Budowa żaglówki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Advertisements

Ul. Kraszowicka 65 B Świdnica
Stowarzyszenie Świdnicki Klub Żeglarski
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
Tytuł: Ramowa technologia budowy kadłuba pchacza w stoczni wirtualnej
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
GRANIASTOSŁUPY, WZORY i CIEKAWOSTKI
FIGURY PRZESTRZENNE.
W królestwie czworokątów
Morze Egejskie2013 (Grecki Dodekanez i Riwiera Turecka) Trasa: (163 Mm) Rodos - Marmaris – Dalyan - Gocek - Fethiye- Rodos - Lindos -Rodos 13 – 20 czerwca.
Formacje zapowiadające kontynuację trendu.
CZWOROKĄTY Patryk Madej Ia Rad Bahar Ia.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
PRZEPISY Przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 1- prawo drogi, 2- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
Stowarzyszenie Świdnicki Klub Żeglarski
BUDOWA ROWERU Rower składa się z ponad 500 części, które wchodzą w skład tzw. zespołów, które z kolei tworzą układy konstrukcyjne roweru.
Prace Bosmańskie.
Statki pływające po Morzu Bałtyckim
OD WYDRĄŻONEGO PNIA DO ATOMOWEGO OKRĘTU PODWODNEGO
Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe WOPR-OS OSTROŁEKA
Przepisy.
Przepływ przez przelewy materiał dydaktyczny – wersja 1
Graniastosłupy proste i nie tylko
Graniastosłupy.
Graniastosłupy.
Figury przestrzenne.
RÓŻNE WZORY NA POLA TRÓJKĄTÓW
ŻAGLOWCE I JACHTY.
Zapraszamy na prezentację pod tytułem Polskie statki
Metody wytwarzania odlewów
Windsurfing.
Obraz marynistyczny w programie MS Paint 6.1
Ci3kaw0stk1 mat3matyczne Marta Pociecha.
KONGRES ESC Sztokholm Na polskich kardiologach i kardiochirurgach możesz polegać jak na Zawiszy.
KURS NA STOPIEŃ ŻEGLARZA JACHTOWEGO.
Przygotowała Zosia Orlik
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
Skrajnia budowli.
Jak przygotować kosztorys wycieczki klasowej?
STATKI DAWNIEJ I OBECNIE.
K o s t k a i k a R u b.
Teoria Żeglowania v Tomasz Jarzębski Telefon: 501 892 942, Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420,
Aplikacje internetowe
Energia wiatrowa Krzysztof Pyka Kl 1 W.
Własności figur płaskich
Co Obrócić?.
Żeglarstwo Przygotowali: -Blasiński Marcin -Domagalski Dawid -Kajca Kacper -Kluzek Konrad -Nowak Przemysław.
BRYŁY.
„Szkoła pod Żaglami” Kapitana Krzysztofa Baranowskiego.
PRZEPISY REGATOWE ŻEGLARSTWA
Kąt nachylenia krawędzi bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym. Opracował: Jerzy Gawin.
Prostopadłościan Bryły.
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
LOCJA.
Środki transportu wodnego
LOCJA.
Graniastosłup pięciokątny
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Figury płaskie.
Jestem szczurem lądowym
PODSTAWY MECHANIKI PŁYNÓW
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Opracowała: Iwona kowalik
ŻEGLARSTWO Z PASJĄ MORZE, SŁOŃCE I WIATR..
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Odcinki i kąty w graniastosłupie.
34. Działania ratownicze i zabezpieczające podczas powodzi, cz
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Zapis prezentacji:

Budowa żaglówki

Na co dzieli się żaglówka 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy : Kadłub Żagiel i maszt

Budowa Masztu i żagla Wimpel -To wskaźnik kierunku wiatru ,znajduje się na górze masztu Rozprze - Rozciąga żagiel po skosie i nadaje mu charakterystyczny kształt Bom - Pozioma rurka na której jest rozpięty żagiel , bom łączy sią z masztem za pomocą obręczy zwanej ,,Gardą” Maszt – Pionowa rura do której doczepiony jest żagiel i Bom Lik Górny – Górna krawędź żagla Lik Dolny – Dolna krawędź żagla , łączy się z Bomem Lik Przedni – Łączy się z masztem Lik Wolny–Jest na krawędzi spływy ( zewnętrzna strona żagla ) Żagiel – Daje napęd łódce , jest wykonany z lekkiej i wytrzymałej tkaniny Listwa usztywniająca - Usztywnia lik wolny . Bloczek fału rozprza –Utrzymuje rozprze .

Budowa Kadłuba Kadłub - ,,Wanna” do której są przymocowane inne elementy ,dzieli się na : dziób , kokpit i rufę . Ster – Jest przymocowany do Rufy , służy do sterowania łódką . Miecz – Jest umiejscowiony pod Kadłubem , tworzy prąd boczny . Komory Wypornościowe – Pojemniki wypełnione powietrzem . Szoty – Liny służące do ustawianie rogu szotowego i kącie ustawienia żagla Pasy Balastowe – Pasy w które sternik mocuje nogi ,ubezpieczają przed wypadnięciem z łódki . Przedłużacz – Połączony jest z rumplem , trzyma się go pod czas pływania w przechyle. Gniazdo Masztu – Otwór w którym jest umiejscowiony maszt. Jarzmo masztu – Utrzymuje maszt w pionie . Skrzynka mieczowa – W niej jest włożony miecz .

