Neuroplastyczność Zdolność mózgu do reagowania trwałymi zmianami funkcjonalnymi i strukturalnymi na wymagania otoczenia lub na uszkodzenie układu nerwowego;

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Mirosław ŚWIERCZ Politechnika Białostocka, Wydział Elektryczny
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
METODY PSYCHOTERAPEUTYCZNE W PSYCHOONKOLOGII
Percepcja słuchowa.
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Czynniki wpływające na atrakcyjność zajęć internetowych
Włodzisław Duch & Co Katedra Informatyki Stosowanej, WFAiIS, UMK
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
BIOFEEDBACK EEG.
- Znaczenie wody w organizmie człowieka
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Dydaktyka ogólna.
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
Wpływ etanolu na procesy poznawcze – pamięć.
Szybkość reakcji człowieka
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
DEPRESJA.
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
Opracowała: Małgorzata Pawluk
Neuromed a profilaktyka autyzmu oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu/ASD/
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Psychopatologia emocji
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Diagnostyka, objawy i leczenie zakażenia wirusem HCV
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
45 Zjazd Psychiatrów Polskich PTP 2016, Katowice Dynamika przetwarzania informacji przez pacjentów z rozpoznaniem choroby afektywnej dwubiegunowej – podobie.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Po co komu psychoterapia?
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
45 Zjazd psychiatrów polskich ptp 2016, Katowice Teoria wyczerpywania zasobów w schizofrenii  na podstawie analizy testów szybkości przetwarzania informacji.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Percepcja słuchowa.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Neuroplastyczność Zdolność mózgu do reagowania trwałymi zmianami funkcjonalnymi i strukturalnymi na wymagania otoczenia lub na uszkodzenie układu nerwowego; „Zapewnia zdolność do adaptacji, zmienność, samonaprawy, a wreszcie uczenie się i pamięć” Prof. M. Kossut (2005)‏

Rodzaje neuroplastyczności 1.Rozwojowa 2.Pouszkodzeniowa (kompensacyjna)‏ 3.Wywołana wzmożonymi doświadczeniami czuciowymi lub ruchowymi (poprzez tzw. środowisko wzbogacone)‏ 4. Związana z uczeniem się i pamięcią

Środowisko wzbogacone oznacza taki poziom stymulacji i złożoności, który wspomaga przyrost neuronów i usprawnienie ich połączeń; Psychoterapię należy traktować jako środowisko wzbogacone, pobudzające rozwój zdolności poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych; Uzyskanym zmianom doświadczenia towarzyszą zmiany metabolizmu glukozy, stężenia neuroprzekaźników i przepływu krwi; Baxter i in., 1992; Cozolino,2002

„Wszystkie formy terapii są skuteczne w takim stopniu w jakim docierają do procesów budujących i modyfikujących struktury nerwowe w mózgu.” Louis J. Cozolino (2002)‏

LPD Podstawa uczenia się to zmiany natężenia synaptycznego spowodowane reagowaniem na bodźce LPD (długotrwałe wzmocnienie synaptyczne) to proces łączenia zespołów neuronów poprzez zsynchronizowane wzorce wyładowań Opisane przez Hebb’a już w 1949

„Metody terapii behawioralnej i psychoterapii od niemal stu lat nawiązują do zasad plastyczności mózgu, zwykle tego nie dostrzegając” Nancy.C.Andreasen, 2001

Badania własne 50 pacjentów z rozpoznaniem zaburzeń lękowych uogólnionych F41 Leczonych za pomocą psychoterapii grupowej psychodynamicznej 12 tygodni w oddziale dziennym leczenia nerwic Badania funkcji poznawczych (VTS) przed przyjęciem do oddziału i po zakończeniu leczenia Dodatkowo badano profil osobowości, poziom lęku oraz nasilenie objawów nerwicowych

Wiedeński System Testów COGNITRON: ogólny test wykonawczy badający uwagę i pamięć (44prez.x7 bodźców=308bodźców/104 krytyczne)‏ Test rozpiętości pamięci CORSI: obejmuje pojemność świeżej pamięci wizualno-przestrzennej i zdolność uczenia się Test wykrywania sygnału SIGNAL: bada długotrwałą i selektywną uwagę RT: czas reakcji na proste i złożone bodźce wzrokowe i słuchowe

Pozostałe testy NEO-FFI Costy i McCrea: test osobowości badający jej pięć wymiarów tj. Neurotyzm, Ekstrawersję, Otwartość na doświadczenia, Ugodowość i Sumienność STAI Spielbergera: test badający poziom Lęku-Cechy i Lęku-Stanu Kwestionariusz Objawowy ”O”: inwentarz objawów nerwicowych monitorujący ich nasilenie

Wnioski Znacząca statystycznie poprawa selektywności uwagi (koncentracja)‏ Znacząca statystycznie poprawa odporności na zakłócenia Zwiększony czas reakcji poprawnych wynika prawdopodobnie z uwzględniania większej ilości cech istotnych figury przy analizie bodźców

Wnioski U większości badanych (76%) pamięć blokowa w normie na początku badania; nieistotna statystycznie poprawa Pojemność pamięci krótkotrwałej w badanej grupie pacjentów z zaburzeniami lękowymi nie była uszkodzone Poprawa w zakresie pamięci blokowej supra wskazuje na zmianę w zakresie uczenia się (nieświadomego) wizualno-przestrzennego; 11

Wnioski Poprawa ilościowa trafnych rozpoznań wskazuje na wzrost selektywności uwagi Wzrost mediany czasu detekcji nie ma znaczenia statystycznej istotności Nie zmienia się czujność uwagi w grupie badanych

Podsumowanie Poprawa w zakresie koncentracji i selektywności uwagi, oraz w zakresie uczenia się i pamięci krótkotrwałej jest związana z reorganizacją procesów przetwarzania informacji Neuroplastyczność, to także lepsza integracja i dostępność istniejących połączeń synaptycznych, która znajduje odbicie w efektywności procesów poznawczych 13

Badania prędkości, stopnia i charakteru plastyczności nerwowej jest szeroką, nową dziedziną nauki Możliwości modyfikacji neuroplastycznych mają istotne znaczenie nie tylko dla neurologii, rehabilitacji ale coraz częściej także dla psychoterapii Bez lepszego zrozumienia neurobiologii układu nerwowego nie można wypracować lepszych efektów psychoterapii!