Analiza możliwości zwiększenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej w Polsce Prezentacja wyników raportu analitycznego Tomasz Dobkowski,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związek Banków Polskich
Advertisements

Warszawa, 12 lipca 2006 r. AC-X Rewolucja na rynku usług dla ISP i portali.
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
RYNEK GAZU - W KIERUNKU LIBERALIZACJI Kongres Nowego Przemysłu Warszawa,
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Warunki działania PSE–Operator S.A. w latach Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach grudnia 2004r.
Zarządzanie projektami
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Możliwości współpracy z niezależnym sprzedawcą energii.
Optymalizacja kosztów zakupu energii
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
VII Konferencja Systemy Informatyczne w Energetyce SIwE ’08
ENERGOMIX Sp. z o.o..
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Mirosław Włas, Prezes Zarządu
Szkolenia, Coaching, PR.
Wymagania i oczekiwania odbiorcy na rynku energii elektrycznej
Ogólnokrajowa karta miejska
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Pilotaż usługi doradczo- szkoleniowej w zakresie ochrony środowiska szansą na rozwój sieci KSU 1 26 listopada 2011, Warszawa.
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
Zaufany partner na rynku e-commerce
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Warszawa, r. Nowa strategia rozwoju Grupy E NERGA na lata
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
 OSD   Sprzedawca  Odbiorca  – trójkąt konfliktów czy współpracy Jan Rakowski Partner na Rynku Energii sp. z o. o.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
Green S.A. na tle obecnego
KLIENT NA RYNKU ENERGII 19 wrzesień 2005 Główny Energetyk KHW SA mgr inż.Daniel Borsucki.
Oczekiwania klientów względem sprzedawcy gazu ziemnego
O nas Jesteśmy jednym z nielicznych specjalistów w Polsce z wieloletnim doświadczeniem i obszernym know-how w dziedzinie optymalizacji energetycznej przedsiębiorstw.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. CENY I ZAŁOŻENIA TARYF DLA CIEPŁA ORAZ DZIAŁANIA OSZCZĘDNOŚCIOWE W EPEC SP.Z O.O.
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
WYKONALI: TOKARSKI RAFAŁ, ZAWIŚLIŃSKI MARCIN, TRZCIŃSKI ROBERT, MELION KRZYSZTOF, POŁEĆ ŁUKASZ, SZYMCZAK KONRAD. IMPORT ŻARÓWEK I RECYKLING Politechnika.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Kowalski S.A. Oferta telekomunikacyjna. Wstęp Firma TELE jest firmą działającą na polskim rynku od 2013 roku Zajmujemy się usługami telekomunikacyjnymi.
REZERWY W WYDATKACH NA ENERGIĘ w stosunku do oferty RWE
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o. o
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
Giełda jako atrakcyjne miejsce pozyskania kapitału i wyceny firmy
Zarządzanie sklepem internetowym
Giełda jako atrakcyjne miejsce pozyskania kapitału i wyceny firmy
PRZEPŁYW WIERZYTELNOŚCI FIZYCZNY PRZEPŁYW ENERGII
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zarządzanie sklepem internetowym
Szkolenie dotyczące sprzedaży
Zapis prezentacji:

Analiza możliwości zwiększenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej w Polsce Prezentacja wyników raportu analitycznego Tomasz Dobkowski, Audytel SA Grzegorz Bernatek, Audytel SA Warszawa, 12 marca 2015 r. Wszelkie prawa zastrzeżone © Audytel SA

Plan prezentacji Informacje o Audytel S.A. Ceny energii elektrycznej – co nas czeka? Cele i założenia raportu Jakie są bariery rozwoju konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej? Scenariusze rozwoju sytuacji w latach 2015-2020 Ile to będzie kosztowało? Porównanie scenariuszy Bilans dobrobytu społecznego dla scenariusza konkurencyjnego Co jeszcze można zyskać? Podsumowanie

