Jak skutecznie mogę się uczyć? Danuta Kaprykowska SPI-51

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska
Advertisements

I część 1.
Spacer po układzie słonecznym
uczyć się języka angielskiego
Liczby pierwsze.
TIK w szkole podstawowej
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Techniki efektywnego uczenie się
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Układ Słoneczny Beata Bujnowicz.
Sprawdzian także dla rodziców
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Jaki jest następny wyraz ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, …?
Święty Maksymilian Kolbe
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny…
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Jak się uczyć - zasady.
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Wyrażenia algebraiczne
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
HISTORIA PEWNEGO OŁÓWKA
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
„Klucz do uczenia się” L.Wygotskiego
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
1.
„Style i techniki uczenia się”
„Style i techniki uczenia się”
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
1 Jak by tu po-współpracować z innymi ? a może coś jeszcze… Word 2007.
Wyobraźnia Skojarzenia
Jak uczyć się skutecznie?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
MODU Ł II- KUPUJESZ? Dlaczego chcesz kupi ć ? (25) – Czy jeste ś gotowy na zakup? Sk ą d wiesz na co Ci ę sta ć ? Kryteria wyboru- matryca.
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka + 1.
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Kalendarz 2020.
PAMIĘĆ.
Ułóż planety w kolejności, według ich odległości od słońca
Nowoczesne techniki uczenia się
Nowoczesne techniki uczenia się
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Techniki efektywnego uczenia się
Techniki uczenia się Czyli jak się uczyć, aby się nauczyć… Przygotowała mgr Kinga Weis.
Jak się uczyć szybko i skutecznie?
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O WSPÓŁPRACY Z BRAINOBRAIN
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
MNEMOTECHNIKI, czyli pamięciowe sztuczki
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Jak skutecznie mogę się uczyć? Danuta Kaprykowska SPI-51

Spis treści: Str.3 Wstęp Str.4 Czym jest styl nauki? Str.6 Style uczenia się; Str.7 Czynniki sprzyjające uczeniu się; Str.8 Jak pracuje nasz mózg? Str.9 Zasady doskonałej pamięci; Str.12 Metoda lokacji; Str.14 Akronimy; Str.16 Technika liczbowo-obrazkowa; Str.25 Łańcuchowa metoda skojarzeń; Str.32 Podsumowanie; Str.33 Bibliografia.

Wstęp Aby móc bardziej skutecznie się uczyć, musisz wiedzieć jaki styl uczenia się (twój kanał percepcji) jest dla Ciebie najlepszy. Styl nauki jest sposobem, w jaki uczy się dana osoba najszybciej, czyli przyswaja wiedzę lub umiejętności.

Czym jest styl nauki? Jest faktem powszechnie znanym to, że różni ludzie przyswajają informację na bardzo różne sposoby. Niektórzy ludzie wolą uczyć się słuchając, inni poprzez czytanie, część preferuje pracę w grupie, inni z kolei wolą pracować samodzielnie.

Czym jest styl nauki? Znając własny styl uczenia się możemy sprawić, że nauka będzie bardziej efektywna nie będzie nudna i trudna. Czytanie stanie się prostsze, zapamiętywanie i przetwarzanie informacji również o wiele łatwiejsze.

Style uczenia się wzrokowiec słuchowiec kinestetyk Podstawowe style uczenia się to: wzrokowiec słuchowiec kinestetyk

Czynniki sprzyjające uczeniu się : rozpoznanie kanału percepcji, stylu uczenia się; motywacja, cel; muszę  chcę; zrozumienie; powtarzanie; dzielenie na części; odpowiednie warunki do nauki; przerwy ; emocje np. śmieszność; skojarzenia, wizualizacja;

Jak pracuje nasz mózg? Możliwości ludzkiego mózgu są nieograniczone, jednak wykorzystujemy go w niewielkiej części. Ponad 90 % potencjału umysłowego człowieka leży odłogiem. Jedną z metod zwiększającą nasze możliwości jest stosowanie technik sprawnego zapamiętywania.

Zasady doskonałej pamięci- budowa mózgu

Zasady doskonałej pamięci Techniki pamięciowe opierają się na zatrudnianiu do pracy obu części naszego mózgu, co sprawia, że prawa półkula nie tylko się „nie nudzi” i „nie przeszkadza”, ale dodatkowo znacząco zwiększa efektywność pracy pamięci.

Istnieją różne sposoby zapamiętywania i usprawniania pamięci zwane mnemotechnikami. Są to m.in. Akronimy; Metoda lokacji; Metoda liczbowo-obrazkowa; Łańcuchowa metoda skojarzeń.

Metoda lokacji Jedną z nich jest metoda lokacji, czyli kojarzenie poszczególnych obiektów do zapamiętania z miejscami w pokoju, budynku lub ulicy, zawierających różne przedmioty. Daj sobie trochę czasu na stworzenie przejrzystego obrazu pomieszczenia, wraz z jego zawartością.

Metoda lokacji Przedmioty w nim zawarte niech staną się swoistymi haczykami, kotwicami, do których przyczepisz rzeczy, które chcesz zapamiętać. Poprzez abstrakcyjne połączenia, twój umysł lepiej zapamięta informacje i umożliwi ci ich przypomnienie w szybkim czasie.  

