Jak motywować dzieci do pracy w domu- praktyczny poradnik logopedyczny dla Rodziców Opracowała: Ewa Bugaj.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Kącik Logopedyczny.
NeuroDevelopmental Treatment
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
warsztaty dla rodziców
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
logopedyczny-prezentacja
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
O korzeniach i skrzydłach…
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Zajęcia prowadzone w ramach EFS Szkoła Podstawowa Nr 15 w Tarnowie
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
ĆWICZĘ, UCZĘ SIĘ, WYGRYWAM ZESPÓŁ SZKÓŁ W DZIEWIERZEWIE.
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
W zdrowym ciele zdrowy duch
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
Pan Bałagan i jego biurko
Metody sprawnego uczenia się.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Logopedia w szkole.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wady wymowy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Rozwój mowy dziecka.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Zapis prezentacji:

Jak motywować dzieci do pracy w domu- praktyczny poradnik logopedyczny dla Rodziców Opracowała: Ewa Bugaj

Czy ćwiczenia jedynie w gabinecie logopedycznym wystarczą dziecku w pokonaniu wady wymowy? Terapia logopedyczna to proces długotrwały i żmudny, wymagający współpracy i zaangażowania ze strony nie tylko terapeuty, ale również dziecka i jego najbliższego otoczenia. W większości sytuacji ćwiczenia w gabinecie z logopedą to za mało, aby przezwyciężyć trudności i opanować umiejętności niezbędne do prawidłowej wymowy i sprawnej komunikacji językowej. Konieczne jest regularne kontynuowanie ćwiczeń, wówczas następuje utrwalanie i automatyzacja umiejętności, które dziecko nabyło podczas pracy z logopedą.

O czym należy pamiętać wykonując ćwiczenia logopedyczne w domu O czym należy pamiętać wykonując ćwiczenia logopedyczne w domu? Zadbajmy o stałą porę wykonywanych ćwiczeń. Dziecko łatwiej zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli staną się one częścią codziennego rytuału.

Lepiej ćwiczyć krócej, ale codziennie niż raz a długo Codzienne, krótkie ćwiczenia nie będą takie nużące dla dziecka. Takie rozłożenie w czasie ma też korzystny wpływ na kształtowanie się nawyków prawidłowego mówienia. W ten sposób dziecko wypracowuje u siebie mechanizm autokontroli mowy i sprawniej przejdzie etap utrwalania w mowie spontanicznej wywoływanych głosek.

Zadbajmy o to, aby jak najwięcej uczyć poprzez zabawę Ćwiczenia nie mogą być dla dziecka karą, tylko przyjemnością. Do ćwiczeń można wykorzystać ulubione zabawki lub własnoręcznie wykonane pomoce dydaktyczne. Dziecko chętnie weźmie udział w „wykorzystaniu” nowej zabawki logopedycznej. Starajmy ukryć w zabawie „logopedyczne treści edukacyjne”, np. wyrazy zawierające ćwiczoną głoskę, ćwiczenia buzi, języka, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia emisji głosu.

Unikajmy zwrotu „ ćwiczenia logopedyczne” Wobec dzieci unikajmy zwrotu „ćwiczenia logopedyczne”. Lepiej mówmy „zabawa”, albo po prostu nazywajmy czynność, którą będziemy wykonywali, np.: gimnastyka buzi i języka”.

Przeplatajmy zabawę nauką Niekiedy istnieje konieczność wykonania żmudnych ćwiczeń w celu utrwalenia słownictwa. Dla dzieci nie jest to atrakcyjna forma ćwiczeń. Można porosić dziecko o powtarzanie słów, zwrotów i zdań kiedy koloruje lub bawi się czymś spokojnie, albo wykonywać miny przed lustrem podczas codziennych ćwiczeń higienicznych. Nie bójmy się żmudnych ćwiczeń. Nasze dzieci musza przyzwyczajać się, do tego, że od czasu do czasu trzeba zrobić coś, co jest z pozoru nieciekawe i nudne. Starajmy się pokazać, że nawet pozornie nudne zajęcia można uczynić przyjemnymi.

Rozwijając mowę dziecka angażujmy wiele zmysłów Im więcej zmysłów angażujemy w rozwój i kształtowanie prawidłowej mowy i komunikacji tym skuteczniejsze będą nasze działania.

