siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki przykłady z życia codziennego dotyczące tematu zadania z zakresu II zasady dynamiki Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (fragment). 1. Ruch prostoliniowy i siły. Uczeń: podaje przykłady sił i rozpoznaje je w różnych sytuacjach praktycznych; 9) posługuje się pojęciem siły ciężkości; opisuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki Newtona; 7) opisuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona; stosuje do obliczeń związek między masą ciała, przyspieszeniem i siłą; 10) opisuje wzajemne oddziaływanie ciał, posługując się trzecią zasadą dynamiki Newtona; 12) opisuje wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała.
I zasada dynamiki opisywała przypadek: - jeżeli na ciało nie działają żadne siły lub działające siły równoważą się, tj. F1 = F2 F1 F2 W II zasadzie siła nadaje ciału przyspieszenie, czyli zmienia prędkość ciała. F1 F2 II zasada dynamiki opisuje przypadek: - jeżeli na ciało działa stała niezrównoważona siła, tj. Fwypadkowa
Im większa jest działająca siła, tym większe przyspieszenie Co się stanie, jeżeli zmienię wielkość działającej siły? przyspieszenie przyspieszenie siła siła Wniosek: Im większa jest działająca siła, tym większe przyspieszenie (większa zmiana prędkości wywołana w zadanym czasie). Kierunek i zwrot przyspieszenia jest taki sam jak działającej siły. siła F przyspieszenie a O takich wielkościach mówimy, że są wprost proporcjonalne.
Jeżeli siła nie zmienia się, to im większa masa ciała, Co się stanie, jeżeli zmienię masę ciała? przyspieszenie przyspieszenie siła siła Wniosek: Jeżeli siła nie zmienia się, to im większa masa ciała, tym mniejsze przyspieszenie. Ta sama siła cięższemu ciału nadaje mniejsze przyspieszenie. masa m przyspieszenie a O takich wielkościach mówimy, że są odwrotnie proporcjonalne.
Pod wpływem stałej niezrównoważonej siły PODSUMOWANIE Pod wpływem stałej niezrównoważonej siły ciało porusza się ruchem jednostajnie przyspieszonym. Przyspieszenie nabyte przez ciało jest wprost proporcjonalne do wartości siły i odwrotnie proporcjonalne do masy ciała.
Rozwiązując zadania zrozumiesz definicję drugiej zasady dynamiki, nauczysz się stosować zależność między masą ciała, przyspieszeniem i siłą. Każde zadanie w prezentacji jest rozwiązane. Możesz się sprawdzić, wystarczy kliknąć. Pamiętaj, że rozwiązanie zadania powinno składać się z: - wypisania danych, sprawdzenia jednostek. Jeżeli wielkość nie jest wyrażona jednostką z układu SI, należy jednostkę zamienić. - wypisania odpowiednich zależności między wielkościami z zadania (tzw. wzorów) - przekształcenia wzoru umożliwiające obliczenie szukanej wielkości - podstawienia do wzoru odpowiednich wartości liczbowych - obliczenia wielkości szukanej - napisania odpowiedzi. Nie zapomnij o jednostce!
Odp: Masa ciała wynosi 6 kg. Rozwiązanie: 1. Wypisuję dane i szukane: Rozwiązanie: 1. Wypisuję dane i szukane: Jednostki w zadaniu: metr, sekunda i niuton należą do układu SI, zatem żadnej nie zmieniam. Już teraz wiem, że masa będzie wyrażona w kilogramach. 2. Zależność między danymi wielkościami w zadaniu to: 3. Do obliczenia mam masę, zatem przekształcam wzór: 4. Podstawiam do wzoru wartości liczbowe i liczę: Odp: Masa ciała wynosi 6 kg.
musi również wzrosnąć tyle samo razy F2 = 1,6 · 5 N = 8 N Rozwiązanie: Z treści II zasady dynamiki wiem, że działająca siła i przyspieszenie, jakie ta siła powoduje to wielkości wprost proporcjonalne, zatem powoduje spowoduje musi również wzrosnąć tyle samo razy rośnie 1,6 razy czyli F2 = 1,6 · 5 N = 8 N Inny sposób liczenia, to ułożenie proporcji lub inaczej Odp: Zadane przyspieszenie spowoduje siła 8 N.
Rozwiązanie: F1 = 240N F2 = 60N Wykonam rysunek, który pomoże obliczyć wartość działającej siły wypadkowej. Narysuję dwie siły działające na ciało o przeciwnych zwrotach. FW = 180N Obliczam wartość siły wypadkowej. FW = 240 N – 60 N = 180 N Teraz mogę obliczyć masę ciała i wybrać właściwą odpowiedź.
Zadanie 4 Rysunek przedstawia wykres zależności przyspieszenia a od działającej siły F dla ciał o masach m1 i m2. Która masa jest większa i ile razy? Analiza zadania: Rozwiązanie: 1. Z drugiej zasady dynamiki wynika zależność: 3. Obliczam: 2. Przekształcam wzór: Odp: Masa m2 jest cztery razy większa od masy m1.
z pozostałymi prezentacjami o sile. Zapraszam do pracy z pozostałymi prezentacjami o sile. W części I: - podstawowe pojęcia o sile W części III: - I zasada dynamiki W części II: - o sile ciężkości W części V: - III zasada dynamiki Zadania wykorzystane w prezentacji pochodzą ze „Zbioru zadań z fizyki dla gimnazjum” Romualda Subieta wydanego przez WSiP.