Konsekwencja w wychowaniu dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
Advertisements

Przeciwdziałanie przemocy domowej
Szkoła dla rodziców i wychowawców
prowadzenie: Dorota Maciejewska
Czym różni się radość od miłości?
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Obcy na ulicy i w sieci.
„KARA” jako konsekwencja zachowania.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Napięcie emocjonalne i stres
Zasady klasowe.
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
POZYTYWNE I NEGATYWNE KONSEKWENCJE W WYCHOWANIU DZIECKA
Człowiek rozwija się przez całe życie, ale jednak to, co nabył w dzieciństwie, pozostaje zasadniczą wytyczną na dalszy ciąg jego nieraz.
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Zachowania niepożądane
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
TYDZIEŃ WALKI Z PRZEMOCĄ w ZSP w Jasienicy 14 – 22 kwietnia 2010
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
warsztaty dla rodziców
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Poradnik szczęśliwej rodziny
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
Tablica motywacyjna – sposób na motywację mojego dziecka
Nagrody i kary w wychowaniu dziecka.
Stres przed sprawdzianem
Strategie rozwiązywania konfliktów
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały
KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
czyli jak mówić bez oskarżenia
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Jak skutecznie nagradzać i karać dziecko?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Wychowawcy: Alicja Buczek i Magdalena Błaszczyk- Grzyb
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
INTELIGENCJA EMOCJONALNA W PRACY DYDAKTYKA Model edukacyjny projektu „Praktyka czyni mistrza” Opracowała: Katarzyna Michalak.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
ZASADY I GRANICE W PROCESIE WYCHOWANIA ..
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA 20 LISTOPAD 2015
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
Motywowanie do nauki ROLA RODZICA
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

Konsekwencja w wychowaniu dziecka opracowała mgr Katarzyna Gębska psycholog Szkoły Podstawowej nr 8 w Rudzie Śląskiej

Wyobraźmy sobie sytuację Wchodzicie do pokoju dziecka i widzicie straszny bałagan (podobny do tego na zdjęciu). Mówicie dziecku żeby posprzątało. Nie daje to efektu. Po chwili powtarzacie raz i drugi, aby sprzątnęło. Jednakże ono zajęte innymi sprawami, nie słucha waszych poleceń. www.themegallery.com

Jak czuje się rodzic? W takich sytuacjach zaczynamy odczuwać złość i bezsilność, a w głowie pulsuje tylko jedna myśl – „Ja ci pokażę kto tu rządzi!”. Wówczas często pod wpływem impulsu wymyślamy, jakie negatywne skutki nieposłuszeństwa poniesie dziecko. www.themegallery.com

Motywy wymierzania kary Nie trudno wywnioskować, że najważniejszym motywem przy wymierzaniu takiej kary są emocje - chęć odreagowania czy zemsty za swój gniew („jak ono może mnie nie słuchać!”), wstyd („nie umiałem dobrze wychować dziecka”) czy strach („jeżeli teraz ustąpię to będzie coraz gorzej”). Zazwyczaj tak wymierzona kara nie zależy od wielkości przewinienia, ale od poziomu zdenerwowania osoby dorosłej. www.themegallery.com

Jakie stosujemy kary? Kara często przybiera wówczas formę nakazów, zakazów, rozkazów, bicia, klapsów, manipulacji, krzyków, porównań, dawania szlabanów, prawienia kazań, straszenia, przekupywania. www.themegallery.com

Jak czuje się wówczas dziecko? Takie kary wywołują u dzieci różne przykre emocje z którymi trudno im sobie poradzić. Dzieci przestają się zachowywać w niewłaściwy sposób z powodu lęku, a nie dlatego, że zrozumiały, dlaczego nie wolno czegoś robić. www.themegallery.com

Co w takim razie robić? Alternatywą dla nieprzewidywalnej, powodowanej emocjami kary są konsekwencje. Zasadniczą różnicą jest to, że nie zależą one od humoru dorosłego, a jedynie od zachowania dziecka. www.themegallery.com

Konsekwencje są naturalnym wynikiem zachowania dziecka pokazują dziecku jak należy postępować i czego więcej nie robić powinny być sformułowane jako reguły zachowania panujące w domu reguły te powinny być stanowczo i konsekwentnie przestrzegane www.themegallery.com

Konsekwencje muszą być dostosowane do wieku i możliwości dziecka. Powinny odnosić się do konkretnego czynu, zachowania, a nie do dziecka, jako takiego. PAMIĘTAJ www.themegallery.com

Sposoby, które warto zastosować Zamiast karania wskaż, w czym dziecko mogłoby ci pomóc. www.themegallery.com

Sposoby, które warto zastosować Zamiast karania wskaż ostry sprzeciw (bez atakowania charakteru). www.themegallery.com

Sposoby, które warto zastosować Zamiast karania zaproponuj wybór. www.themegallery.com

Sposoby, które warto zastosować Zamiast karania zareaguj. www.themegallery.com

Sposoby, które warto zastosować Daj dziecku odczuć konsekwencje www.themegallery.com

www.themegallery.com

Sposoby, które warto zastosować Wskaż swoje uczucia Wskaż swoje oczekiwania www.themegallery.com

Sposoby, które warto zastosować Pokaż dziecku jak może naprawić zło. www.themegallery.com

Sposoby, które warto zastosować Zaproponuj wybór. www.themegallery.com

Po co nagroda? Poprzez nagrodę dziecko otrzymuje sygnał, że dane zachowanie jest dobre i warto tak właśnie postępować. Nagrody umacniają w dziecku przekonanie o własnych możliwościach, dają wiarę we własne siły, a co za tym idzie - zachęcają do podejmowania wyzwań. www.themegallery.com

Jak nagradzać dziecko? nagrody powinny się odwoływać do wartości niematerialnych (uznanie, szacunek). wyrażaj uznanie i zadowolenie adekwatne do jego zachowania. Nie reaguj nadmiernie nagradzaj bezpośrednio po konkretnym zachowaniu dziecka, aby kojarzyło nagrodę z danym zachowaniem www.themegallery.com

Życzę powodzenia Obrazki pochodzą z książki: „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały - jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Adele Faber, Elaine Mazlish