1. 2 3 4 5 Zapisz najważniejsze informacje Cząsteczki wody tworzą na powierzchni elastyczną błonkę, która nie mogłaby powstać, gdyby między cząsteczkami.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Błony lipidowe jako modele błon biologicznych
Advertisements

INSTRUKCJA ALARMOWANIA
stany skupienia materii
Stany skupienia.
Prezentacja firmy.
Napięcie powierzchniowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotował Wiktor Staszewski
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Wykład IX CIECZE.
Gimnazjum nr10 w Szczecinie grupa II :
Opady deszczu.
Pary Parowanie zachodzi w każdej temperaturze, ale wraz ze wzrostem temperatury rośnie szybkość parowania. Siły wzajemnego przyciągania cząstek przeciwdziałają.
STATYKA PŁYNÓW 1. Siły działające w płynach Siły działające w płynach
PODSTAWY MECHANIKA PŁYNÓW
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Temperatura, ciśnienie, energia wewnętrzna i ciepło.
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
Zjawisko dyfuzji obserwujemy codziennie,
Hydromechanika Prezentacja do wykładu 3.
Napięcie Powierzchniowe
Sonia Rucińska i Victoria Peplińska
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
1.
Jak poprawić jakość naszego życia i jakość środowiska w którym żyjemy ? Autorki: Paulina Żebrowska Justyna Rutkowska kl. II LO.
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Środki czystości.
Transport przez błony komórki.
WODA ŻYCIA.
Dlaczego woda jest niezwykła
POWIERZCHNIOWE PRZEMIANY FAZOWE
Autorzy : Dominika Nowakowska Karol Mzyk
Siły międzycząsteczkowe
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Tego roku chętni uczniowie klasa pierwszych zgłosili się do projektu unijnego Rozwój przez kompetencje. Chcemy pokazać w naszej prezentacji jak przebiegały.
Obieg wody w przyrodzie
Anna Hycki i Aleksander Sikora z Oddziałami Dwujęzycznymi
Świat baniek mydlanych
Doświadczenia.
Dlaczego gęsta ciecz wylana ze słoika rozlewa się, zajmując ograniczoną powierzchnię? Dlaczego woda tworzy pojedyncze krople, a gdy płynie z kranu, tworzy.
FIZYKA-DOŚWIADCZENIE
M OJA S ZKOŁA. Z AJĘCIA : Metody badawcze w obrębie przyrody To my, uczestnicy zajęć. Mokrzeszów 2014.
Jak unikać odpadów i pozbyć się ich w sposób przyjazny dla środowiska?
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
Chmury.
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Doświadczenie z atramentem
Most Cieczy W dwóch stykających się zlewkach znajduje się ciecz (np. woda dejonizowana). Po przyłożeniu wysokiego napięcia między cieczą w jednej i w drugiej.
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Siły natury (zdjęcie wodospadu).
Mikołajki 2015 „Szlakiem Królowej Zimy”. Oferta Mikołajek: 1. Gry i zabawy rodzinne: Układanie puzzli świątecznych związanych z obyczajami bożonarodzeniowymi.
Dziura ozonowa.
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Konwekcja. Definicja  Konwekcja – proces przekazywania ciepła związany z makroskopowym ruchem materii w płynie; gazie, cieczy bądź plazmie, np. powietrzu,
Właściwości CH 4 Fizyczne Chemiczne  Gaz  Bezbarwny  Ma gęstość mniejszą od powietrza  Nierozpuszczalny w wodzie  Alkan  Bezwonny.
Woda w przyrodzie..
„ZASOBY WODY W PRZYRODZIE I WPŁYW CZŁOWIEKA NA ICH POZIOM”
Siły działające w płynie
WODA DLA MIESZKAŃCÓW SUDANU
1.
Napięcie powierzchniowe
Plan wykładu Zwilżanie Równanie Younga Równanie Laplace’a
Zapis prezentacji:

1

2

3

4

5

Zapisz najważniejsze informacje Cząsteczki wody tworzą na powierzchni elastyczną błonkę, która nie mogłaby powstać, gdyby między cząsteczkami nie działały siły, które je ze sobą łączą. Siły, które ją tworzą nazywamy siłami napięcia powierzchniowego. Błona powierzchniowa umożliwia np. napełnianie naczynia wodą nieco powyżej jego brzegów. Zjawisko napięcia powierzchniowego umożliwia tworzenie się kropel wody w kształcie kulistym. Wówczas błona powierzchniowa ma mniejszą powierzchnię. Dzięki temu ciecz poza naczyniem może przybierać postać kropli. Błona powierzchniowa otaczająca kroplę wody bywa niebezpieczna dla owadów. Owad aby się napić musi pokonać opór błony i zanurzyć w kropli swoją głowę. Jeśli owad jest wilgotny, a kropla duża, to woda może otoczyć owada (lub jego głowę), a błona zablokuje mu dostęp powietrza. 6

Jak korzystać ze środków higieny i czystości, a nie szkodzić środowisku Detergenty zmniejszają napięcie powierzchniowe wody, dzięki czemu ułatwione staje się zwilżanie cząsteczek brudu przez wodę i wypłukuje się je łatwiej z zabrudzonych tkanin (czyli potocznie mówiąc – robimy pranie). Przy zakupie środków czystości należy kierować się ich składem podanym na opakowaniu. Należy stosować tylko minimalną ilość środków czystości. Kupować tylko te środki, które ulegają biodegradacji. Każdy powinien wiedzieć, że detergenty przedostają się do wód powierzchniowych i działają niszcząco na nasze środowisko. 7

8

9