Psychologia organizacji doc. dr Tomasz Ochinowski ochinto@wz.uw.edu.pl psycholog, Katedra Psychologii i Socjologii Zarządzania, Wydział Zarządzania UW dyżur: środa 12.00 – 13. 30 pokój 514B doradca i trener umiejętności społecznych (cywilny doradca Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, wcześniej także doradca Prezesa Spółki „Szpital Mazowiecki) „Trener roku 2006” zdaniem klientów firmy Institute for International Research badacz historii organizacyjnej (związany z IH PAN, IH UW i Towarzystwem Historiograficznym)
1851 Wielka Wystawa Przemysłu Wszystkich Narodów Crystal Palce, Londyn
5 miesięcy i 15 dni 14 tysięcy wystawców miliony (6?) widzów
„Przekonanie, że metody naukowe można i powinno się stosować do badania zjawisk dotyczących człowieka w tej samej mierze co do wyjaśniania zjawisk natury, było w istocie jedną z cech charakterystycznych zachodzących w tym okresie przemian. W efekcie – obok ekonomii i etnografii – pojawiły się socjologia, antropologia, geografia człowieka, nauki polityczne i wreszcie psychologia i psychiatria.” (Norman Davis)
Wilhelm Wundt, 1879
William James
psychoanaliza Zygmunt Freud „nad – ja – we mnie” (Superego) „ja – we mnie” (Ego) „to – we mnie” (Id)
psychoanaliza c.d. Alfred Adler dążenie do mocy kompleks niższości
psychoanaliza c.d Carl Gustav Jung nieświadomość zbiorowa archetypy
Nie bój się lęku (u innych) E. Schein lęk przed okresową niekompetencją lęk przed karą za niekompetencje lęk przed utratą tożsamości lęk przed utratą pozycji mechanizmy obronne: zaprzeczanie szukanie kozła ofiarnego, uchylanie się manewrowanie i targowanie się
Budowanie bezpieczeństwa psychologicznego pracowników przekonująca, pozytywna wizja szkolenia angażowanie w uczenie nieformalne uczenie praktyka, coaching i informacje zwrotne pozytywne modele nowych ról grupy wsparcia spójny system i spójne struktury (!!!)
mechanizmy obronne: nieświadome strategie stosowane przez „ja” w celu radzenia sobie (zapobiegania lub łagodzenia) z lękiem wywołanym wewnętrznymi konfliktami
Z warszawskich „tradycji” kultury organizacyjnej Leopold Tyrmand „Zły” 13
„Kup Pan cegłę” kultura organizacyjna wydziału sprzedaży detalicznej cegieł spółdzielni „Woreczek” 14
Kultura organizacyjna stanowi “spoiwo” firmy . w optymalnych warunkach inspiruje członków organizacji do samodyscypliny oraz pozwala kierownikom i podwładnym obdarzyć się wzajemnym zaufaniem.
Kultura organizacyjna według Scheina stanowi zbiór przekonań podzielanych przez większość członków zespołu/ organizacji na temat tego, co doprowadziło organizację do dotychczasowych sukcesów. Dlatego bardzo trudno ją zmieniać.
3 zakresy tematyczne kultury organizacyjnej kwestie przetrwania organizacji i jej sukcesu kwestie sprawiające, że organizacja stanowi środowisko, w którym ludzie chcą pracować (kwestie integracji) przekonania przyniesione z zewnątrz
przetrwanie Co, według przyjętych w Twojej firmie przekonań, pozwala jej przetrwać i odnosić sukcesy ? misja, strategia i cele sposoby działania organizacji: struktura, systemy, procesy systemy wykrywania i korekty błędów
da się tu pracować Co, według przyjętych w Twojej firmie przekonań, sprawia, iż stanowi ona środowisko, w którym ludzie chcą pracować? wspólny język i sposób myślenia granice grupy: kto jest w grupie, a kto poza nią? jak definiowane są relacje? w jaki sposób przyznawane są nagrody i stanowiska (status)?
przekonania Jakie są przyjęte w Twojej firmie przekonania na temat tego, czym jest rzeczywistość, czas, przestrzeń, prawda, natura człowieka i relacje międzyludzkie? założenia na temat relacji firmy z otoczeniem założenia na temat natury ludzkiej założenia na temat stosunków międzyludzkich jakie są związki międzyludzkie ? założenia na temat czasu założenia na temat przestrzeni
Co następnym razem ? 3. Wybrane problemy organizacji w świetle głównych nurtów współczesnej psychologii cz. II. Psychologia poznawcza a decyzje menedżerskie Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, tłum. Szymczak, P. Poznań: Media Rodzina, cz. I., rozdz. 1, s. 29-43 i cz. III., s. 267- 354.