Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kształcenie specjalne
Integracja sensomotoryczna
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Konferencja „TACY SAMI”
Integracja Sensoryczna – co to takiego?
Percepcja słuchowa.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
TRZYMAJ FORMĘ.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KLOCKOMANIA.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Centrum Diagnostyki i Terapii IN CORPORE Częstochowa, ul
Metoda Integracji Sensorycznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Trening metodą Warnkego
Okresowa analiza dokumentów pod kątem oceny zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ocena efektów terapii.
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Teoria integracji sensorycznej Jean Ayres
FORUM WYMIANY DOŚWIADCZEŃ W PRACY Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W JAWORZNIE DZIECKO W RÓWNOWADZE.
RUCH TO ZDROWIE.
INTEGRACJA SENSORYCZNA
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Sala Doświadczania Świata
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
METODA DOBREGO STARTU.
ZASTOSOWANIE METODY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PROCESIE WSPOMAGANIA ROZWOJU UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Zaburzenia integracji sensorycznej
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
Terapia manualna Koncepcja Brian R. Mulligan
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Czym jest integracja sensoryczna?
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
Integracja sensoryczna
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Zespół Oświatowych Placówek Integracyjnych w Micigoździe czerwiec 2016
Percepcja słuchowa.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka

Czym jest integracja sensoryczna? zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia i własnego ciała. Pozwala ona segregować, porządkować i łączyć pojedyncze bodźce.

Twórcą teorii integracji sensorycznej jest dr A. Jean Ayres (1920–1989), psycholog, terapeuta i pracownik naukowy Uniwersytetu Kalifornijskiego w USA.

Aby mózg w prawidłowy sposób przetworzył otrzymywane informacje niezbędne jest pojawienie się kilku elementów. Są to: rejestrowanie, modulacja, odpowiedź.

Przykłady zachowań dzieci mających problemy z przetwarzaniem sensorycznym: - trudności z rejestrowaniem: dziecko reaguje na dany bodziec zbyt słabo (wydaje się letargiczne, z opóźnieniem odpowiada na docierające do niego bodźce) lub zbyt gwałtownie.

trudności z modulacją: dziecko może łatwo się rozpraszać, może źle znosić zmiany w codziennych czynnościach, mieć problemy z przechodzeniem od jednej czynności do drugiej.

- trudności z odpowiedzią: dziecko może być niezdarne, ma problemy z koordynacją obustronną, ma słabą świadomość własnego ciała, problemy z motoryką.

Zmysły

Bazowe systemy zmysłowe system dotykowy, przedsionkowy i proprioceptywny (czucia głębokiego) to najwcześniej dojrzewające systemy zmysłowe w procesie prawidłowego rozwoju dziecka. Systemy te funkcjonują już w okresie życia płodowego i pełnią ważną rolę w dalszym rozwoju.

System przedsionkowy Umożliwia odbieranie wrażeń, które są związane z ruchem i jego zmianami, a także z siłą grawitacji; koordynuje odbieranie i przetwarzanie wrażeń przez inne układy zmysłowe; wpływa na zdolność koncentracji uwagi i napięcie mięśniowe

System proprioceptywny= czucia głębokiego Współpracuje ściśle z systemem przedsionkowym; Dzięki prawidłowemu działaniu tego systemu dziecko: sprawnie się porusza i wykonuje czynności ruchowe bez konieczności kontroli wzrokowej; prawidłowo buduje schemat i czucie własnego ciała.

Najczęstsze objawy dysfunkcji SI wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce, niewłaściwy poziom uwagi, obniżony poziom koordynacji ruchowej, opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej, trudności w zachowaniu. 

„Naukowa zabawa” Terapia SI określana jest mianem „naukowej zabawy”. Poprzez zabawę interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.

do rozwoju tych umiejętności. Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych umiejętności, ale usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności.

Ćwiczenia dla dzieci z nadwrażliwym systemem przedsionkowym podskoki – obunóż, na jednej nodze, przeskakiwanie z nogi na nogę, skakanie wokół własnej osi; ruchy wahadłowe głowy obroty wokół własnej osi, siedząc na podłodze i odpychając się od niej nogami,

przyjmowanie i utrzymywanie pozycji typu bocian, jaskółka, chodzenie wzdłuż rozłożonej na podłodze liny, wchodzenie, schodzenie i zeskakiwanie ze stopni.

Ćwiczenia systemu dotykowego wyszukiwanie drobnych przedmiotów w pojemnikach wypełnionych grochem, drobnym makaronem lub kaszą, zabawy z pianka do golenia (malowanie rąk, przedramion), zabawy z żelami sensorycznymi

Ćwiczenia czucia różnicującego rysowanie wzorów na rękach czy plecach, a następnie rysowanie ich na kartce, wyciąganie narysowanych przedmiotów z woreczka, owijanie części ciała taśmą, liną.

Polecana literatura Emmons P.G., McKendry L. (2007). Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Kranowitz C.S. (2012). Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Kutcher M.L., Attwood T., Wolff R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Odowska – Szlachcic B. (2010). Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego.

Kranowitz C.S. Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Odowska – Szlachcic B. Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego.

Przydatne strony internetowe www.pstis.pl (PSTIS) http://www.integracjasensoryczna.org.pl/ (PTIS) http://www.fundacjaokno.pl/ (przykłady ćwiczeń domowych)

Dziękuję za uwagę 

Marcelina Klimas neurologopeda terapeuta SI Konsultacje dla rodziców: czwartek 16:30-17:30