DŁUGOŚĆ – 2,32m SZEROKOŚĆ – 1,13m WYSOKOŚĆ – 2,35m WYMIARY I INNE DŁUGOŚĆ – 2,32m SZEROKOŚĆ – 1,13m WYSOKOŚĆ – 2,35m PODSTAWOWA POW. – 3,50m[2] MASA CAŁKOWITA -35KG

TYPY OŻAGLOWANIA KET-jednostka pływająca o napędzie żaglowym, posiadająca tylko jeden maszt ,oraz tylko jeden żagiel – dowolnego typu ożaglowania skośnego. Ket nie posiada foka, czym różni się od slupa. Ze względu na brak żagla przedniego maszt na kecie przesunięty jest w kierunku dziobu , aby uzyskać zrównoważenie żaglowe.

SLUP - rodzaj żaglowej jednostki pływającej. Ma jeden maszt - grotmaszt . Podstawowe ożaglowanie slupa to grot  oraz podnoszony na sztagu fok

KUTER-to jednomasztowy jacht żaglowy  mający dwa albo trzy przednie żagle. Maszt na kutrze jest zazwyczaj usytuowany bliżej środka łodzi (mniej wysunięty ku przodowi) niż w slupie, co pozwala na postawienie większej liczby sztaksli. Położenie masztu było dawniej podstawą do rozróżnienia tych dwóch typów: kuter posiadał maszt w połowie długości, lub nawet bliżej rufy, natomiast slup pomiędzy środkiem a dziobem .

JOL – typ dwumasztowego ożeglowania stosowanego przeważnie na jachtach żaglowych średniej wielkości (o długości kadłuba 10 - 20 m). Żagiel  posiadający główny maszt w pobliżu środka wyporu  jednostki, oraz dodatkowo szczątkowy, bardzo mały maszt wysokości ok. 1/3 głównego, umiejscowiony daleko na rufie. Z powodu dużej różnicy masztów, tego typu jednostkę określa się również gwarowo jako "półtoramasztowiec

FREGATA – żaglowiec  przynajmniej trzymasztowy, niosący na wszystkich masztach ożaglowanie rejowe . Na ostatnim maszcie, poza żaglami rejowymi, znajduje się też żagiel gaflowy . Fregaty należą do największych żaglowców świata, a nosić mogą do sześciu pięter żagli.

BRYG – typ ożeglowania  statku, posiadający dwa maszty, oba z ożaglowaniem rejowym . Maszty brygu, licząc od dziobu, to fokmaszt  oraz grotmaszt .Bryg to także historyczna klasa okrętów żaglowych, używanych w XVII–XIX w. Okręt ten, znacznie mniejszy od Fregat, używany był zarówno do ochrony portów i wybrzeży, jak i do służby rozpoznawczej oraz walki na pełnym morzu, także jako okręt eskortowy statków handlowych. Stał się popularnym okrętem bojowym korsarzy  na Karaibach. Długość kadłuba wynosiła najczęściej 33 m, szerokość 10 m, a zanurzenie okrętu 5 m. Cała artyleria znajdowała się na górnym pokładzie – na ogół 16–24 dział. Załoga liczyła średnio 150 ludzi.

RODZAJE OŻAGLOWANIA Bermudzkie- trójkątny żagiel rozpięty między masztem i bomem, obecnie najbardziej rozpowszechniony rodzaj ożaglowania, umożliwia żeglowanie zarówno z wiatrem jak i bardzo ostro na wiatr.

Gaflowe - czworokątny żagiel rozpięty z boku masztu pomiędzy poziomym bomem na dole i ukośnym gaflem na górze, gafel opiera się o maszt gardą.

Lugrowe - czworokątny żagiel rozpięty pomiędzy rejką na górze a bomem na dole, rejka zamocowana jest do masztu ukośnie i niesymetrycznie, żagiel lugrowy może również nie mieć bomu.

Rejowe - prostokątny lub trapezowy  żagiel rozpięty poniżej poziomej belki zwanej reją, reja zamocowana jest do masztu poprzecznie do osi podłużnej żaglowca , żagle rejowe mogą być obracane wokół masztu w niewielkim zakresie tym samym żaglowiec z ożaglowaniem rejowym nie może pływać ostro pod wiatr.

Łacińskie -  trójkątny żagiel rozpięty poniżej długiej ukośnej rejki, rejka zamocowana jest jednym końcem w okolicy dziobu .

Rozprzowe -  czworokątny żagiel zamocowany z boku masztu i rozpięty dzięki rozprzy , która biegnie od masztu (na dole) po przekątnej żagla do jego narożnika .

Wymagania na patent…. Żeglarza –Ukończenie 14 roku życia, zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności. Egzamin składa się z 6 elementów: 1 przepisy 2 budowa jachtu 3  teoria i praktyka żeglowania 4  locja śródlądowa 5 meteorologia 6  ratownictwo

 Jachtowego sternika morskiego - ukończenie 18 roku życia , odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi , zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności.

Kapitan jachtowy - posiadanie patentu jachtowego sternika morskiego , po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego odbycie co najmniej sześciu rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym: co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.

Sygnały wzywania pomocy na wodach śródlądowych i morskich Sygnały optyczne: Semafor Flagi sygnałowe Włączanie i gaszenie światła ( Alfabet Morsa) Sygnały dźwiękowe: - Syrena mgłowa Rogi mgłowe Gwizdki Tyfon Łączność radiotelefoniczna

KONIEC Dziękujemy za wysłuchanie Opracowali: Patryk Pańczuk Weronika Rosa