Strategie stabilne ewolucyjnie.  Znajduje szerokie zastosowanie w wyjaśnieniu zjawisk badanych przez biologię ewolucyjną.  Stosowane w badaniach behawioralnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Model Konkurujących Gatunków
Advertisements

Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
Analiza współzależności zjawisk
Równanie różniczkowe zupełne i równania do niego sprowadzalne
Autorzy: Piotr Dudojć Emil Somnicki
Rachunek prawdopodobieństwa 2
Wprowadzenie do optymalizacji wielokryterialnej.
Zarządzanie operacjami
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
Modelowanie i symulacja
Stochastyczne modele gier ewolucyjnych Jacek Miękisz Instytut Matematyki Stosowanej i Mechaniki Uniwersytet Warszawski.
Sposób podejmowania decyzji w drużynie piłkarskiej oraz rola trenera i odpowiedzialność za wyniki Maciej Krysmalski.
WYKŁAD 3. Kliki i zbiory niezależne
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Karolina Bednarczyk, Martyna Ciołek
TEORIA PERSPEKTYWY D. KAHNEMAN A. TVERSKY
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Modeling Market Mechanism with Minority Game Damien Challet, Matteo Marsili, Yi-Cheng Zhang Modelowanie Mechanizmów Rynkowych za pomocą Gry Mniejszościowej.
Od gier mniejszościowych do prawdziwych rynków From Minority Games to real markets D. Challet, A. Chessa, M. Marsili, Y-C. Zhang Wojciech Dzikowski 26.
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Założenia Tematem gry będą walki w formule MMA Motywem przewodnim gry jest stworzenie własnego zawodnika i symulowanie walk z jego udziałem Celem gry.
Wyjazdowe warsztaty edukacyjne
Atakowanie przeciwnika nogami. Opracował: Dominik Pasek
Teorie gier w socjobiologii (BPZ – ćwiczenia)
Hipoteza cegiełek, k-ramienny bandyta, minimalny problem zwodniczy
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Wstęp do Teorii Gier.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Modele ze strukturą wieku
Strategie stabilne ewolucyjnie w oparciu o przykłady zwierzęce
Programowanie liniowe w teorii gier
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
Gry strategiczne Plusy i minusy grania KAROLINA DUDA.
Piłka nożna.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Popular sport in Poland
PROBLEM DUOPOLU Agnieszka Baraniak Karina Borkowska
Jak siatkówka zmieniła się na przestrzeni lat.
Wykład 7 Synchronizacja procesów i wątków
Mistrzostwa Szkoły w Badmintona Dziewcząt
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Teoriogrowe modele popromiennego efektu sąsiedztwa (bystander effect) Andrzej Świerniak, Michał Krześlak Politechnika Śląska Instytut Automatyki.
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 4
Wyszukiwanie maksimum funkcji za pomocą mrówki Pachycondyla Apicalis.
P. Jaworska W. Filipowicz. Nasi gracze nazywają się Przemek (gracz 1) i Kasia (gracz 2). Wyobraźmy sobie sytuację, w której Przemek i Kasia maja zadecydować.
Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky`ego
Gra symulacyjna - gaming simulation (GS) jest symulacją efektów decyzji podjętych w czasie odgrywania ról, w sytuacji uwarunkowanej określonymi regułami:
Autor: Grzegorz Flor THIS IS WAR! CEL GRY: Zdobycie 8 terytoriów ŻÓŁTY - 2 FIOLETOWY - 3 FIOLETOWY - 8.
` Nasza pasja dodaje nam skrzydeł, unosi nas ponad wszystko..
Piłka siatkowa.
Algorytmy Genetyczne Anna Tomkowska Politechnika Koszalińska
GRA CHOMP. Czym jest chomp? Jest to gra dla dwóch osób, rozgrywana na prostokątnej tablicy, zwanej „tabliczką czekolady”
MODELOWANIE ZMIENNOŚCI CEN AKCJI
Teoria GIER.
Prawdopodobieństwo warunkowe Komentować następujące rozumowanie: “Prawdopodobieństwo, iż na pokładzie losowo wybranego samolotu jest bomba, wynosi jak.
Podstawy zarządzania ćwiczenia nr 4 Temat: p rogramowanie dynamiczne, macierz wypłat, techniki drzew decyzyjnych Horacy Dębowski Horacy.
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jak wyznaczyć masę przedmiotu codziennego użytku bez użycia.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Systemy rozgrywek.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
- dyscyplina sportu drużynowego, w której dwie pięcioosobowe drużyny grają przeciwko sobie próbując zdobyć punkty umieszczając piłkę w koszu.
Biomatematyka Dr Wioleta Drobik-Czwarno
Bioróżnorodność wokół nas
GRY DWUOSOBOWE O SUMIE NIEZEROWEJ
GRY PRZYDATNE PRZY NAUCZANIU FUTSALU
Zapis prezentacji:

Strategie stabilne ewolucyjnie

 Znajduje szerokie zastosowanie w wyjaśnieniu zjawisk badanych przez biologię ewolucyjną.  Stosowane w badaniach behawioralnych  Szczególną rolę odgrywa we współczesnej socjobiologii  SSE przyjmuje, że rolę racjonalności indywidualnej gracza może pełnić presja ewolucyjna i dobór naturalny.

