Wydział Polityki Społecznej Placówki opiekuńczo-wychowawcze w województwie mazowieckim Narada szkoleniowa - 3 października 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interwencyjne umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej
Advertisements

Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
Zgromadzenie Ogólne ZPP Ossa 12 kwietnia 2012 r.
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy
Dziecko w rodzinie – dziecko poza rodziną
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Struktura Organizacyjna Pomocy Społecznej
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Starogardzie Gdańskim
Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – wnioski oraz przewidywane zmiany (materiał w oparciu o wstępne dane statystyczne) Opole, 30.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
Podsumowanie realizacji zadań wynikających
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE DLA WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Wnioski z prowadzonego nadzoru i kontroli
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata w województwie mazowieckim Warszawa, 26 sierpnia 2016 r.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Działalność kontrolna RPD
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
SPOTKANIE INFORMACYJNE
Zapis prezentacji:

Wydział Polityki Społecznej Placówki opiekuńczo-wychowawcze w województwie mazowieckim Narada szkoleniowa - 3 października 2014 r.

Zadania Wojewody Na prowadzenie placówki opiekuńczo - wychowawczej zezwolenie wydaje wojewoda po spełnieniu wymagań określonych w art. 106 ust. 4. Po uzyskaniu zezwolenia placówka podlega wpisowi do rejestru placówek Nie można zlikwidować placówki bez zgody wojewody Wojewoda sprawuje kontrolę nad działalnością placówek Wydział Polityki Społecznej

zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo – wychowawczych prowadzenie placówek opiekuńczo - wychowawczych Zarząd powiatu sprawuje kontrolę nad ORPZ, rodzinami zastępczymi, prowadzącymi RDD oraz placówkami opiekuńczo-wychowawczymi (art. 38b ust. 1) Powiat może zapewnić wspólną obsługę ekonomiczno – administracyjną i organizacyjną prowadzonych placówek opiekuńczo-wychowawczych (art. 94) starosta wykonuje zadania za pośrednictwem PCPR oraz ORPZ (art. 182 ustawy) trzyletnie powiatowe programy pieczy zastępczej uchwalane są na podstawie zestawienia potrzeb przedstawianych przez ww. Wydział Polityki Społecznej Niektóre zadania powiatu w zakresie pieczy zastępczej

Liczba placówek opiekuńczo – wychowawczych działających na terenie województwa mazowieckiego 84 placówki opiekuńczo – wychowawcze w 2014 roku 82 placówek opiekuńczo – wychowawczych w 2013 roku 80 placówki opiekuńczo – wychowawcze w 2012 roku

Placówki opiekuńczo – wychowawcze w 2014 roku 84 placówki opiekuńczo – wychowawcze 35 placówek socjalizacyjnych 4 placówki interwencyjne 6 placówek łączących zadania 1 placówka specjalistyczno - terapeutyczna 38 placówek rodzinnych Ponadto na terenie województwa mazowieckiego funkcjonuje 1 interwencyjny ośrodek preadopcyjny

Placówki opiekuńczo – wychowawcze w powiatach województwa mazowieckiego Placówki opiekuńczo – wychowawcze funkcjonują na terenie 31 powiatów i miast W 11 powiatach brak jest placówek opiekuńczo – wychowawczych: białobrzeski, grójecki, łosicki, makowski, ostrowski, przasnyski, przysuski, pułtuski, sokołowski, zwoleński, żuromiński

Liczba dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej Ogółem Rodzinna piecza zastępcza Instytucjonalna piecza zastępcza Wydział Polityki Społecznej

Miejsca w placówkach a umieszczone w nich dzieci

Dzieci umieszczone w pieczy zastępczej I półrocze 2014 roku ogółem 8228 dzieci Wydział Polityki Społecznej

