REFORMATORZY TEATRU Kamila B..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Cały świat jest teatrem….
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
My i przestrzeń publiczna
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
DRAMAT I JEGO GATUNKI.
Przez dzieje teatru.
Zapraszamy do teatru.
Starożytny teatr grecki
Historia teatru Opracowali: Łukasz Pierzchała Wojciech Ziętek.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Autor prezentacji: Arleta Szychiewicz-Łypko
Systematyka literatury
BYĆ ALBO NIE BYĆ – OTO JEST PYTANIE!.
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W teatrze starożytnej Grecji
Rodzaje i gatunki literackie
Teatr Williama Szekspira
QUIZ.
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Teatr renesansowy.
s. Wyspiański-człowiek teatru
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Narodziny teatru.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Dzieje teatru greckiego Kinga Długosz Va
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
Prezentacja poświęcona życiu Williama Shakespeare’a i Jego twórczości
POLSKI TEATR WE LWOWIE 55-lecie.
O sztuce aktorskiej na przestrzeni wieków
TEATR Pracownicy teatru.
Słowniczek.
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
TEATR GRECKI.
RODZAJE LITERACKIE.
Maski Greckie.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „ W CZARODZIEJSKIM ŚWIECIE BAJEK” ścieżka edukacyjna w zakresie przedmiotów humanistycznych grupa projektowa: klasa.
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum Agnieszka Nowak
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum
TEATR GRECKI.
2 czerwca 2015 klasa 2a na wycieczce w Teatrze Muzycznym na musicalu pt. „Zorro”
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
Prezentacja „SZALONE NOŻYCZKI” Moje wrażenia po spektaklu... Kochani chcę wam przedstawić prezentację.
Teatr elżbietański „Świat jest teatrem, aktorami ludzie,
Teatr – jak to działa? Projekt realizowany przez uczennice klasy IA z panią Agnieszką Bartoszek - Grzelak.
Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego
Stanisława Wyspiańskiego można określić mianem artysty i człowieka teatru. Wyspiański był kontynuatorem idei stworzenia teatru monumentalnego - idei wyrażanej.
PLANY I PERSPEKTYWY FILMOWE
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
EDUKACJA TEATRALNA W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Teatr starożytny Jakub Brzozowski
Systematyka literatury
TEATR ANTYCZNY PREZENTACJA.
Spektakl. Teatralny „ Morska
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

REFORMATORZY TEATRU Kamila B.

W TEATRZE ANTYCZNYM TESPIS – wprowadził pierwszego aktora rozwijającego dialog z chórem i przewodnikiem chóru, co stanowiło zaczątek dramatu jako rodzaju literackiego.

W TEATRZE ANTYCZNYM Ajschylos - wprowadził na scenę drugiego aktora

W TEATRZE ANTYCZNYM Sofokles - wprowadził innowacje w zakresie sposobu wystawiania dramatu: dodał trzeciego aktora, zwiększył liczbę członków chóru z 12 do 15 i rolę przodownika chóru.

AKTOR W TEATRZE ANTYCZNYM Figurki przedstawiające aktorów komediowych Aktorzy z maskami

AKTOR W TEATRZE ANTYCZNYM Aktorami byli tylko mężczyźni, występowali w maskach: masce śmiechu, masce płaczu, masce gniewu, masce strachu. Zakładali buty na koturnach.

AKTOR W TEATRZE ANTYCZNYM Aktor w kobiecej masce tragicznej Aktor w męskiej masce komicznej

MASKI AKTORÓW W TEATRZE ANTYCZNYM

W TEATRZE ŚREDNIOWIECZNYM Aktor (przeważnie) amator, wcielając się w postać z historii świętej, pragnął dzielić ich przeżycia; grał z ogromną ekspresją, posługiwał się naturalistycznymi rekwizytami, by uwiarygodnić przedstawioną historię i wstrząsnąć widzem.

WŁOSKA KOMEDIA DELL’ ARTE Aktor nie posługiwał się stałym tekstem dramatu, lecz improwizował, grając jeden ze ściśle określonych typów postaci.

W TEATRZE ELŻBIETAŃSKIM William Szekspir – w założonym przez niego teatrze The Globe aktor miał do odegrania konkretną rolę, w której ważne było przedstawienie charakteru psychologicznego postaci.

Rekonstrukcja Teatru The Globe w Londynie

Rekonstrukcja Teatru The Globe w Londynie

W TEATRZE KLASYCYSTYCZNYM Aktor grał dostojnie i z patosem, deklamując rolę, używając skonwencjonalizowanych gestów. Wojciech Bogusławski

W TEATRZE ROMANTYCZNYM Aktor wcielając się w postać, ukazywał burzę namiętności bohatera. Helena Modrzejewska

W TEATRZE STANISŁAWSKIEGO Konstanty Stanisławski – jego nadrzędną zasadą było dążenie do osiągnięcia na scenie prawdy uczuć i zachowań postaci; aktor miał „żyć życiem postaci”.

EDWARD GORDON CRAIG Dla tego reformatora teatru aktor pełnił funkcję NADMARIONETY – czegoś pomiędzy istotą ludzką a machiną, wykonującą ściśle określone zadania.

TADEUSZ KANTOR W spektaklu „Umarła klasa” aktorzy wykonywali czynności, które wyznaczał im sam autor inscenizacji; poruszali się jak manekiny, powtarzali mechanicznie zadane frazy.

„UMARŁA KLASA”

BERTOLD BRECHT Według niego aktor grający postać musi zachować wobec niej dystans; pokazać ją jako wymyśloną konstrukcję.

JERZY GROTOWSKI Poddał aktora specjalnemu treningowi: gimnastyka, akrobatyka, plastyka ruchu scenicznego, mimika i doskonalenie głosu; od aktora wymagał całkowite oddania się – skupienia wszystkich sił duchowych i fizycznych.

KONRAD SWINARSKI Wykorzystywał w swoim teatrze różne metody, np. łączył metodę Stanisławskiego z zasadą Brechtowskiego dystansu.

LESZEK MĄDZIK Reżyser teatru pozbawionego aktorstwa (Scena Plastyczna KUL), w którym największą rolę odgrywa światło, obraz, scenografia, dźwięk, muzyka.