Przedstawiciele jakiegoś gatunku wchodzą ze sobą w konflikty o pewne dobro. Każde starcie angażuje dokładnie dwa osobniki z których tylko jedno może wygrać. Zdobycie dobra warte jest 50pkt dostosowawczych (np. zwiększenie prawdopodobieństwa przekazania swoich genów następnemu pokoleniu).

W pierwszym modelu załóżmy, że jednostki mają tylko dwie możliwe strategie- ich użytkowników określmy sugestywnie jako „jastrzębie” i „gołębie”. „Jastrząb” walczy o dobro będące przedmiotem konfliktu; „gołąb” ogranicza się do działań symbolicznych, przybierając groźne pozy i starając się odstraszyć przeciwnika, ale unika rzeczywistej walki. Walczyć będą do momentu, aż jeden z nich zostanie ranny. Zwycięzca zdobywa 50 pkt, zaś poraniony przegrany traci 100. Jeżeli spotka się „gołąb - gołąb” to jeden zyskuje 50 pkt i obaj za stracony czas tracą po 10 pkt.

Załóżmy, że na początku populacja składa się wyłącznie z gołębi. Każdy osobnik rozgrywa praktycznie wszystkie swoje starcia przeciwko gołębiom, tak więc po każdej grze może oczekiwać 15 pktów podczas gdy nieliczne jastrzębie uzyskają w każdej grze po 50 pkt(ponieważ jastrzębie są lepiej przystosowane ). Zatem z każdym pokoleniem będzie ich więcej. Populacja gołębi nie będzie stabilna ewolucyjnie (gdyż rozrośnie się liczebność populacji jastrzębi). Analogicznie populacja jastrzębi również nie będzie stabilna ewolucyjnie, w takiej populacji lepiej dostosowane okazały się gołębie z wartością oczekiwaną wypłat 0, podczas gdy dla jastrzebii wynosi ona -25.

Zbadajmy teraz populację składającą się z ¼ „jastrzębi” i ¾ „gołębi”. Posłużmy się graczem charakterystycznym, który gra z przeciwnikiem stosującym strategię mieszaną. Wniosek: Gdy w populacji jest mało „gołębi”, wzrastać będzie ich liczba a jeżeli mało jest „jastrzębi” to ich liczebność będzie rosła.

Szukamy strategii mieszanej, przy której obie tendencje znajdą się w równowadze.

SSE może być strategią mieszaną, może być także strategią czystą, przy czym w jednej grze może istnieć więcej niż jedna SSE. Rozpatrzmy następujące przykłady:

Maynard Smith i Price podają następujące wzoru pozwalające wskazać czyste SSE w symetrycznych grach 2x2. Jeżeli żaden z warunków nie jest spełniony istnieje dokładnie jedna mieszana SSE.

Wprowadźmy do naszej gry nowego zawodnika- „CHOJRAK”, który zawsze na początku podejmuje walkę, atakuje dopóki przeciwnik się nie broni a jeśli przeciwnik podejmuje walkę to ucieka. Strategia „Chojraka” dominuje strategię „Gołębia” zatem gołębie skazane są na wymarcie i gra redukuje się do gry „Jastrzębi” z „Chojrakami” z prawdopodobieństwami ( ½, ½ ).

Wprowadźmy do naszej gry nowego zawodnika -”Mściciela”, który zawsze na początku zachowuje się jak gołąb, Jeżeli jednak jest dalej atakowany, broni się wkładając w walkę wszystkie siły. „Mściciel” zdominuje populację, ponieważ jest czystą SSE. Także SSE są wszystkie strategie mieszane składające się z „Mściciela” i mniej niż 30% „Gołębia”. Populacja „Gołębi” nie jest stabilna ewolucyjnie, zaś populacja „Mścicieli” tak.

Zastanówmy się na ile mogłaby się poprawić sytuacja naszych graczy, gdyby mogli ze sobą kooperować. Wielobok gry „Jastrzębi” i „Gołębi” przedstawiony jest na rysunku Symetryczny wynik paretooptymalny to 1/2GJ, 1/2GJ, co daje każdemu graczowi średnią wypłatę w wysokości 25pkt.

Sposób na doprowadzenie do wyniku paretooptymalnego: Jeśli strategie wykorzystujące sygnały koordynujące mają powstać i się utrzymywać, nie wystarczy oczywiście, by dawały wszystkim graczom wyższe wypłaty.

Wprowadźmy do naszej gry nowego zawodnika- „Posiadacza”, który przyjmuje strategię „Jastrzębia” na własnym terytorium, a „Gołębia” na cudzym. Przyjmijmy, że „Posiadacz” połowę starć odbywa na własnym terytorium oraz, że dwóch posiadaczy nigdy się nie spotyka na terytorium nienależącym do któregoś z nich.

Ewelina Kamoda Monika Mielczarek Aleksandra Nowak