Wykorzystujmy każdą naturalną sytuację Słowa można utrwalać podczas codziennych czynności lub wykonywania obowiązków.

Ćwiczmy razem z dzieckiem Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Jeśli należymy do tych „wstydliwych”- pozbądźmy się fałszywego wstydu i doceńmy, co nasza buzia i język potrafią zrobić.

Nie odkładajmy ćwiczeń na wieczór Starajmy się przystępować do ćwiczeń zrelaksowani- dotyczy to dorosłych, jak i dziecka. Nie odkładajmy ćwiczeń na sam koniec dnia, kiedy wszyscy są zmęczeni. Trudniej wówczas współpracować i efekty też będą gorsze.

Dbajmy o własną wymowę Bywa, że dorośli mówią niedbale, zbyt szybko, mało wyraźnie. Pamiętajmy, że przykład idzie z góry! Zadbajmy o prawidłową własną wymowę.

Zapoznajmy dzieci z efektami ćwiczeń Uświadamiajmy dzieci, jakie efekty przyniosą wykonywane ćwiczenia. Starszym dzieciom można przedstawić korzyści krótkie i długofalowe, jak np. akceptacja ze strony rówieśników, buzia będzie umiała robić różne trudne sztuczki, a słowa, które wydawały się do tej pory trudne do wymówienia będą właściwie, bez trudu artykułowane.

Bądźmy cierpliwi i konsekwentni Nie wolno wyśmiewać dziecka, jego wady ani braku postępów. Czasem mijają długie tygodnie zanim pojawia się pierwsze efekty terapii. Konsekwencja w realizowaniu ćwiczeń logopedycznych w domu jest ubezpieczeniem sukcesu.

Regularnie konsultujmy się z logopedą Regularne spotkania z logopedą prowadzącym terapię są bardzo ważne. Konsultuje się wówczas postępy i sposób wykonywania ćwiczeń. Logopeda dostarcza też rodzicom aktualnych materiałów do ćwiczeń.

Motywacja do ćwiczeń Motywacja do ćwiczeń to coś, co raczej nie przyjdzie samo. Jeśli drodzy Rodzice jesteście szczęściarzami, których dziecko „samo chce” ćwiczyć, to wspaniale! Pamiętajmy jednak, że nawet najchętniej współpracujące dziecko miewa czasem kryzys związany z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywacje należy cegiełka po cegiełce budową i wzmacniać.

Chwalmy dziecko za postępy Chwalmy dziecko nawet za najmniejsze postępy- nic tak nie motywuje do pracy jak pochwały ze strony bliskich i ważnych dla niego osób. W trakcie ćwiczeń wystarczą krótkie i entuzjastyczne wypowiedzenia: „dobrze”, „świetnie!”, „dobrze sobie radzisz!”, „właśnie tak, super!”, „pięknie!”. Tuż po ćwiczeniach podsumujmy krótko prace dziecka: „świetnie Ci dziś poszło!”, „mówisz coraz wyraźniej”.

Nagradzajmy wysiłki dziecka Dziecko musi wiedzieć, że robi postępy. Jeśli ładnie dziś ćwiczyło nagradzajmy jego ciężką pracę. Można przygotować tabelę, w której będziemy naklejać naklejki, przybijać stempelki, rysować małe obrazki za dobre wykonanie ćwiczeń w ciągu dnia. Po osiągnięciu przez dziecko pewnego etapu np.: uzbieraniu pewnej ilości naklejek, stempelków, czy obrazków dziecko powinno otrzymać nagrodę. Umówmy się wcześniej, co będzie nagrodą.

Materiały do ćwiczeń Najprościej otrzymać materiały do ćwiczeń od logopedy prowadzącego terapię. Można też poszukać różne gry on-line- stanowią one element pracy nad wymową i jednocześnie nagrodę za wykonanie ćwiczeń logopedycznych w innej formie. Pamiętajmy, aby wyznaczyć jasne granice czasowe korzystania z komputera i nigdy nie zostawiajmy dziecka sam na sam z Internetem. Nie bójmy się kupować gotowych pomocy logopedycznych do utrwalania prawidłowej wymowy. Wiele z nich przeznaczonych jest także dla rodziców, którzy pracują z dziećmi poza zajęciami logopedycznymi, jako uzupełnienie terapii logopedycznej.