Audytel – o firmie Wartości Misja NIEZALEŻNOŚĆ i NEUTRALNOŚĆ TECHNOLOGICZNA – Audytel to niezależna firma doradcza, nie pośrednicząca w sprzedaży rekomendowanych rozwiązań, PERSPEKTYWA KLIENTA – audytujemy, doradzamy, wchodzimy w procesy implementacji rozwiązań – zawsze po stronie naszego Klienta, PROFESJONALNA JAKOŚĆ – stałe kształcenie oraz śledzenie globalnych rozwiązań i lokalnego rynku pozwala nam zapewnić jakość usług doradczych i analitycznych i audytowych, EFEKTYWNOŚĆ - staramy się aby efekty naszej pracy były mierzalne, przez co jesteśmy zaufanym partnerem wielu przedsiębiorstw i organizacji, ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA – wspieramy na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. Misją naszej firmy jest optymalizacja procesów biznesowych i informacyjnych Kluczową wartością naszej firmy z punktu widzenia Klienta jest neutralność i niezależność Audytel to niezależna firma doradczo-audytorska, nie pośrednicząca w sprzedaży rekomendowanych rozwiązań, neutralna wobec operatorów, dostawców rozwiązań i technologii 3 3

Audytel – wybrane referencje W ciągu 12 lat istnienia firmy Audytel nasi Klienci zaoszczędzili ponad 600 milionów złotych na kosztach energii elektrycznej, logistyce i usługach teleinformatycznych!” 4

Iloraz PKB per capita do ceny 1 MWh energii elektrycznej w 2013 r. Ile MWh energii elektrycznej może kupić statystyczny mieszkaniec Europy? [MWh] Iloraz PKB per capita do ceny 1 MWh energii elektrycznej w 2013 r. Źródło: EU ENERGY IN FIGURES – POCKETBOOK 2014. 5 5

Czekają nas kolejne podwyżki cen energii? Średnioważony indeks kursu miesięcznego BASE [zł/MWh] Mniejszy popyt na energię elektryczną doprowadził do erozji cen w 2013 r. Na wzrost cen w kolejnych latach wpłyną: Ożywienie gospodarcze Sytuacja międzynarodowa (polityka klimatyczna) Koszty modernizacji źródeł energii elektrycznej, a także sieci przesyłowej i dystrybucyjnej Spadek indeksu wyniósł w 2013 r. ponad 10% W 2014 r. indeks wzrósł o 22%! Źródło: Towarowa Giełda Energii S.A. 6 6

Czy rynek energii elektrycznej jest konkurencyjny? Od 1 lipca 2004 r. na mocy nowelizacji ustawy Prawo odbiorcy mają możliwość swobodnego wyboru dostawcy energii, czyli spółki obrotu. Zakup energii odbywa się w modelu TPA (ang. Third Party Access). Na koniec listopada 2014 roku zmiany sprzedawcy energii dokonało 278 tys. gospodarstw domowych oraz 122 tys. w grupach taryfowych skierowanych do klientów instytucjonalnych (A, B, C). To daje tylko 2,4% wszystkich klientów. W 2013 r. OSD wypracowały kolejny produkt mogący zwiększyć konkurencyjność na rynku sprzedaży energii elektrycznej – kompleksową umowę na sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej (dalej „GUD-K”) Można szacować, że w 2014 r. spółki obrotu podpisały około tysiąc umów z klientami na bazie GUD-K… Podczas gdy na rynku telekomunikacyjnym na koniec 2014 r. przedmiotem usług hurtowej odsprzedaży linii telefonicznych oraz internetu było prawie 1,5 mln linii.

Cele i założenia raportu Wskazanie obszarów możliwości zwiększenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej Analiza barier wynikających z obecnej Generalnej Umowy Dystrybucyjnej Kompleksowej (GUD-K) Zbudowanie scenariusza alternatywnego – zniesienia barier rozwoju konkurencji, Prognoza zmian cen w scenariuszu alternatywnym, Zwymiarowanie kosztów i korzyści, Analiza jakościowa scenariusza alternatywnego.

Jakie są bariery rozwoju konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej? Brak możliwości stworzenia konkurencyjnej cenowo oferty na kompleksową sprzedaż energii elektrycznej ze względu na: przenoszenie w całości kosztów opłat dystrybucyjnych na alternatywnych sprzedawców energii (brak rabatów hurtowych); liczne problemy w pozyskiwaniu informacji od OSD; konieczność utrzymywania wysokich zabezpieczeń finansowych. Stwierdzono znamiona nadużywania pozycji rynkowej przez Operatorów Systemów Dystrybucji (OSD) – w porównywalnych okolicznościach oferują podmiotom z własnych grup kapitałowych lepszych warunków współpracy niż alternatywnym sprzedawcom energii (niezachowanie zasady niedyskryminacji). Zidentyfikowano stosowanie przez OSD obstrukcji względem alternatywnych sprzedawców energii, tj. działań utrudniających podpisywanie umów z klientami oraz późniejsze świadczenie usług.

Dlaczego w GUD-K powinien być rabat? Obowiązki sprzedawcy energii elektrycznej dla umowy kompleksowej odciążają w dużej mierze OSD. Przejmuje on na siebie między innymi: koszty zawarcia i obsługi umowy, w tym obowiązki umieszczenia w umowach szczegółowych zapisów korzystania z usługi oraz ich egzekwowanie (dotyczące zobowiązań klienta oraz warunków świadczenia umowy kompleksowej); koszty fakturowania klienta (przetworzenie danych w systemie rozliczeniowym, wystawianie faktur VAT, wysyłka faktur, utrzymywanie kont bankowych, przyjęcia i rozliczenia należności); koszty windykacji; koszty obsługi reklamacji; koszty obsługi klienta (infolinia, kontakty drogą elektroniczną i listową, elektroniczne i klasyczne biura obsługi abonenta); koszty marketingu oraz informowania o zmianach warunków świadczenia usług.

Scenariusze rozwoju sytuacji w latach 2015-2020 Analizowane scenariusze: Scenariusz 1 (bazowy): utrzymanie obecnej sytuacji. Scenariusz 2 (konkurencyjny): zniesienie barier rozwoju konkurencji. Założenia do prowadzonych analiz scenariuszowych: możliwość obniżenia cen energii dla usługi kompleksowej przez sprzedawców alternatywnych o 15% oraz uzyskanie 20% udziału w rynku w perspektywie 2020 r. pominięcie wpływu zmian w konsumpcji energii elektrycznej w latach 2015-2020, w tym także wynikających z ewentualnych zmian cen – przyjęto stałą wartość wolumenu energii elektrycznej oraz cen w scenariuszu bazowym; pominięcie wpływu zmian zamożności gospodarstw domowych w Polsce; pominięcie wpływu zwiększania efektywności energetycznej gospodarki; pominięcie wpływu zmian w podaży na rynku energii elektrycznej; pominięcie pośrednich efektów społecznych i wpływu na inne gałęzie gospodarki;

Porównanie scenariuszy Kategoria Koszty i korzyści w latach 2015-2020 (w mln zł) Scenariusz bazowy Scenariusz konkurencyjny Odbiorcy Gospodarstwa domowe (z VAT) 112 441 113 796 Odbiorcy niebędący gospodarstwami domowymi (z VAT) 219 307 216 283 Pozostali uczestnicy rynku Spółki obrotu oraz OSD 305 792 303 937 Skarb Państwa 25 956 26 142 BILANS DOBROBYTU 5 328

Bilans dobrobytu społecznego dla scenariusza konkurencyjnego

Co jeszcze można zyskać na zwiększeniu konkurencji Zwiększenie efektywności wewnętrznej działania OSD w wyniku konieczności otwarcia na konkurencję. Zwiększenie zakresu oferty dla klientów końcowych w zakresie sprzedaży energii elektrycznej (poprzez jej sprzedaż m.in. przez operatorów telekomunikacyjnych, banki itp.). Rozwój punktów usługowych oraz całej gałęzi biznesu związanej z obsługą sprzedaży energii elektrycznej. Zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki.

Podsumowanie Ceny energii elektrycznej będą rosły i konieczne są działania, które ograniczą wpływ tego czynnika na sytuację gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. Możliwość rozwoju konkurencji na rynku sprzedaży jest możliwa, ale wymaga likwidacji ograniczeń: zidentyfikowano brak możliwości stworzenia konkurencyjnej cenowo oferty na bazie GUD-K ze względu na przenoszenie w całości kosztów opłat dystrybucyjnych na alternatywnych sprzedawców energii; stwierdzono znamiona nadużywania pozycji rynkowej przez OSD – w porównywalnych okolicznościach oferowanie podmiotom z własnych grup kapitałowych lepszych warunków współpracy niż alternatywnym sprzedawcom energii (niezachowanie zasady niedyskryminacji); opisano stosowanie przez OSD obstrukcji względem alternatywnych sprzedawców energii. Eliminacja powyższych barier daje szansę na obniżenie cen dla odbiorców średni prawie 1,69%. Spowodowałoby to zwiększenie bilansu dobrobytu społecznego w latach 2015- 2020 o kwotę około 5,3 mld zł.

Dziękuję za uwagę! Audytel SA ul. ks. I. Skorupki 5 00-546 Warszawa fax: (22) 537 5051 e-mail: info@audytel.pl web : http://www.audytel.pl