Rozwój mowy i jego wspomaganie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
dla logopedów szkolnych z rejonu działania
FONETYKA.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Biologiczne normy zgryzu w poszczególnych okresach rozwojowych
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Profilaktyka logopedyczna
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
OBRAZKOWE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
Profilaktyka wad zgryzu w okresie niemowlęcym i żłobkowym
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Etapy rozwoju mowy dziecka
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
NIE IGNORUJ TEGO!!!.
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
w ciągu pierwszego roku życia
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
GIMNASTYKA JĘZYKA Ćwiczenia wykonuj dokładnie, przed lustrem. Powtórz je co najmniej 5 razy. Przed rozgrzewką umyj buzię, aby język nie dotykał brudnych.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
Rady dla rodziców dotyczące stymulowania rozwoju językowego
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
ROZWÓJ MOWY PRZYCZYNY WAD WYMOWY U DZIECI
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
Rozwój mowy dziecka.
Dobre nawyki pielęgnacyjne
Zapis prezentacji:

Rozwój mowy i jego wspomaganie Marcelina Klimas Neurologopeda Terapeuta SI

posługiwania się językiem MOWA Zdolność człowieka do posługiwania się językiem

MOWA= MÓWIENIE + ROZUMIENIE Mówienie to nadawanie, tworzenie wypowiedzi Rozumienie to odbieranie i analiza dźwięków mowy

Stadia rozwoju mowy OKRES MELODII (w tym: głużenie, gaworzenie) do 1. r.ż. OKRES WYRAZU (ok. 1. r.ż.) OKRES ZDANIA (ok. 2. r.ż.) OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ (od 3. do 7. roku życia)

Czynniki warunkujące rozwój artykulacji Wzory wymowy rodziców/opiekunów Słuch fizyczny Prawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu mowy (wargi, język, zęby, wędzidełko)

Dzieci w wieku 6 – 7 lat wypowiadają prawidłowo wszystkie głoski, również /sz/, /ż/rz/, /cz/, /dż/, i /r/.

Czynności fizjologiczne w obrębie narządu mowy Ssanie – odruch; pojawia się w życiu płodowym; naturalne ćwiczenie mięśnia okrężnego warg Żucie – u małych dzieci – ruchy pionowe; ok. 3 roku życia – ruchy okrężne z zamkniętą szparą warg !

Oddychanie – przez nos, z uniesioną żuchwą i przymkniętymi swobodnie zębami i wargami

Połykanie: -przed 3. r.ż. niemowlęce -od 3. r.ż. dojrzałe: przednia część języka uniesiona, styka się z dziąsłami górnymi, żwacze napięte, mięsień okrężny warg „nie pracuje”

Odgryzanie Prawidłowe→ siekaczami Nieprawidłowe→ boczne (może doprowadzić do wad zgryzu)

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego Ćwiczenia języka Oblizywanie warg czubkiem języka Dotykanie czubkiem języka kącików ust Oblizywanie językiem podniebienia twardego Liczenie zębów czubkiem języka

Ćwiczenia mięśnia okrężnego warg Posyłanie całusów (z dziubkiem) Naprzemienne wymawianie a-o, o-i Robienie z buzi balonika Picie przez słomkę

Ćwiczenia oddechowe Zdmuchiwanie świeczki Przedmuchiwanie pomponika, kawałka papieru i innych lekkich przedmiotów WAŻNE! Wdech nosem, wydech ustami!

Odwrażliwianie sfery oralnej masaż twarzy, masaż warg, języka i podniebienia. Masaże te należy wykonywać ruchem kolistym i z użyciem przedmiotów o różnych fakturach. Składają się one z głaskania, masowania oraz ostukiwania.

Obrysowywanie warg kostką lodu, szczoteczką Masowanie stawów żuchwowo-skroniowych Masowanie warg i języka elektryczną szczoteczka do mycia zębów

Zalecenia przy podwrażliwości w sferze oralnej Podawanie twardych owoców i warzyw do gryzienia/chrupania (marchewka, kalarepka) Wpryskiwanie do jamy ustnej na przemian ciepłej i zimnej wody Ssanie kostki lodu Żucie gumy do żucia

Masaż wnętrza jamy ustnej elektryczną szczoteczką do zębów Picie przez rurkę musu owocowego, rzadkiego budyniu itp. Stosowanie jako przegryzek pestek dyni, słonecznika, orzechów, suchych precli. Dawanie do ssania suszonych owoców (np. morele)

Więcej propozycji ćwiczeń w następujących publikacjach: I. Michalak-Widera, K. Węsierska „Będę wielkim mówcą. Zabawy buzi i języka dla każdego smyka”. E. Borsuk-Sorota, A. Kruszewska „Smaczne zabawy buzi i języka. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci.” M. Faściszewska „Wesołe minki tygrysa”.

Historyjki obrazkowe – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego Kilkuelementowe historyjki obrazkowe (wyd. Harmonia). M. Barańska „Historyjki obrazkowo-zdaniowe z pytaniami” (wyd. Harmonia). J. Cieszyńska „Kocham mówić. Historyjki obrazkowe z tekstami” (Wydawnictwo Edukacyjne).

Rozwijanie słownictwa

Wczesna nauka czytania – stymulacja rozwoju mowy Sylaba, a nie fonem to najmniejsza jednostka percepcyjna Powtarzanie sekwencji rozwoju mowy dziecka (od samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, sylab i wyrazów) Naśladowanie 3 etapów nabywania systemu językowego: powtarzania, rozumienia i nazywania

Seria „Kocham czytać” Zestaw „Moje sylabki”

Dziękuję za uwagę 