Uczeń : -jest świadomy zagrożeń płynących z korzystania z Internetu, -używa rozważnie portali społecznościowych, -jest świadomy praw innych użytkowników.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Nikola Falińska 1b
Advertisements

Zasady bezpieczeństwa w sieci:
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
„Moje dziecko i Internet”
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
Bezpieczeństwo dzieci w Internecie
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
Jak bezpiecznie korzystać
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
KLASOWY KODEKS 2.0 KLASA V e ROK SZKOLNY 2013/2014
Dzień Bezpiecznego Internetu
„BEZPIECZNY INTERNET”
Bezpiecznym w sieci być!
Bezpiecznie z Internetem
Bezpieczny internet.
Bezpieczny Internet! Bezpieczny uczeń! Świadomy uczeń!
Bezpieczeństwo w SiECi
Zasady bezpiecznego Internetu
TARGI
Punkt 4 kodeksu 2.0 NIE PODAJEMY SWOICH DANYCH I NIE ZAWIERAMY ZNAJOMOŚCI Z NIEZNANYMI OSOBAMI W INTERNECIE. STOSUJEMY ZASADY OGRANICZONEGO ZAUFANIA.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
Bez nienawiści w Internecie
Razem tworzymy bezpieczny Internet
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Przemoc internetowa polega na: Obrażaniu kogoś przez internet na różnych stronach; np.: Facebook, GaduGadu itd… Publikowaniu treści obscenicznych i wulgarnych;
Jak bezpiecznie korzystać z internetu?
Przygotowała Julia Töppich klasa VIa
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Przygotowała Laura Górecka
Bezpieczeństwo w sieci
KOMPUTER PRZYJACIEL CZY WRÓG ??.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
DEBATA SZKOLNA.  Korzystamy z komputera pod opieką rodziców lub nauczycieli.  Zgłaszamy dorosłym wszystko, co wydaje nam się podejrzane lub złe.  Korzystamy.
BEZPIECZEŃSTO W SIECI.
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
Zasady bezpieczeństwa w Internecie
10 ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU.
Bądź bezpieczny w sieci
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Rok szkolny 2015/ Razem raźniej! 2. Kradzież nie popłaca! 3. Stop plagiatom! 4. Dorośli z nami! 5. Korzystamy z TIK! 6. Uwaga – obcy w sieci!
Przygotował: Jakub Leńczowski
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
Aleksander Kuliński klasa II A
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
BĄDŹ KUMPLEM- NIE DOKUCZAJ
Dzień Bezpiecznego Internetu
SP W WĘGIERSKIEJ GÓRCE.
Dzieci w Sieci Stop Cyberprzemocy.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
BĄDŹ KUMPLEM- NIE DOKUCZAJ
Zasady korzystania z technologii informacyjno - komunikacyjnych
Zapis prezentacji:

Uczeń : -jest świadomy zagrożeń płynących z korzystania z Internetu, -używa rozważnie portali społecznościowych, -jest świadomy praw innych użytkowników Internetu, -wie, jakie konsekwencje mogą płynąć z publikowania wizerunku i prywatnych danych, -zdaje sobie sprawę, że nie jest anonimowy, -wie, że może zwrócić się o pomoc do nauczyciela, psychologa, gdy stanie się ofiarą cyberprzemocy. Rodzic: -jest informowany w przypadku dostrzeżenia przez szkołę przypadków naruszania godności jego dziecka lub praw innych przez jego dziecko, -wie, że może mieć większą kontrolę nad poczynaniami dziecka na portalach społecznościowych.

W pracy profilaktycznej z uczniami korzystano przede wszystkim z ćwiczeń charakterze dramowym. Podsumowaniem tematów, które obejmowały szczególnie w klasach starszych nawet kilka godziny do dyspozycji wychowawcy były filmy profilaktyczne. Uczniowie mieli szansę pracować nad tematami zarówno z wychowawcą jak i z psychologiem szkolnym. Temat uzależnienia od komputera był również zaprezentowany przez Teatr Profilaktyczny, który odwiedził naszą szkołę.

