Sylogistyka II Michał Białek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kryteria naukowości i poprawności metodologicznej w ekonomii
Advertisements

Programowanie obiektowe PO PO - LAB 2 Wojciech Pieprzyca.
RACHUNEK ZDAŃ.
Wykład 10 Metody Analizy Programów Specyfikacja Struktur Danych
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
O zbędności podziału na ekonomię pozytywną i normatywną
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Struktura wyjaśniania naukowego
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Wyjaśnianie naukowe Opracowano na podstawie:
Materiały pomocnicze do wykładu
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Jak Jezus jako Sędzia oceni poślubienie kobiety rozwiedzionej?
Rachunek nazw Rachunek nazw.
Procenty.
Matematyka znajomość i ocena reklam zachęcających do nauki matematyki
Bazy Danych II prowadzący: mgr inż. Leszek Siwik
Rozumowanie Michał Białek.
Algorytmy Opracowanie: Maria Skalska na podstawie „Informatyka 2000” wydawnictwa Czarny Kruk.
Zależności funkcyjne.
Rozdzielanie i załatwianie spraw
Znaczenie Kogo dotyczy Objawy Typy Zwalczanie
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
W naszych czasach zawsze trzeba pamiętać o zdrowym odżywianiu gdyż, istnieje wiele produktów chorobotwórczych!
Zwyczaje żywieniowe Polaków
ITERACJA - powtórzenie
Hipotezy statystyczne
Algorytmy.
Rachunki Gentzena Joanna Witoch.
Czyli... Kto powiedział, że Pan Bóg nie ma poczucia humoru?
Sterowanie – metody alokacji biegunów II
Sylogistyka.
Problem Gettiera Renata Ziemińska.
istotne cechy kryterium:
Zdrowy styl życia.
ZBIORY PODSTAWY.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Michał Białek Jak wyciągamy wnioski?.
Michał Białek.  Atmosfery  Faworyzowania konkluzji negatywnej  Faworyzowania konkluzji szczegółowej  Inwersja terminów w przesłankach  Podobieństwo.
Testowanie hipotez statystycznych
Zarządzanie zagrożeniami
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
KLASA II d ŚNIADANIE DAJE MOC SZKOŁA PODSTAWOWA
ŚNIADANIE DAJE MOC 07 listopada 2014r. klasowe śniadanie przygotowali uczniowie klasy IIa ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Dolsku.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Zasady arytmetyki dwójkowej
Temat: ? /praca w grupach: wykonanie projektu pt. „Gwiazda sukcesu” - załącznik nr 1 i nr 2/
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
ZDANIE.
PRAWA LOGIKI RACHUNKU ZDAŃ. 2 FUNKCJA LOGICZNA funkcja zdaniowa, która zbudowana jest jedynie z tałych logicznych i zmiennych (zdaniowych lub nazwowych).
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
NEOLIBERALNA FILOZOFIA PRAWA RONALDA DWORKINA Teoria i filozofia prawa.
Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalneintensjonalne.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Systemy rozmyte – wnioskowanie Mamdani’ego II © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Wnioskowania nieprawnicze
Stosunki między zakresami nazw
Wykład I: Pytania o logikę
Rekonstrukcja argumentu
Czyli... Kto powiedział, że Pan Bóg nie ma poczucia humoru?
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Zapis prezentacji:

Sylogistyka II Michał Białek

Metoda Venna I krok Na schemat Venna dla sylogizmów nanosimy dane z przesłanek sprawdzanego sylogizmu. 1) Dla zdań ogólnych: z całego zakresu subiectum wykreślamy tę część pola (zakresu nazwy), o której dane zdanie kategoryczne orzeka, że jest puste, to znaczy., że nie istnieją w niej desygnaty nazwy (subiectum). 2) Dla zdań szczegółowych: stawiamy znak + w tej części pola, która zawiera desygnaty, o których istnieniu dane zdanie stwierdza. II krok Porównujemy naniesione dane z przesłanek z danymi wniosku.

