PRZEMOC W SZKOLE PRZESTĘPSTWA NA TLE PRZEMOCY JAKO SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIA DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ KP Skwierzyna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Agresja i przemoc wśród uczniów
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Agresja i przemoc rówieśnicza
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
ZATRZYMAJ PRZEMOC.
Przemoc i agresja w szkole.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
TYDZIEŃ WALKI Z PRZEMOCĄ w ZSP w Jasienicy 14 – 22 kwietnia 2010
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
..
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Bezpieczeństwo w SiECi
przypadku prześladowania
TYDZIEŃ POMOCY OSOBOM POKRZYWDZONYM PRZESTĘPSTWEM
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
O korzeniach i skrzydłach…
Strategie rozwiązywania konfliktów
Prawa dziecka.
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Piotrek daje radę Historia, do której inspiracją stała się książka autorstwa Catherine DePino pt. „Śmierdzący ser”
Zachowania negatywne w klasie i w szkole
wśród młodzieży gimnazjalnej
PRZEMOC I AGRESJA.
Gdzie szukać pomocy ??? Anna Ciszewska Przygotowała:
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Mówimy przemocy.
8 LUTY 2011 – DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ CAŁY MIESIĄC LUTY.
Przemoc jest to zamierzone działanie, wykorzystujące przewagę siły, skierowane przeciwko innej osobie, naruszające jego godność oraz podstawowe prawa.
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
PROCEDURA POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU. RODZAJE PRZEMOCY Przemoc fizyczna - naruszenie nietykalności fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, krępowanie.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Czym jest agresja i przemoc?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
O stresie – kilka rzeczy ważnych
KINGA REJ V G.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
PRZEMOC I AGRESJA.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
PRZEMOC I AGRESJA.
PRZEMOC I AGRESJA.
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

PRZEMOC W SZKOLE PRZESTĘPSTWA NA TLE PRZEMOCY JAKO SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIA DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ KP Skwierzyna

PRZEMOC ma miejsce wówczas, gdy uczeń atakujący jest silniejszy fizycznie lub psychicznie, używa przeważającej siły.

Z PRZEMOCĄ MAMY DO CZYNIENIA W PRZYPADKU, GDY POJAWIAJĄ SIĘ DWIE ROLE: OFIARY OSOBY POSZKODOWANEJ, KTÓRA NIE POTRAFI SIĘ SAMA BRONIĆ SPRAWCY OSOBY NADUŻYWAJĄCEJ WŁASNEJ SIŁY W RELACJI Z INNYMI

Przemoc to nie tylko bicie, ale wszystkie sytuacje, kiedy silniejszy, bardziej pewny siebie lub starszy uczeń/grupa uczniów krzywdzi słabszego od siebie. Przemoc to niesprawiedliwość, krzywda i cierpienie drugiej osoby!

FORMY PRZEMOCY SPOTYKANE W SZKOLE

PRZEMOC FIZYCZNA bicie kopanie opluwanie szarpanie niszczenie rzeczy zamykanie w pomieszczeniu wyłudzanie pieniędzy okradanie

PRZEMOC SŁOWNA przezywanie wyśmiewanie grożenie obgadywanie poniżanie szantażowanie

PRZEMOC BEZ SŁÓW I KONTAKTU FIZYCZNEGO: wrogie miny i gesty (może to być kciuk skierowany w dół; zatykanie nosa, kiedy dana osoba jest obok) izolowanie (nie dopuszczanie kogoś do zabawy, rozmów, czasem rano ustala się, że do danej osoby nikt się nie odezwie, nikt z nią nie usiądzie) Wyśmiewanie lub izolowanie mogą być czasem bardziej bolesne, niż bicie.

SYMPTOMY UMOŻLIWIAJĄCE IDENTYFIKACJĘ OFIAR PRZEMOCY: zamykanie się w sobie smutek i przygnębienie zmienność nastrojów opuszczanie się w nauce drwiny ze strony kolegów ślady przemocy: sińce, zadrapania wagary zniszczone ubranie i przybory szkolne spóźnianie się do szkoły lub jej unikanie objawy psychosomatyczne: bóle głowy, bóle brzucha

Długotrwała przemoc nazywa się znęcaniem. Prawie każdy uczeń przynajmniej raz doświadczył przemocy ze strony rówieśników. Nie jest to przyjemne być obgadanym, przezwanym czy oplutym. Najtrudniejsze jest jednak ciągłe dokuczanie ze strony tych samych osób. Długotrwała przemoc nazywa się znęcaniem.

Nie jest skazana na przemoc. Przemoc można powstrzymać. OSOBA, CO DO KTÓREJ ISTNIEJE PODEJRZENIE, ŻE JEST OFIARĄ PRZEMOCY NIE POTRAFI PORADZIĆ SOBIE Z TRUDNĄ SYTUACJĄ, W JAKIEJ SIĘ ZNALAZŁA DLATEGO, WARTO, ABY WIEDZIAŁA, ŻE: Nie jest winna, że ją to spotyka. Nikt nie zasługuje na takie traktowanie. I nikt nie ma prawa tak traktować drugiego człowieka. Nie jest jedyna. To przydarza się wielu dzieciom. Gdyby w każdej szkole zebrać na korytarzu wszystkich uczniów, którzy doświadczają przemocy kilka razy w tygodniu - utworzyliby jedną klasę. Nie jest skazana na przemoc. Przemoc można powstrzymać.