Akronimy (skróty) Akronimy są z reguły formowane z pierwszych liter wyrazów, które chcesz zapamiętać. ONZ PCK PO PWST

Akronimy przykład: nazwy planet Merkury Wenus Ziemia Mars Jowisz Saturn Uran Neptun Pluton Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Nam Placki

Technika liczbowo-obrazkowa Technika ta polega na zamianie liczb od 0 do 10 na symbole obrazkowe. Cyfry i liczby są abstrakcyjne i trudniej je sobie dokładnie wyobrazić niż symbole i obrazy, a tym samym trudniej je sobie zapamiętać. Zastanów się co przypominają Ci poszczególne numery? Zaproponuję Ci symbole stosowane najczęściej, ale możesz stworzyć własną listę.

Technika liczbowo-obrazkowa Spróbuj teraz zastosować tą technikę do zapamiętania 10 wyrazów. Aby to zrobić, wyobraź sobie scenkę w której skojarzysz dwa elementy: jeden symbolizujący informację do zapamiętania, drugi symbolizujący numer pod którym zapamiętujesz tę informację.

Technika liczbowo-obrazkowa Postaraj się popracować nad swoją wyobraźnią. Wyobrażenia mają być zabawne, wyraźne i pełne akcji.

Technika liczbowo-obrazkowa Spróbuj zapamiętać: 1 włosy 2. sukienka 3. żelazko 4. siatka 5. długopis 6. pluszowy miś 7. kartka papieru 8. drabina 9. pasta do zębów

Technika liczbowo-obrazkowa Podpowiedź: Wyobraź sobie krzesło (4) owinięte siatką, przez którą musisz się przedrzeć by na nim usiąść. Wyobraź sobie bałwana (8), który zamiast miotły trzyma w ręku drabinę, a potem próbuje po niej wejść na dach. 4. siatka 8. drabina

Technika liczbowo-obrazkowa Podpowiedź: 9. pasta do zębów 3. żelazko Wyobraź sobie, że zamiast nadmuchać balon (9) napełniasz go pastą do zębów. Wyobraź sobie mewę (3), który prasuje sobie pogniecione piórka żelazkiem.

Technika liczbowo-obrazkowa Podpowiedź: Wyobraź sobie włosy podpalone nad świeczką (1) i ten okropny zapach. Wyobraź sobie łabędzia (2), ubranego w sukienkę np. czerwoną- całą z róż. 1. włosy 2. sukienka

Technika liczbowo-obrazkowa Czy pamiętasz: co było na liście na pozycji: 2 3 8 9

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń W tej technice łączysz ze sobą 2 elementy jak ogniwa łańcucha. Wymyślasz przy tym zabawną historyjkę. Aby wymyślić dobre skojarzenia potrzebna jest wyobraźnia. Skojarzenia- wyobrażenia wykorzystujące wszystkie zmysły (wzrok, węch, słuch, smak, dotyk) im bardziej absurdalne, śmieszne- tym lepiej zapadają w pamięć.

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Masz do zapamiętania szereg słów: Mydło, cukier, woda mineralna, papryka, szynka, notes. Stwórz komiczną, absurdalną historyjkę, w której znajdą się rzeczy z listy. Wykorzystuj zmysły – zobacz to, usłysz, poczuj, dotknij!

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Mydło+cukier Mydło uciekło z łazienki, postanowiło podbić świat. Obok była kuchnia, gdzie zaciekawione mydło wpadło na cukier, a że szybko biegło, pośliznęło się i wpadło prosto do torebki.

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Cukier+woda Cukier chcąc zmyć z siebie ślady mydła, poprosił o pomoc wodę mineralną i cały się w niej wykąpał. Jak słodka musi być taka woda!

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Woda+papryka Woda mineralna pomyślała, że uratować ją może tylko coś ostrego w smaku. Pierwsza w rękę wpadła jej ostra papryka… Natychmiast zrobiła się czerwona i zaczęła zionąć ogniem.

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Papryka+szynka Papryka uciekając przed ogniem, schowała się za szynką, która przysypiała z nudów na stole.

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Szynka+notes Szynka, która pisała pamiętnik, wzięła swój ulubiony zielony notes i opisała całą historię.

Podsumowując

Bibliografia Arends R. I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. Fenstermacher G., Soltis J., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2005. Fisher R., Uczymy jak się uczyć, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 1999. http://www.faea.es/G1_SKILLS/products/pl/Learning_Styles_and_strategies_PL.pdf http://www.eduforum.pl/modules/Publikacje/files/%5B060420%5D_El_bieta_Micha_owska_-_Style_uczenia_si_._Jak_uc.doc http://www.uniwersytet-dzieciecy.pl/files/document/4f8d8f0fba84f484c646205e145e19dc1367822400.pdf http://www.pierwszaki.eu/data/Cms_files/145_atlasdemo.pdf http://gry-dladzieci.pl/kolorowanki/tag/kolorowanki-cyferki.html http://www.youtube.com/results?search_query=the+artist+main+theme+&oq=Artist+mai&gs_l=youtube.1.0.0i5i19.706.22134.0.24439.9.7.0.1.1.0.220.1067.0j5j2.7.0...0.0...1ac.1.11.youtube.3LvsMAgFKKY