Cje Wykład I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Studiów Międzynarodowych i Informatyki Kierunek: Administracja
Advertisements

MATERIAŁOZNAWSTWO ROŚLINNE I NIEROŚLINNE FLORYSTYKA SEM.I
Dr inż. Magdalena Jabłońska
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2012/13.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2013/2014.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
PROCES AMERYKAŃSKI.
I. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU
Wykład I. ORGANIZACJA PRZEDMIOTU I ZAGADNIENIA WSTĘPNE
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
ĆWICZENIA I mgr Paulina Ilnicka-Jordan
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Wykład I. ORGANIZACJA PRZEDMIOTU I ZAGADNIENIA WSTĘPNE dr Karolina KREMENS, LL.M. Postępowanie Karne, SNP II stopnia (2,5 letnie) Wydział Prawa, Administracji,
Cje Wprowadzenie do przedmiotu dr Karolina Kremens, LL.M.
Cje Struktura organizacyjna prokuratury
ZSP-W-1 „WYKŁAD INAUGURACYJNY. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”
Cje Zakończenie postępowania przygotowawczego. Akt oskarżenia
Uczestnicy procesu Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego.
PRAWO KARNE SKARBOWE Prof. nadzw. dr hab. Janusz Sawicki
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Powództwo adhezyjne Barbara Tybura, Janina Tomczyk gr. 11 IIISSP.
Sądownictwo międzynarodowe. Historia sądownictwa międzynarodowego 1.Stały Trybunał Sprawiedliwości Międzynarodowej – powołany w okresie Ligii Narodów;
Prawo dowodowe Dążenie do prawdy w kontradyktoryjnym postępowaniu karnym, a postępowaniu cywilnym i administracyjnym Dr Dagmara Gruszecka.
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Wykład I. ORGANIZACJA PRZEDMIOTU I ZAGADNIENIA WSTĘPNE dr Karolina KREMENS, LL.M. Postępowanie Karne, SNP II stopnia (2,5 letnie) Wydział Prawa, Administracji,
Ogólne zasady regulujące przebieg studiów w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego.
Uczestnicy procesu Dorota Czerwińska
Postępowanie karne Wprowadzenie mgr Artur Kowalczyk
Prawo Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Cje Wykład organizacyjny
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
Literatura, zaliczenie ćwiczeń, zakres zagadnień do ćwiczeń kryminalistyka, identyfikacja osób i zwłok, elementy kryminalistyki, seminarium.
ROLA OSÓB ZAANGAŻOWANYCH W PROCES
Redefinicja modelu postępowania karnego
Prawo Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
Cje Stadia postępowania karnego Tryby ścigania przestępstw
Decydowanie i techniki decyzyjne w administracji
SSP-Ćw. -1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
Trybunał Konstytucyjny
ZSP-Ćw. -1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 1/
Średniowieczny proces skargowy
Prawo Wyznaniowe Studia Stacjonarne Administracji
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
Wstęp do nauki o państwie i polityce
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 1/
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Porozumienia procesowe
SSA SEMESTR LETNI 2018/2019.
Zapis prezentacji:

Cje Wykład I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Wstęp do porównawczego procesu karnego Cje Wykład I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU dr Karolina Kremens, LL.M. Katedra Postępowania Karnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Dr Karolina Kremens, LL.M. karolina.kremens@prawo.uni.wroc.pl pokój 201 A konsultacje: środa 9:30-11:30 konsultacje dla SNP (U) 19 października (niedziela) – 11:15-12:15 8 listopada (sobota) – 13:45-14:45 11 stycznia (niedziela) – 17:45-18:45 17 stycznia (sobota) – 9:30-10:30

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU KATEDRA POSTĘPOWANIA KARNEGO Prof. dr hab. Jerzy Skorupka dr Wojciech Jasiński dr Dagmara Gruszecka dr Karolina Kremens dr Krzysztof Nowicki doktoranci

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU KATEDRA POSTĘPOWANIA KARNEGO wykład prof. Thamana „Plea bargaining in comparative perspective” – 19 listopada 2014 Seminarium „Admissibility of illegally obtained evidence in comparative perspective” – 20 listopada 2014 III Wrocławskie Seminarium Karnoprocesowe (na temat zakazów dowodowych) – 13 kwietnia 2014 www.kpk.prawo.uni.wroc.pl

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU CELE PRZEDMIOTU Nabycie podstawowej wiedzy odnoszącej się do prawa porównawczego i metodologii stosowanej w tej dziedzinie prawa. Nabycie podstawowej wiedzy na temat historii, kierunków rozwoju porównawczego procesu karnego i literatury tematu. Nabycie podstawowej wiedzy na temat modeli i systemów procesu karnego na świecie. Nabycie podstawowej wiedzy dotyczącej procesu karnego w systemie kontynentalnym i systemu common law.

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU CELE PRZEDMIOTU źródło: strona internetowa uottawa.ca

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU KSIĄŻKI I MATERIAŁY S. Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Lexis Nexis 2013 – fragmenty. W. Jasiński, „Model procesu karnego a efektywność dochodzenia do prawdy – uwagi na tle projektu nowelizacji Kodeksu postępowania karnego” [w:] K. Kremens, J. Skorupka, Pojęcie, miejsce i znaczenie prawdy w polskim procesie karnym, