JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Advertisements

Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Obcy na ulicy i w sieci.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Rozwiązywanie konfliktów
Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Napięcie emocjonalne i stres
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
Strategie rozwiązywania konfliktów
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
CZY ZŁOŚĆ JEST ZŁA?.
SZKOŁA dla RODZICÓW.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
STRES POD KONTROLĄ ?!.
Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Postawa asertywna.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
SZKOŁA dla RODZICÓW. Opracowanie: Marek Bączkowski.
STRES jak sobie z nim radzic.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Emocje dzieci.
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Podstawowe umiejętności pomagania
Przyjaciel najcenniejszy dar
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Lubię czytać!.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Adwent z Piątką Poznańską
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?

EMOCJE to informacje o tym, że twoje ważne potrzeby są lub nie są zaspokojone. Gdy widzisz rysunek swojego dziecka – możesz odczuwać dumę, radość. A gdy na przykład twój ulubiony wazon zostanie zbity – możesz poczuć złość, smutek, frustrację. Emocje pojawiają się pod wpływem tego czego doświadczasz w relacji z otaczającym światem.

Nie mamy wpływu ani kontroli nad tym czy się pojawią Nie mamy wpływu ani kontroli nad tym czy się pojawią. Masz jednak możliwość decydowania o sposobie, w jaki chcesz reagować, gdy pojawia się dana emocja. To ty decydujesz jak się zachowasz. Na przykład – co zrobisz odczuwając złość, kiedy widzisz rozbity wazon? Co powiesz? Co zrobisz? Twoje reakcja na emocje to obszar twojego wpływu.

DZIECIĘCE EMOCJE Przyjrzyjmy się teraz emocjom przeżywanym przez nasze dzieci. Dziecięce emocje również pojawiają się bez kontroli dziecka w reakcji na sytuacje i bodźce, których ono doświadcza. Świat emocji dziecka charakteryzuje się spontanicznością, ekspresją, spotęgowaną siłą wyrażania. W tym świecie (przynajmniej na początku) nie ma analizy i refleksji nad tym, co wypada, a co nie. Radość to radość, złość to złość. Dziecko przeżywa emocje całym sobą.

DZIECIĘCE EMOCJE U MŁODSZYCH Młodsze dzieci często okazują złość całym sobą: rzucając się na podłogę czy łóżko, rzucając przedmiotami, a nawet przesuwając meble!

DZIECIĘCE EMOCJE U STARSZYCH U starszych dzieci silne negatywne emocje mają objawy somatyczne: przyspieszone bicie serca, podniesione ciśnienie, pocenie się rąk.

Dzieci na różne sposoby okazują swoje emocje Dzieci na różne sposoby okazują swoje emocje. Im silniej je demonstrują, tym bardziej potrzebują pomocy rodzica. Gdy dziecko złości się, płacze, rzuca na ziemię, próbuje przekazać rodzicom informację: „Pomóż mi, nie radzę sobie z tą sytuacją, z emocjami. To jest dla mnie za trudne. Nie umiem sobie sam poradzić z tym, co teraz czuję”.

D R S Y O O Ł Jako dorośli często nie pozwalamy sobie na te uczucia i emocje, których wolelibyśmy nie mieć. To samo robimy z dziećmi i często zaprzeczamy ich uczuciom. Często bywa, że chłopcom nie pozwalamy na okazywanie smutku, bo przecież „chłopaki nie płaczą”. Starszym dzieciom obojga płci również mówi się czasem „Taka duża dziewczynka/ chłopiec- a płacze (albo-boi się). A przecież płacz oczyszcza, płacząc również odreagowujemy emocje - czasem dobrze jest sobie popłakać. Często nie pozwalamy dziecku na przeżywanie złości - zaprzeczamy istnieniu tego uczucia: „nie wolno, nie wypada się złościć!”. Dorośli bardzo często tłumią u dzieci napady wściekłości. Gdy malec rzuca się na ziemię i wierzga nogami krzyczą: „Jak się nie uspokoisz, to inaczej pogadamy!”. A dziecko nie rozumie, dlaczego nie wolno mu okazywać złości, skoro ją czuje. Nie wie również, jak radzić sobie z takim uczuciem. I tego właśnie powinni nauczyć je rodzice.

NIE MA ZŁYCH EMOCJI Psychologowie nie mają wątpliwości: nie ma złych emocji. Są tylko problemy z ich kontrolowaniem. A tego akurat można się nauczyć. Rolą rodziców jest więc pokazanie, że są inne formy wyrażania emocji niż krzyk, histeria czy wyzywanie. Ich zachowanie i postawa powinny być jednak elastyczne i dostosowane do wieku dziecka: inne tłumaczenie trafi do dwulatka, inne do dziesięciolatka, a jeszcze inne do nastolatka. Ważne jest też, aby mama i tata w tej nauce wzajemnie się wspierali i nie podważali swoich kompetencji rodzicielskich przy dziecku. Powinni tworzyć jeden front.

JAK NAUCZYĆ TEGO DZIECKO? NAJLEPSZYM SPOSOBEM JEST ROZMOWA. Istotne jest, aby przyznając istnienie danego uczucia, nauczyć dziecko kontrolować emocje oraz nauczyć je sposobów uwalniania się od nich (aby nie dusiło ich w sobie) oraz wyrażania ich bez wyrządzania szkody innym. Z uczuciami nie należy ani walczyć, ani bezwolnie się im poddawać. Trzeba nauczyć się je rozpoznawać i prawidłowo wyrażać. JAK NAUCZYĆ TEGO DZIECKO? NAJLEPSZYM SPOSOBEM JEST ROZMOWA.

ABY POMÓC DZIECKU RADZIĆ SOBIE Z WŁASNYMI UCZUCIAMI, WARTO…

Słuchać dziecka bardzo uważnie (koniecznie wtedy, gdy zwraca się do nas z problemem); Zaakceptować jego uczucia (ważnym zadaniem jest tutaj pokazanie dziecku jak można wyrazić uczucia nie wyrządzając nikomu szkody, np. : „Rozumiem, że czujesz złość na brata, ale powiedz mu to słowami, a nie pięściami”); Nazwać uczucia (dzieci często mają z tym problem i nie potrafią nazwać swoich stanów emocjonalnych). Około 7-go roku życia dzieci nabierają umiejętności wyrażania swoich uczuć słowami, ale nawet i wówczas właściwa interpretacja objawów rozmaitych stanów wewnętrznych bywa bardzo trudna. Ważne, aby zamiast sformułowań typu „wiem co czujesz” lepiej powiedzieć „wydaje mi się, że czujesz złość” albo „mam wrażenie, że odczuwasz smutek” itp.; Pomocne może być również zamienienie pragnień dziecka w fantazję, co pomaga rozładować napięcie.

PODSUMOWUJĄC… Kiedy miotają nami silne uczucia, obojętnie czy jesteśmy dziećmi, czy też osobami dorosłymi, przede wszystkim pragniemy zrozumienia przez drugą osobę. Dziecku rodzicielskie rady są potrzebne, owszem, ale dopiero wtedy, kiedy emocje opadną. W chwilach przeżywania silnych uczuć filozoficzne rady drażnią i często człowiek - mały i duży, czuje się jeszcze gorzej. Użalanie się wpędza w frustrację, a zaprzeczanie uczuciom budzi złość. Często bywa również tak, że dziecko potrafi sobie samo pomóc i rozwiązać swój problem, jeżeli tylko zostało wysłuchane, zrozumiane i jeżeli otrzymało wsparcie emocjonalne.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Materiały zebrały: Mariola Żurek – pedagog szkolny Justyna Manikowska Zebranie z rodzicami, 28.01.2015r.