WZROKOWCY, SŁUCHOWCY I KINESTETYCY, CZYLI JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE JĘZYKA OBCEGO W DOMU
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
„Test małego internauty”
Praca domowa w procesie dydaktycznym
WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się
Sprawdzian także dla rodziców
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Praca z wersetem biblijnym
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Dojrzałość szkolna dziecka
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Jak się uczyć - zasady.
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Jak pomagać dziecku w nauce?
Style uczenia się i typy uczniów
WZROKOWIEC, SŁUCHOWIEC I KINESTETYK
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
TARGI
Jak uczyć się skutecznie?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Formy pracy z książką (lekturą)
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
Pan Bałagan i jego biurko
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Jak pomagać dziecku w nauce?
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
Jak dobrze i efektywnie się uczyć? część IV Czytanie ze zrozumieniem.
Nowoczesne techniki uczenia się
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „LABIRYNT LUKRECJI”
Jaki jest Twój dominujący zmysł?
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Zygmunt Korzeniewski. Co leży na Twoim biurku?  Najczęściej:  sterty dokumentów;  papierowe teczki;  skoroszyty;  gazety;  co jeszcze? Zygmuint.
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Techniki efektywnego uczenia się
W ramach „XV Tygodnia Ziemi” – akcji organizowanej przez Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu – przeprowadzono konkurs na przygotowanie gry edukacyjnej.
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
O języku… Zajęcia w klasach I-III prowadzone są w większości w języku angielskim. Dzieciaczki początkowo mogą być nieco przerażone. Jakkolwiek, proszę.
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
WZROKOWIEC, SŁUCHOWIEC I KINESTETYK
Metoda stymulacji polisensorycznej
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Zapis prezentacji:

WZROKOWCY, SŁUCHOWCY I KINESTETYCY, CZYLI JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE?

Co to jest styl uczenia się?

Uczenie się jest jak wybieranie czekoladek z bombonierki Uczenie się jest jak wybieranie czekoladek z bombonierki. Otwórz pudełko pełne różnych czekoladek, zacznij częstować innych, a przekonasz się, że każdy, zanim weźmie czekoladkę, chwilę się waha. Każdy wybiera według własnego klucza: przygląda się kształtom, kolorom złotka lub czyta opis na opakowaniu. Podobnie jest z uczeniem się. Każdy z nas ma swój ulubiony sposób, dzięki któremu uczy się najszybciej, trwale i najprzyjemniej.

Style uczenia się: - wzrokowcy, - słuchowcy, - kinestetycy

WZROKOWCY (na nich silnie oddziałują bodźce wzrokowe)

Najłatwiej uczą się czytając, patrząc na wykresy, tabele, schematy Najłatwiej uczą się czytając, patrząc na wykresy, tabele, schematy. Lubią rysować, cenią porządek, przeszkadza im bałagan, ruch, a hałas dekoncentruje. Obraz telewizyjny jest dla nich ważnym źródłem nie tylko wrażeń lecz także informacji. Dobrze przyswajają materiał, gdy mają właściwie skonstruowane notatki. Sposób sporządzania notatek jest dla nich kluczowy.

Jak pomóc wzrokowcowi w nauce w domu? Wyposaż dziecko w potrzebne materiały biurowe, czyli kolorowe zakreślacze, długopisy, samoprzylepne karteczki, notesy, Zachęcaj, by w notatkach, z których się uczy podkreślało kluczowe słowa (wzory, daty, pojęcia), Podsuń mu pomysł, by ilustrowało to, o czym czyta, np. z tyłu zeszytu przedmiotowego, Podpowiedz dziecku, że ucząc się, np. języka obcego, historii, przyrody itp. może robić fiszki, czyli małe karteczki, na których na jednej stronie pisze się, np. słówko w języku obcym, a po drugiej jego znaczenie. Przeglądając je należy przypomnieć sobie, co jest napisane po drugiej stronie kartki,

Poszukaj z dzieckiem w internecie filmów związanych tematycznie z aktualnie omawianym materiałem z danego przedmiotu, Mobilizuj, by dbało o ład w miejscu, w którym się uczy, Postaraj się, by miało tablicę korkową lub kawałek ściany, na której może przyklejać karteczki i informacjami do zapamiętania, Zachęcaj do częstego przeglądania zeszytów i podręczników w celu utrwalenia wiedzy.

