Mechanizmy sterowania we współczesnych pojazdach ciężarowych na przykładzie MAN TGL 12.250 Wykonał: Paweł Bodzenta.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DROGA HAMOWANIA.
Advertisements

Napędy hydrauliczne.
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
Radiatory Wentylatory Obudowy Żarówki Oprawy
UŻYWANIE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH.
Samobieżny pojazd poszukiwawczy sterowany komputerowo. Mączka Paweł Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki Warszawa 2007 Promotor mgr inż. Dariusz Olczyk.
Bezpieczeństwo rowerzysty
DYSK TWARDY.
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
Zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7.
JAK ZAPARKOWAĆ SIĘ ABY BYŁO DOBRZE ;)
Wypadek drogowy Pierwsza pomoc.
ŚWIATŁA W DZIEŃ PRZEZ CAŁY ROK
Instrukcja montażu bagażnika dachowego na relingi Nr.kat
STACJA MONITOROWANIA POJAZDÓW PROXY GPS Zarządzanie sprzętem Zarządzanie ludźmi Ustawienia systemu Paliwo Historia i analiza tras RaportyLokalizacja OnlineAlarmy.
Nowy pojazd egzaminacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
Ekojazda.
Tyrystory.
SPRZĘGŁO CIERNE SUCHE BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Budowa motoroweru.
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym dotyczące rowerzystów
Nie bać się mechatroniki
EKO - JAZDA.
Napędy hydrauliczne : Krzysztof Róziecki 3T
„Windup” w układach regulacji
Reklama Ford Mondeo Katarzyna Pruchniak.
Czynności w czasie pracy wózkami
Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezp.
Jak pogonić wszystkie konie
II zasad termodynamiki
Wprowadzenie cyfrowego wyświetlacza. Panel wyświetlacza Czas i Temp. Obszar wyświetlania 1) Wyświetlacz czasu 2) Zadana temperatury (po lewej stronie)
ZADANIE 1 PRZYGOTOWANIE DO JAZDY, SPRAWDZENIE STANU TECHNICZNEGO PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW POJAZDU ODPOWIEDZIALNYCH BEZPOŚREDNIO ZA BEZPIECZEŃSTWO JAZDY.
RUSZANIE Z MIEJSCA ORAZ JAZDA PASEM RUCHU DO PRZODU I DO TYŁU
140.Jadący, po poziomej powierzchni, z prędkością v o =15m/s samochód zaczął hamować i po przebyciu drogi s=100m zmniejszył swoją prędkość do v=10m/s.
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Beata Pepel Psycholog transportu
Cacko w skrzyni? 1.
Skrzynia biegów SB wałów siłownik pneumatyczny pokrywa sterująca
Przegląd i budowa zaworów specjalnego przeznaczenia.
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
NOWINKI TECHNICZNE. HISTORIA -Volvo – 1944 r. laminowana przednia szyba -Volvo – Stworzenie 1 pasów bezpieczeństwa 1959 r. -Mercedes – Benz – Zastosowanie.
Rhewa84 dozowanie. Dowolna ilość składników Możliwość dozowania kilku składników na jednym pomoście Możliwość podłączenia do trzech pomostów wagowych.
Zasady budowy układu hydraulicznego
Sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy ustawiony obok przyczepy. NA WYKONANIE ZADANIA OSOBA EGZAMINOWANA MA NIE WIĘCEJ NIŻ 10 MINUT CZYNNOŚCI WYKONYWANE.
Egzamin praktyczny. WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO JEST ZAPEWNIENIE SOBIE PRZEZ OSOBĘ EGZAMINOWANĄ:
Egzamin praktyczny. WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO JEST ZAPEWNIENIE SOBIE PRZEZ OSOBĘ EGZAMINOWANĄ:
SPRZĘGANIE PRZYCZEPY Z POJAZDEM SILNIKOWYM
Opracowanie krajowych standardów orzekania w zakresie dopuszczenia do szkolenia na prawo jazdy kandydatów na kierowców z dysfunkcjami organów ruchu i słuchu.
KATEGORIA B+E PRAWA JAZDY
Układ rozrządu.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego Toruń, ul. Polna 109/111 Toruń,
1 TEBS © Knorr-Bremse München - T/AS TEBSTEBS B rake S ystem Elektroniczy układ hamulcowy przyczepy E lektronic T railer.
Egzamin praktyczny Kat. A, A2, A1, AM Toruń, kwiecień 2013 r.Opracował: Mariusz Mąka.
Wykorzystanie wiedzy fizycznej.. Samochód,a fizyka.
TOPOLOGIE SIECI. Topologia sieci- określa sposób połączenia urządzeń sieciowych ze sobą. Najbardziej znane topologie:  Topologia magistrali  Topologia.
OBSŁUGI.
Diagnostyka układu hamulcowego
EURONET informuje Bankomat
Aparat Zapłonowy.
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
Nowy Sterownik Mitsubishi Heavy Industries.
Zapis prezentacji:

Mechanizmy sterowania we współczesnych pojazdach ciężarowych na przykładzie MAN TGL 12.250 Wykonał: Paweł Bodzenta

