Model obiektowy bazy danych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Projektowanie baz danych
Modelowanie logiczne (dla relacyjnych SZBD)
Programowanie obiektowe
Związki w UML.
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Kamil Łącki Dominik Strzelichowski
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Szkolenie dla NaviExpert, Wprowadzenie.
Kurs Pascala – spis treści
Struktury.
Dziedziczenie i jego rodzaje
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Inteligentne Systemy Informacyjne
Zasady zaliczenia Warunki uzyskania zaliczenia:
Animacja Animacja jest procesem automatycznego generowania serii obrazów, gdy kolejny obraz przedstawia pewną zmianę w stosunku do poprzedniego. Ta definicja.
Wykład 8 Wojciech Pieprzyca
Unified Modeling Language Wykład 3 Diagram klas
Diagramy klas w języku UML
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Projektowanie - wprowadzenie
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 3 Analiza i projektowanie strukturalne
Teoria relacyjnych baz danych
Bazy Danych II prowadzący: mgr inż. Leszek Siwik
Źródła: podręcznikopracował: A. Jędryczkowski.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Systemy baz danych Wykład 1
Jakub Wołczko W obiektowym świecie… Jakub Wołczko
Andrzej Macioł Bazy danych – model relacyjny – cz. 1 Andrzej Macioł
Rozwiązanie zadań do zaliczenia I0G1S4 // indeks
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Programowanie obiektowe – język C++
Programowanie obiektowe 2013/2014
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
1 Każdy obiekt jest scharakteryzowany poprzez: tożsamość – daje się jednoznacznie wyróżnić; stan; zachowanie. W analizie obiektowej podstawową strukturą
2 Odizolowanie danych od kodu może prowadzić do przypadkowych zmian danych przez funkcje, które nie są z nimi logicznie związane. Ponadto modyfikacja.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
Programowanie w języku C++
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Dr inż. Andrzej Macioł Bazy danych dr inż. Andrzej Macioł
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Waldemar Bartyna 1 Programowanie zaawansowane LINQ to XML.
.NET i Bazy Danych Projekt: Wadim Grasza.
Bazy danych Podstawy relacyjnych baz danych Autor: Damian Urbańczyk.
Programowanie Zaawansowane
Wykład 4 Programowanie obiektowe. Tworzenie własnych obiektów Słowo kluczowe this W JavaScript można tworzyć własne obiekty. Wykorzystuje się tu zapis.
Modelowanie model związków encji
Wykład III Modelowanie danych
Asocjacja,Kompozycja,Agregacja
InMoST: Innowacyjne metody wytwarzania oprogramowania – II edycja (c) Bartosz Walter Wprowadzenie do obiektowości (1) Plan szkolenia – Część.
Temat: Tworzenie bazy danych
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Projekt modułu BANK INTERNETOWY Moduł funkcji banku
Wprowadzenie do programowania obiektowego
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Zapis prezentacji:

Model obiektowy bazy danych

Zasady modelu obiektowego bazy danych Podstawowym składnikiem modelu jest obiekt odpowiadający obiektowi rzeczywistości, który ma określoną strukturę danych i zachowanie, opisywane zbiorem metod przyporządkowanych obiektowi. Zbiór obiektów o takiej samej strukturze typów danych i takim samym zbiorze metod stanowi klasę obiektów (typ). Do typu zdefiniowanego przez użytkownika należy zbiór obiektów, zwany też kolekcją obiektów, albo odchodząc od języka obiektowego – zbiór instancji typów. Klasy czy też typy mogą mieć złożoną strukturę. Do ich definicji używa się rozbudowanego zbioru konstruktorów: krotka, zbiór, wielozbiór, lista i tabela. Elementami tej struktury mogą być wartości i odsyłacze do innych obiektów. Każdy obiekt ma swój unikalny identyfikator, który jest niezmienny w całym cyklu życia obiektu. Jest on niezależny od wartości danych opisujących obiekt. Rozwiązanie to nawiązuje do identyfikatorów zapisów wykorzystywanych w hierarchicznych i sieciowych bazach danych.

Zasady modelu obiektowego bazy danych Między klasami obiektów mogą być definiowane zależności strukturalne dwóch typów: agregacji-dekompozycji i generalizacji-specjalizacji. Za pomocą agregacji-dekompozycji można definiować obiekty złożone z innych obiektów, tzw. agregaty. Za pomocą generalizacji-specjalizacji w ramach klasy można wyodrębnić podklasy różniące się między sobą atrybutami lub metodami albo zastosować działania odwrotne. Przykład takich zależności przedstawia rysunek. Między klasami powiązanymi zależnością generalizacji-specjalizacji występuje zjawisko dziedziczenia. Podklasy dziedziczą atrybuty i metody od klasy nadrzędnej. Praktycznie oznacza to, że dany element opisu klasy jest definiowany tylko raz w klasie najwyższej. Jest on następnie wykorzystywany we wszystkich klasach podrzędnych. Klasy mogą być powiązane zależnościami asocjacyjnymi. Wiążą one wystąpienia klas, niepowiązanych zależnościami strukturalnymi. Struktura wewnętrzna obiektu jest niedostępna dla innych obiektów. Obiekty mogą oddziaływać na siebie tylko za pomocą dopuszczalnych komunikatów. Komunikaty te stanowią wywołania metod zdefiniowanych dla danej klasy obiektów. Jest to zjawisko hermetyzacji obiektów.

Propozycje standaryzacyjne ODMG-93 Zawierają definicje modelu obiektów, języka definiowania obiektów ODL, języka zapytań OQL oraz definicje powiązań z obiektowymi językami programowania. ODMG-93 zawiera kilka specyficznych definicji i założeń: Do obiektu mogą być dołączone typy, przy czym wszystkie obiekty jednego typu mają taką samą strukturę i zachowanie. W modelu zdefiniowano wiele typów predefiniowanych. Operacje są zdefiniowane poprzez sygnatury; sygnatura określa nazwę operacji, nazwy i typy argumentów oraz zwracanej wartości. Stan obiektu jest definiowany przez wartości zbioru atrybutów przyporządkowanych obiektowi; atrybuty te mogą być albo wartościami realnymi (literałami), albo łącznikami do innych obiektów; łączniki te mają charakter binarny i mogą definiować tylko trzy typy związków: 1:1, 1:n, n:m. Zakłada się możliwość definiowania kluczy jako wyznaczonych atrybutów typu.

Perspektywy i wersje obiektów W obiektowych bazach danych dużego znaczenia nabierają perspektywy i tzw. wersje obiektów. Perspektywy, inaczej mówiąc modele zewnętrzne bazy danych, mogą przybierać w relacyjnych bazach danych skomplikowane formy. Mogą one być definiowane jako: Klasy wirtualne, czyli podzbiory obiektów klas rzeczywistych. Klasy wirtualne mające obiekty wirtualne. Schematy wirtualne, stanowiące podzbiory klas rzeczywistych i powiązań między nimi. Schematy wirtualne, będące zbiorem klas rzeczywistych i wirtualnych. Użytkownicy obiektowej bazy danych mogą więc dysponować całkowicie przekształconymi obrazami obiektów w stosunku do rzeczywistej bazy danych. Zarządzanie wersjami obiektów polega na udostępnianiu użytkownikowi bazy danych możliwości tworzenia i utrzymywania nowych wersji obiektu dzięki obiektom źródłowym. Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne we wszystkich zastosowaniach związanych z modelowaniem i projektowaniem. Wiele obiektowych SZBD wspiera w sposób jawny tworzenie i utrzymywanie kolejnych wersji obiektów.