SŁUCHOWCY (u nich dominuje zmysł słuchu)

Słuchowcy chętnie uczą się, słuchając innych Słuchowcy chętnie uczą się, słuchając innych. Lubią rozmawiać, dyskutować, a także wygłaszać monologi. Często ucząc się, powtarzają głośno zapamiętywane teksty, hałas ich dekoncentruje. Nie lubią długich opisów, nie zauważają ilustracji, "głośno myślą", sami chętnie przemawiają. Muzyka jest ich ulubionym rodzajem sztuki. Dla słuchowców najlepsze jest powtarzanie na głos informacji. Dobrze uczy im się z innymi osobami, gdyż wtedy mogą im opowiadać to, czego się w danej chwili uczą się.

Jak pomóc słuchowcowi w domu? Dbaj, by w miejscu, w którym uczy się dziecko, nie było hałasu, Zachęć dziecko, by nagrywało wiadomości do zapamiętania na telefon komórkowy i często je odsłuchiwało, Nagraj dziecku trudniejsze do opanowania treści. Pamiętaj, że wiadomości muszą być skondensowane, bo nikt przecież nie zapamięta całego hasła z encyklopedii, Czytaj dziecku na głos lub zachęcaj, by samo czytało to, czego się uczy,

Zachęć, by opowiadało własnymi słowami, to co przeczytało, Podpowiedz, by bawiło się intonacją: czytało głośno, cicho, wolno, szybko, jak robot, itp., Zachęć, by śpiewało treści, których się uczy np. do melodii „Wlazł kotek na płotek” lub innej, lubianej przez dziecko, Podpowiedz, by dziecko układało krótkie rymowanki i posłuchaj, co wymyśliło. Wszyscy przecież lubimy być słuchani, Pozwól na ciche słuchanie muzyki podczas nauki.

KINESTETYCY (ucząc się potrzebują ruchu)

Najłatwiej uczą się, gdy sami coś wykonują Najłatwiej uczą się, gdy sami coś wykonują. Lubią ruch, prace manualne, angażują się emocjonalnie w to, co robią. Niezbyt chętnie czytają, chyba że tekst ma żywą fabułę. Ortografia sprawia im kłopoty. Ich wyobraźnia pracuje w ruchu. Lubią czuć emocje, zapachy i smaki. Ze względu na dużą potrzebę ruchu, uczniowie kinestetyczni mogą sprawiać problemy podczas lekcji. Jednak ważne jest to, że wiedza oraz umiejętności zdobyte poprzez działanie, są lepiej przyswajane niż poprzez zmysł wzroku czy słuchu.

Jak pomóc kinestetykowi w nauce? By dziecko się wyciszyło poproś, by przed nauką na kartce rysowało „leniwe ósemki” przez 2-3 minuty, Pozwól na słuchanie cichej, relaksacyjnej muzyki podczas nauki, Pozwól dziecku poruszać się, chodzić po pokoju lub domu, gdy się uczy. Nie zmuszaj do siedzenia bez ruchu przy biurku, Podpowiedz, by przedstawiało pojęcia, np. słówka z języka obcego gestem, mimiką, ruchem całego ciała, Powiedz, by przygotowało scenkę lub skecz związany z zadaną lekcją i obejrzyj go, Poproś, by opowiedziało ci, np. podczas spaceru, czego się aktualnie uczy,

Przypominaj, że podczas nauki ważne są krótkie przerwy, podczas których warto się poruszać, Pamiętaj, że dla kinestetyka wartościowe w nauce jest wszystko, czego można dotknąć, więc zachęcaj do lepienia z plasteliny, robienia wycinanek i modeli, które w jakiś sposób są związane z przyswajanym materiałem, Podpowiedz, że np. ucząc się dat lub wzorów, może chodzić, kreśląc sposobem poruszania się niewidzialne cyfry i litery, Zachęć, by zapisało, np. daty, wzory, pojęcia, słówka na osobnych kartkach, rozłożyło je na podłodze, a następnie stawało na kartce i głośno powtarzało słowo na niej zapisane.

Jak każdy rodzic może pomóc dziecku w uczeniu się bez względu na preferowany styl?

Pomóż dziecku dzielić materiał na części, Wykazuj zainteresowanie tym, czego w danym momencie uczy się twoje dziecko, Wpajaj dziecku pozytywny stosunek do uczenia się, nie traktuj uczenia się jako kary wychowawczej, Poproś, by wyobraziło sobie swój szkolny sukces, np. moment otrzymania dobrej ocen.

Dziecko uczy się trzy razy więcej, gdy jest do nauki usposobione. autor: John Locke

Tekst przygotowała Pani Justyna Malak Opracowała Pani Anna Żmijowska