Mechanizmy sterujące: SKRZYNIĄ BIEGÓW PRĘDKOŚCIĄ

Skrzynia Biegów typu ZF 9 S Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

Deska rozdzielcza

Wskazania na wyświetlaczu Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

Zalecenia dla trwałego sprzęgła: ruszać na 1 biegu !!! przed rozruchem całkowicie docisnąć pedał sprzęgła i chwilę odczekać (ok. 1 sek.) niska prędkość obrotowa rozruchu, np.: 600-800 obr/min na płaskim terenie 800-1000 obr/min na wzniesieniu prędkość obrotową zwiększać dopiero po zamknięciu sprzęgła (noga z pedału sprzęgła, dopiero potem dodać gazu) Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji manewrować tylko na biegu crawler („C”), dopuszcza się możliwie jak najkrótsze ślizganie się sprzęgła nigdy nie zatrzymywać pojazdu na wzniesieniu na ślizgającym się sprzęgle – korzystać z hamulca nożnego lub ręcznego przełącznik dźwigienkowy 1 naciskamy tylko wtedy gdy bezpośrednio potem następuje przełączenie grupy zakresowej Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

PRĘDKOŚĆ Regulator prędkości ( Tempomat) – ma za zadanie utrzymywać zadaną prędkość bez konieczności trzymania pedału przyspieszenia. Po zadaniu danej prędkości naciśnięcie pedału gazu niedużej niż 10 sekund nie powoduje wyłączenia tempomatu. Auto wraca do zadanej prędkości. Zadana prędkość kasuje się w pamięci po wyłączeniu zapłonu.

Sposób załączenia tempomatu i regulacja prędkości Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

Ogranicznik prędkości Po załączeniu (świeci się dioda) istnieje możliwość ustawienia prędkości granicznej której nie przekroczymy. Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

Proces hamowania patrząc z punktu widzenia fizyki (zasada zachowania energii) to zamiana energii kinetycznej w energię cieplną. Ciepło jest odprowadzane do atmosfery Problem pojawia się podczas dłuższego używania hamulców np. podczas zjazdu z góry lub podczas jazdy miejskiej. Hamulce się rozgrzewają - szybciej się zużywają oraz tracą na skuteczności.

Wysoka temperatura powoduje: FADING czyli zmniejszenie współczynnika tarcia Odkształcenie elementów konstrukcyjnych hamulca, przede wszystkim tarcz i bębnów Zwiększone zużycie okładzin ciernych Mikropęknięcia na powierzchni tarcz i bębnów W celu przeciwdziałania niekorzystnemu działaniu wysokiej temperatury stosuje się hamulce długotrwałego działania.

Nieregulowany hamulec silnikowy Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

Informacja na wyświetlaczu Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

Hamulec silnikowy (dławicowy) ZALETY Łatwość montażu Nieskomplikowana konstrukcja Stosunkowa duża efektywność działania Nieduże wymiary WADY Niska efektywność przy małych obrotach silnika Konieczność stosowania zaworów bezpieczeństwa (odprężających) Część sprężonego powietrza w GZP może uchodzić przez zawór ssący w kierunku filtra powietrza

Załączony hamulec- hamowanie silnikiem Wyłączony hamulec -normalna jazda

Funkcja MAN BrakeMatic: Jest automatycznie załączona po uruchomieniu silnika (kontrolka w przełączniku nie świeci się) Ma za zadanie załączyć hamulec górski przy hamowaniu roboczym W przypadku przekroczenia zapamiętanej prędkości na zjeździe automatycznie zostaje załączony hamulec górski aby utrzymać tę prędkość (ok. +2 do 4 km/h) Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

BrakeMatic należy wyłączyć na śliskiej nawierzchni aby nie doszło do poślizgu Hamulca górskiego nie wolno używać na śliskiej nawierzchni

Sprzęganie – Rozprzęganie MAN TGL z Przyczepą KONAR Wykonał: Paweł Bodzenta

Sprzęg firmy RINGFEDER

Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji Budowa sprzęgu Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji

Czynności przy sprzęganiu: Dźwignię ręczną 2 naciskamy do góry tak aby zatrzasnąć. Sworzeń 3 zostaje uniesiony do góry. Podjechać samochodem przed pojazd, cofnąć blisko dyszla przyczepy (w razie potrzeby wyregulować wysokość dyszla) Podjechać wstecz do stojącej przyczepy aż zatrzaśnie się sprzęg przyczepy Skontrolować czy sprzęg jest całkowicie zamknięty

Podłączyć przewody powietrzne: WYŁĄCZYĆ SILNIK !!! Podłączyć przewody powietrzne: Przewód żółty Przewód czerwony Wtyczki kabli do hamulców, oświetlenia i zasilania elektrycznego przyczepy wetknąć do gniazdek Sprawdzić działanie świateł przyczepy Podnieść podporę dyszla (pamiętać o zabezpieczeniu) Zwolnić hamulec przyczepy (wyjąć kliny).

Najczęściej popełniane błędy przy sprzęganiu: Próba sprzęgania z opuszczonym sworzniem Nie domknięty do końca sprzęg (czerwony „guzik” wystaje) Brak wyłączonego silnika podczas podpinania przewodów elektrycznych Podpięcie tylko dwóch wtyczek elektrycznych Brak umiejętności podłączenia przewodów powietrznych

Czynności przy rozprzęganiu: Wyłączyć silnik Wysunąć podporę (kółko) Zaciągnąć hamulec postojowy przyczepy (kliny) Wtyczki od kabli od hamulców, oświetlenia przyczepy wyjąc z gniazdek Odłączyć przewody powietrzne: Przewód czerwony Przewód żółty Zabezpieczyć je przed zabrudzeniem.

KONIEC Dziękuję za uwagę Dźwignię ręczną 2 naciskamy do góry tak aby zatrzasnąć. Sworzeń 3 zostaje uniesiony do góry. Podjechać samochodem do przodu KONIEC Dziękuję za uwagę