaglami.

Siła aerodynamiczna Siła aerodynamiczna – siła wywierana na żagiel przez powietrze, w którym łódka jest zanurzona. Siła wynika z dwóch przyczyn: siły parcia wywołanej ciśnieniem wywieranym na powierzchnię ciała, sił lepkości, wynikającej z tarcia wewnętrznego w gazie w pobliżu poruszającego się ciała.

Czynniki mające wpływ na siłę aerodynamiczną 1. Prędkość wiatru pozornego - czyli prędkość wiatru względem żagla. 2. Powierzchnia ożaglowania - siła aerodynamiczna jest wprost proporcjonalna do powierzchni ożaglowania. 3. Kąt natarcia – kąt pomiędzy kierunkiem przypływu wiatru a cięciwą żagla. Do prawidłowej pracy żagla, kąt natarcia powinien mieć od 10° do 20°. 4. Poluzowany żagiel – sytuacja, w której kąt natarcia ma wartość mniejszą niż 10° 5. Przebrany żagiel – sytuacja odwrotna do poluzowania, kąt natarcia jest większy niż 20°

Kategoria projektowa jachtów

Kategoria A - OCEANICZNA - jednostki zaprojektowane do dalekich rejsów

Kategoria B - PEŁNOMORSKA - jednostki zaprojektowane do rejsów pełnomorskich

Kategoria C - PRZYBRZEŻNA - jednostki zaprojektowane do rejsów po wodach przybrzeżnych, dużych zatokach, zalewach, jeziorach i rzekach

Kategoria D - NA WODY OSŁONIĘTE - jednostki zaprojektowane do rejsów na małych jeziorach, rzekach i kanałach

Profil żagla gdy łódka płynie pod wiatr Dlaczego żaglówka płynie? Nie są to czary tylko czysta fizyka. Pływanie z wiatrem można dość łatwo wytłumaczyć. Wiatr wieje z tyłu i popycha łódkę. Ale jak pływa się pod wiatr. Otóż żagiel przypomina profilem skrzydło samolotu. A co powoduje że samolot który waży kilkadziesiąt ton unosi się w powietrzu? Siła nośna, która powstaje na skutek różnicy ciśnienia powietrza pod i nad skrzydłem. Tak samo jest z żaglem jachtu. Profil żagla powoduje, że powstaje na jego zewnętrznej stronie siła, która go jakby ciągnie. Kształt kadłuba i działanie steru robią resztę. Poruszamy się do przodu.

Dziękujemy za uwagę !! ;)