Metoda Venna

Metoda Venna

Metoda Venna Wyznaczyć terminy z sylogizmu (S, P, M). Schematycznie przedstawić zdania kategoryczne w kolejności (jedno zdanie pod drugim). Postarać się aby trzecie zdanie składało się z terminów S i P i żeby w przesłankach użyto terminu M. Następnie oddzielić 2 zdanie od 3 poziomą kreską. Pierwsze dwa zdania stanowią przesłanki, a ostatnie to wniosek. (patrz punkt 3) Przenieść przesłanki na diagram. Kolejność nie jest ważna (Wygodnym sposobem jest przeniesienie najpierw zdań typu: SaP i SeP, a potem SiP i SoP, gdyż rozwiązuje to problem ,,pewności” plusów.). Sprawdzić, czy konkluzja zgadza się z przesłankami, tzn. czy przesłanki nie stanowią przeszkód, dla spełnienia warunków wniosku. Ocenić czy sylogizm jest poprawny, czy nie.

Metoda Venna Przykład: Niektórzy drwale są wysocy Wszyscy drwale mają koszule w kratę Niektórzy wysocy ludzie mają koszule w kratę

Opcen poprawnośc następujących wnioskowań. Żaden mężczyzna nie nosi różowej koszuli. Każdy prawnik to mężczyzna. Niektórzy prawnicy nie noszą różowych koszul. Wszyscy żebracy są cwani. Niektórzy bezdomni nie są żebrakami. Niektórzy bezdomni nie są cwani. Każdy sędzia jest uczciwy Żaden przestępca nie jest uczciwy Żaden przestępca nie jest sędzią Niektórzy mężczyźni są złośliwi. Niektórzy złośliwi ludzie są politykami. Niektórzy politycy są mężczyznami.

Opcen poprawnośc następujących wnioskowań. Żaden pies nie jest kotem. Żaden kot nie jest kanarkiem. Zatem: Żaden kanarek nie jest psem. Każdy ojciec jest mężczyzną Niektórzy mężczyźni są wykładowcami Zatem Niektórzy wykładowcy są ojcami Każda kobieta jest człowiekiem Niektóre osoby znajdujące się w tej auli są kobietami Zatem Każda osoba znajdująca się w tej auli jest człowiekiem

Zbadano grupe pracowników Zbadano grupe pracowników. Okzało sie, że 2/5 z nich uprawia regularnie ćwiczenia. Gdy pytano ich o odżywianie się, 2/3 z nich powiedziało, że zawsze je śniadania. Z tych, którzy jedzą śniadania 9/25 uprawia ćwiczenia. Jakie jest prawdopodobieństwo, że losowa osoba będzie jeść śniadania i regularnie ćwiczyć? Nie będzie jadać śniadań, a będzie ćwiczyć? Nie je śniadań ani nie ćwiczy?

Metoda Venna

Metoda Venna Wszystkie ptaki są ssakami. Wszystkie ssaki jedzą mleko. Wszystko co je mleko jest zdrowe. _______________ Wszystkie ptaki sa zdrowe

A teraz „na oko” Żadne uzależniające rzeczy nie są tanie. Niektóre papierosy nie są tanie. Niektórz papierosy nie są rzeczami uzależniającymi. Zadne papierosy nie są tanie. Niektóre uzależniacze nie są tanie. Niektóre uzależniające rzeczy nie sa papierosami.

Wyciągnij wniosek Żaden ateista nie jest wierzący. Wszyscy wierzący to chrześcijanie. _________________ ?

Belief bias

Belief bias Polega na tym, że wolimy nielogiczny ale prawdziwy wniosek, niz logiczny a nieprawdziwy.

Na kolejnych zajęciach Inne błędy w rozumowaniu sylogistycznym Ocena prawdziwości zdań Śledzenie tautologii Teorie wnioskowań: modele umysłowe oraz psychologika (teoria reguł)