Iloraz dwóch liczb naturalnych można zapisać w postaci ułamka. Podzielmy jeden baton między 3 dzieci tak, aby każde dziecko otrzymało tyle samo. 1 : 3 Każde dziecko dostanie jeden kawałek – jedną trzecią, czyli: Iloraz dwóch liczb naturalnych można zapisać w postaci ułamka.
Ułamek zwykły, jako część całości. Temat: Ułamek zwykły, jako część całości.
Ułamek zwykły 3 5 Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia: 3 5 Mianownik wskazuje, na ile równych części podzielono całość. licznik Licznik wskazuje, ile jednakowych części zaznaczono. 3 5 kreska ułamkowa mianownik Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia: 3 : 5 = 3 5
Ułamki zwykłe Ułamki właściwe Ułamki niewłaściwe Liczby mieszane . 2 = 2 3 + 1 . 4 7 2 1 2 = 3 7 > 1 = 1 2 1 4 3 3 < 1 < 1 Licznik jest większy od mianownika lub licznik jest równy mianownikowi Liczbę mieszaną można zapisać w postaci ułamka niewłaściwego Licznik jest mniejszy od mianownika Ułamek właściwy jest mniejszy od jedności Ułamek niewłaściwy jest większy od 1 lub równy 1 Każdą liczbę naturalną można zapisać w postaci ułamka niewłaściwego 2 = 8 4 9 3 = 3 30 5 = 6
i rozwiążmy podane zadania Podzielmy się na 5 grup i rozwiążmy podane zadania
1. Pokoloruj prostokąt o wymiarach 4 kratki na 6 kratek. Grupa I – Grupa II– Grupa III – Grupa IV – Grupa V –
Grupa I – Grupa II – Grupa III – Grupa IV – Grupa V – 2. Pomaluj odpowiednią część figury. (wskazówka: zegnij figurę, tak aby otrzymać potrzebną ilość równych części). Grupa I – Grupa II – Grupa III – Grupa IV – Grupa V –
Grupa I – Grupa II – Grupa III – Grupa IV – Grupa V – 3. Wybierz odpowiednią jednostkę osi liczbowej, zbuduj z niej oś liczbową, a następnie zaznacz na niej ułamki: Grupa I – Grupa II – Grupa III – Grupa IV – Grupa V –
Grupa I – Grupa II – Grupa III – Grupa IV – Grupa V – 4. Ułamki umieść w odpowiednim miejscu w tabeli: Ułamek właściwy Ułamek niewłaściwy Grupa I – Grupa II – Grupa III – Grupa IV – Grupa V –
5. Liczbę mieszaną zapisz w postaci ułamka niewłaściwego. Grupa I – Grupa II – Grupa III – Grupa IV – Grupa V –
6*. Zapisz jaką częścią: Grupa I – godziny jest kwadrans Grupa II – kilograma jest 20 g Grupa III – kilometra jest 250 m Grupa IV – metra jest 25 cm Grupa V – roku są 3 miesiące
Co było tematem dzisiejszej lekcji? Czy sposób prowadzenia lekcji pozwolił wam utrwalić wiadomości dotyczące ułamków zwykłych? Które zadanie okazało się najłatwiejsze? Które zadanie sprawiło najwięcej kłopotu? Co przeszkadzało wam w tak zorganizowanej pracy, a co pomagało?