JAKO OSOBY DOROSŁE MUSIMY REAGOWAĆ W KAŻDEJ SYTUACJI, KIEDY JESTEŚMY ŚWIADKAMI STOSOWANIA PRZEMOCY LUB PODEJRZEWAMY, ŻE UCZEŃ JEST OFIARĄ PRZEMOCY. SPRÓBUJMY POKAZAĆ MU, JAK MOŻE SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ: Spróbuj ignorować to, co mówią sprawcy, udawaj, że cię to wcale nie obchodzi. Nie pokazuj, że jesteś smutny lub zły. Twoje zdenerwowanie sprawia im satysfakcję i zachęca do dalszego atakowania. Staraj się wyglądać na pewnego siebie - chodź wyprostowany (plecy proste, podniesiona głowa). Możesz ćwiczyć taką postawę w domu, przed lustrem. Pamiętaj, że sprawcy poszukują uczniów wyglądających na takich, którzy się przestraszą i nie obronią. Ćwicz swój głos - odpowiadaj pewnym i mocnym głosem, postaraj się patrzeć sprawcom w oczy. Często osoby w twojej sytuacji mówią cicho i nieśmiało, a to może zachęcać sprawców do dalszego zaczepiania. Jeśli ci dokuczają - najlepiej odejdź. Nie przejmuj się, co o tobie pomyślą. Pamiętaj, im dłużej będziesz stał i słuchał tym większą zabawę będą mieli sprawcy.

Miej przygotowaną odpowiedź np Miej przygotowaną odpowiedź np.: "Dziewczyny, nie macie nic innego do roboty?", "To nie jest w porządku wyśmiewać się z kogoś", "Możesz sobie mówić co chcesz, mnie to nie obchodzi". Powiedz krótko i stanowczo, że się nie zgadzasz na takie traktowanie np.: "Nie mów tak do mnie", "Nie zgadzam się", "Nie nazywam się tak". Spróbuj być dowcipny. Poczucie humoru jest często najlepszą "bronią" na agresję. Jeśli potrafisz śmiać się w takiej sytuacji, sprawcy widzą, że się niczym nie przejmujesz. Prawdopodobnie zostawią cię wtedy w spokoju. Poćwicz takie odpowiedzi w domu. Spróbuj zaskoczyć sprawców. Zrób coś, co zbije ich z tropu, zdziwi np. udawaj, że nie dosłyszysz ("Co mówicie? Głośniej. Ale, że co ja robię? Nic nie słyszę. itd.); upozoruj, że mdlejesz ("Chłopaki, kręci mi się w głowie od tego przezywania, chyba zemdleję"); może zmień temat ("Widzieliście nową wersję Warhammera?") itp. Powiedz o tym swojemu przyjacielowi lub dobremu koledze/koleżance. Będziesz czuł się o wiele lepiej, gdy podzielisz się swoim zmartwieniem. Poproś o pomoc i radę. Czasem wystarczy wspólne spędzanie czasu na przerwach. Sprawcy częściej atakują pojedynczych uczniów. Poradź się rodziców lub kogoś bliskiego. Opowiedz im o swoim kłopocie. Dorośli mają różne, sprytne pomysły, jak rozwiązać taki problem. Warto skorzystać z ich wiedzy.

ISTNIEJĄ TEŻ GROŹNIEJSZE SYTUACJE W SZKOLE NP ISTNIEJĄ TEŻ GROŹNIEJSZE SYTUACJE W SZKOLE NP. WYŁUDZANIE PIENIĘDZY, PRÓBY POBICIA. CO WTEDY MOŻE ZROBIĆ UCZEŃ? Nie daj się sprowokować do walki. Twoja sytuacja może się pogorszyć (zostaniesz zraniony, będą cię dalej prześladować). Sprawcy są często silniejsi i mają pomocników. Spróbuj wykorzystać opisane wyżej sposoby albo uciekaj. Trzymaj się jakiejś grupy uczniów. Być może sprawcy nie odważą się wtedy do ciebie podejść. Jeśli chcą pieniędzy i grożą pobiciem - lepiej oddaj im to, co masz. Twoje zdrowie jest ważniejsze od kilku złotych. O każdej z takich sytuacji poinformuj dorosłych. Takie zachowania to już przestępstwo. Dorośli powinni natychmiast zareagować.

Przemoc nie powinna mieć miejsca w szkole! PODSUMOWANIE Dzieci używają przemocy nie dlatego, że są „złe”, tylko dlatego, że nie umieją inaczej zaspokajać swoich potrzeb lub radzić sobie z napięciem i doświadczonym stresem. Stosowanie przemocy może dawać dziecku wiele korzyści np. poczucie siły, poczucie bycia ważnym, zabicie nudy, uznanie otoczenia. Jednak w dłuższej perspektywie upośledza poważnie jego społeczne funkcjonowanie. Dzieci będące sprawcami przemocy w konsekwencji mają problemy w nawiązaniu bliższych relacji z ludźmi, o wiele częściej od pozostałych wchodzą w konflikt z prawem, łamią normy życia społecznego. Przemoc nie powinna mieć miejsca w szkole!

Dziękuje za uwagę! KP SKWIERZYNA