Zatrudnienie w placówkach opiekuńczo - wychowawczych Wydział Polityki Społecznej

Kadra zatrudniona w placówkach opiekuńczo – wychowawczych na terenie województwa mazowieckiego Ilość pracowników zatrudnionych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych zapewnia prawidłowe funkcjonowanie placówek oraz odpowiedni poziom świadczonych usług Najczęściej w placówce zatrudniony jest co najmniej 1 specjalista - 42 pedagogów w 35 placówkach - 54 psychologów w 41 placówkach 48 pracowników socjalnych w 38 placówkach Pracownicy placówek opiekuńczo – wychowawczych w większości posiadają kwalifikacje zgodne z wymaganiami ustawy Wydział Polityki Społecznej

Średni koszt utrzymania dziecka w placówkach opiekuńczo- wychowawczych w województwie mazowieckiem w 2013 roku Koszt utrzymania dziecka z podziałem na typ placówki w woj. mazowieckim PLACÓWKI TYPU RODZINNEGO 2 801,45 zł PLACÓWKI TYPU SOCJALIZACYJNEGO 4 274,06 zł PLACÓWKI TYPU INTERWENCYJNEGO 5 005,66 zł PLACÓWKI ŁĄCZĄCE ZADANIA 4 533,22 zł ŚREDNI 4 153,60 zł Wydział Polityki Społecznej

Dochodzenie do standardów w zakresie liczby miejsc w placówce oraz wieku dzieci Na 46 placówek socjalizacyjnych i interwencyjnych* 21 placówek mieści się w 1 budynku, liczba miejsc do placówek mieści się w 2 lub więcej budynkach, w każdym budynku liczba miejsc do placówek z liczbą miejsc 14 1 centrum administracyjne – 3 placówki – Domy dla Dzieci w Otwocku * stan na 15 sierpnia 2014 roku Wydział Polityki Społecznej

Dochodzenie do standardów w zakresie liczby miejsc w placówce oraz wieku dzieci Na terenie województwa mazowieckiego dzieci poniżej 7 roku życia są umieszczone w 27 placówkach* wraz ze starszym rodzeństwem – 180 dzieci małoletnich matek – wychowanek placówki - 10 w ramach interwencji - 5 * stan na 15 sierpnia 2014 roku Wydział Polityki Społecznej

Wnioski ważna i rosnąca rola PCPR w tworzeniu sieci rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo - wychowawczych niezbędna większa aktywność samorządów w dochodzeniu do standardów niezbędne dokonywanie w powiatach analizy procesów związanych z pobytem dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej i udzielanie większego wsparcia rodzinom zastępczym (odpływ do placówek opiekuńczo – wychowawczych) Wydział Polityki Społecznej

Wnioski w dochodzeniu do standardów niezbędne jest : –zaplanowanie etapów dochodzenia do standardów w każdym powiecie (harmonogram!) – szczególnie uwzględniając liczbę dzieci w placówce i warunki lokalowe –analiza sytuacji wszystkich dzieci, za które odpowiedzialny jest powiat, również tych umieszczonych w pieczy w innych powiatach –rozważenie zmiany struktury organizacyjnej placówek z wykorzystaniem przepisu art. 94 ustawy – jako finansowo korzystnej dla powiatu, pamiętając o zabezpieczeniu potrzeb i interesów dzieci Wydział Polityki Społecznej

Wnioski Wydział Polityki Społecznej wspiera inicjatywy zmierzające do deinstytucjonalizacji systemu i przeciwdziałaniu przyszłej marginalizacji dzieci opuszczających pieczę zastępczą planując miejsce lokalizacji nowych placówek należy mieć na względzie cel ustawy, ponieważ nie w każdym przypadku sprawdza się i jest korzystne sąsiedztwo innych instytucji pomocy społecznej lub służby zdrowia na terenie województwa powinny powstać nowe placówki opiekuńczo-wychowawcze w powiatach, w których ich brak, placówki specjalistyczne, w tym placówki regionalne. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej oddział ds. Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej Kierownik oddziału Wiesława Puciłowska Beata Kosmalska – Balik Małgorzata Tajchman Aneta Pilecka – Pietrzak Ewa Wiejacha Agnieszka Woźniak Wydział Polityki Społecznej