Zajęcia dotyczące bezpiecznego Internetu w klasach I – III były prowadzone przez psychologa. Wykorzystano tablice interaktywne. Po wstępnej pogadance dotyczącej Internetu, gier i portali społecznościowych, dzieci miały podać pozytywne strony korzystania z komputera. Są to: -kontakt z kolegami, -kontakt z bliskimi, którzy są daleko, -gry, -pomoc w nauce, -możliwość oglądania bajek, -poznawanie nowych osób. Następnie psycholog zainicjował krótką dyskusję o zagrożeniach płynących z korzystania z komputera oraz wprowadził do tematu zajęć. Pierwszym zadaniem były odpowiedzi na pytania do przedstawionych na slajdach historyjek.

1.Historia pierwsza „Kasia spędziła wakacje u babci. Tam poznała Nikolę. Dziewczynki bardzo się polubiły,lecz mieszkają w różnych miejscowościach. Postanowiły więc utrzymywać znajomość przez Internet. Nikola namówiła koleżankę na założenie konta na Facebooku– portalu, dzięki któremu mogły rozmawiać ze sobą zawsze, kiedy były przed komputerem. Portal bardzo się spodobał Kasi, ale używała go tylko do rozmów z koleżanką. Któregoś dnia, kiedy czekała na Nikolę w Internecie, odebrała wiadomość od kogoś o nicku „Camila”. Wiadomość brzmiała: „Cześć, obiecywałam Ci, że pokażę Ci swoją stronę, wejdź na: Pytania: Czy Kasia zna osobę, która do niej pisze? Co powinna zrobić Kasia ? Co może się zdarzyć, jeśli Kasia wejdzie na stronę? Co to jest Spam? Kto tworzy Spam, czyli nikomu niepotrzebne śmieci?

2.Historia druga: „ Marcel często korzysta z forum, gdzie dyskutuje na temat ulubionej gry „Farma”. Od kilku dni zagadywał do niego ktoś pseudonimie „Michał”. Okazało się, że nowy kolega bardzo zna się na grach, jest w tym samym wieku, ma podobne zainteresowania i mieszka w tej samej miejscowości. Bardzo dobrze im się rozmawiało i potrafili przegadać kilkadziesiąt minut. Po dwóch tygodniach tej znajomości, kiedy Marcel zajrzał na forum, „Michał” od razu się odezwał: „Cześć, jestem chory i muszę siedzieć w domu… Może mnie odwiedzisz? Moglibyśmy w coś pograć, strasznie się nudzę, a rodziców nie ma w domu” Pytania: Co Marcel wie o „Michale”? Co powinien zrobić Marcel? Co może się zdarzyć, jeśli Marcel skorzysta z zaproszenia? Jeśli Marcel jednak zdecydowałby się spotkać z „Michałem”, to co powinien zrobić?

3.Historia trzecia „Madzia po powrocie ze szkoły sprawdziła swoją skrzynkę pocztową na Facebooku i znalazła w niej wiadomość od kolegi z klasy - Piotrka. Jednak zdziwiła się, bo miała wrażenie, że wiadomość nie została wysłana przez jej kolegę. W środku były wulgarne, obraźliwe słowa. Madzia przestraszyła się i było jej bardzo przykro” Pytania: Co się stanie jeśli Madzia odpowie na tą wiadomość? Czy powinna pokazać list rodzicom?

Zadanie 2. Odgrywamy scenki Psycholog dzieli dzieci na pięcioosobowe grupy, z których każda musi odegrać scenkę dotyczącą jednej z przedstawionych sytuacji. Zadaniem jest właściwe zareagowanie i pomoc osobie pokrzywdzonej: 1.Koledzy dokuczają Madzi, bo ktoś opublikował jej kompromitujące zdjęcie w Internecie. 2.Maciek śmieje się z Tomka, ponieważ kolega nie posiada konta na portalu społecznościowym. 3.Marek wyznaje przyjacielowi, że umówił się z poznanym w Internecie kolegą w parku. 4.Paweł nie wylogował się z konta na Facebooku i ktoś wysłał z niego obraźliwą wiadomość do koleżanki. Nie wie, co zrobić. „

Po odegraniu scenek oraz pogadance – dzieci miały ustalić własny kodeks postępowania w sieci: 1.Nie podawaj obcym nazwiska, imienia i swojego adresu. 2.Nie wysyłaj obcym swoich zdjęć. 3.Nie zwierzaj się ze swoich tajemnic osobom obcym 4.Nie zapraszaj do domu i nie umawiaj się ze znajomymi z Internetu. 5.Nie obrażaj nikogo w Internecie i nie odpowiadaj na zaczepki. 6.W przypadku jakichkolwiek wątpliwości – zgłoś je rodzicowi!!!

W celu pogłębienia wiedzy dzieci – w dalszej części zajęć zaprezentowano dzieciom filmy profilaktyczne z serii „ Owce w sieci”. „Głównym celem serii jest edukacja dzieci w zakresie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu, telefonów komórkowych i innych nowych technologii. W zabawny sposób pokazują im nieodpowiednie zachowania, a dorosłym dają możliwość zapoznania się z problemem. Akcja kreskówek rozgrywa się w szałasie na hali. Występują: mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce, barany oraz złe wilki. Każda z kreskówek przybliża dane zagrożenie w sposób łatwy i zrozumiały dla dziecka oraz pokazuje możliwości rozwiązania problemu. Zakończenie każdej krótkiej opowieści zawiera morał, jak uniknąć zagrożeń”

W polskiej wersji językowej dostępnych jest dziewięć kreskówek. W ramach zajęć omówiliśmy z dziećmi: 1.Białe owce: Dyskryminacja i rasizm w Internecie. 2.Nie tańcz z wilkami : Wykorzystywanie fotografii i nagrań wideo. 3.Dziewięćdziesiąt dziewięć : Łańcuszki szczęścia. 4. Bekanie : Internet zawsze pamięta twoje błędy z przeszłości. 5. Mała miss.Anoreksja, internetowe przepisy na urodę. 6.Zemsta. Prześladowanie w Internecie – cyberstalking. 7.Papla. Wyłudzanie danych osobistych i informacji majątkowych

Podczas rozmowy twarzą w twarz :  widzimy z kim rozmawiamy,  nie mamy szansy zafałszować wieku lub skłamać,  mamy mniej „odwagi” by komuś dokuczyć,  możemy naprawdę lepiej poznać drugiego człowieka, Podczas rozmowy w Internecie :  nie widzimy się  nie możemy być pewni wieku, wyglądu rozmówcy,  nie wiemy z kim rozmawiamy,  można skłamać i łątwiej przychodzi obrażenie kogoś

1.Nie podajemy danych, adresu, nie odpowiadamy na natarczywe pytania. 2.Używając forum korzystamy z pseudonimu – „nicka”. 3.Nie spotykamy się sami z nieznajomymi poznanymiprzez Internet,a każdą próbę zachowania znajomości w tajemnicy zgłaszamy rodzicom! 4.Nie publikujemy treści, których możemy się kiedyś wstydzić. 5.Nie zaglądamy na strony dla dorosłych. 6.Nie „ściągamy” nielegalnych filmów, muzyki. 7.Nie komentujemy zdjęć w przykry sposób.

„Podstawowym celem zajęć „3…2…1… Internet!” jest uczenie „dobrego” korzystania z Sieci jako alternatywy do zachowań ryzykownych. 1.Jak sobie radzić z ośmieszającymi filmami nagranymi telefonem komórkowym i „wrzuconymi” do Internetu? 2.Dlaczego spotkania z internetowym znajomym w rzeczywistym świecie mogą być niebezpieczne? 3.Co może spowodować umieszczanie w Internecie zbyt wielu informacji na swój temat? 4.Dlaczego lepiej nie kopiować z Sieci cudzych wypracowań? 5.W jaki sposób nie uzależnić się od Internetu?”

„Materiały dydaktyczne przygotowane w ramach kampanii „ Internet!” to pięć odcinków kreskówki, w której piątka bohaterów styka się z ryzykownymi zachowaniami w Sieci związanymi z cyberprzemocą, kontaktami z nieznajomymi, ochroną danych osobowych, poszanowaniem własności intelektualnej i uzależnieniem od Internetu. Po obejrzeniu każdej z kreskówek uczniowie, w ramach ćwiczeń indywidualnych i zespołowych, muszą dokonać wyboru pomiędzy zachowaniem bezpiecznym a ryzykownym. Następnie poznają możliwe konsekwencje swoich decyzji. Każda kreskówka ma do wyboru dwa zakończenia – pozytywne, kiedy bohater zachowuje się bezpiecznie i negatywne, kiedy bohater zachowuje się ryzykownie”