Budowa modelu niezawodnościowego Wykład 6 Budowa modelu niezawodnościowego
Modelowanie niezawodności obiektów technicznych Analiza zagadnienia modelowania niezawodności nowego obiektu technicznego złożonego z wielu elementów wskazuje, że możliwe są tu dwa sposoby postępowania: 1) zakładające znajomość niezawodności ele-mentów obiektu, 2) polegające na badaniu procesów prowadzących do uszkodzeń.
sformułowania podstawowego wymagania niezawodnościowego, Opracowanie typowej matematycznej postaci modelu niezawodnościowego elementów do-wolnego systemu technicznego wymaga: sformułowania podstawowego wymagania niezawodnościowego, przyjęcia postaci miar niezawodności, sprecyzowania cech zdatności i granic obszaru zdatności, oraz określenia 4. modelu obciążenia, 5. początkowych właściwości elementu.
Pęknięcia zmęczeniowe Proces kołysań statku Przeciążenia Zmęczenie objętościowe Trwałe odkształcenia plastyczne Pęknięcia zmęczeniowe WYPADKI MORSKIE
Podstawowe wymaganie niezawodnościowe: Zachowanie stanu zdatności w zakładanym okresie eksploatacji (tj. nieuszkadzalność). Przyjmuje się, że na nieuszkadzalność ele-mentu zasadniczy wpływ ma proces naprę-żeń w tzw. krytycznym przekroju tego elementu.
Cechy zdatności zapas granicy plastyczności w odniesieniu do uszkodzenia utożsamianego z trwałym odkształceniem plastycznym jako skutku jednorazowego osiągnięcia przez naprężenie poziomu granicy plastyczności 2) zapas względnego uszkodzenia zmęczeniowego w odniesieniu do uszkodzenia utożsamianego z pęknięciem jako skutku zmęczenia objętościowego materiału
Granice obszarów zdatności element zdatny:
Miary niezawodności
Miary niezawodności gdzie:
Model początkowych właściwości elementu Model obciążeń - proces losowy (problem: identyfikacja procesu) Model początkowych właściwości elementu - zmienna losowa (problem: identyfikacja rozkładu)
Model obciążeń
Proces realizacji składowej ay przyspieszenia działającego na elementy konstrukcji ostojnicy żurawia (lokalizacja żurawia kontenerowiec B-577, część dziobowa) Przebieg naprężeń dla warunków rejsu w wybranych obszarach konstrukcji wysięgnika pokładowego żurawia bezpodporowego
rozkład Rayleigha
Model układu dynamicznego Model falowania wiatrowego Równania ruchu statku na fali wiatrowej Model układu fala – kadłub statku Model układu fala – element
Model początkowych właściwości elementu
Ocena prawdopodobieństwa uszkodzenia
Z = W – S >0 Warunkiem nie wystąpienia uszkodzenia jest zajście relacji Z = W – S >0 Prawdopodobieństwo nie uszkodzenia elementu wynosi zatem:
Bezpieczeństwo i ryzyko Wykład 7 Bezpieczeństwo i ryzyko - pojęcia podstawowe -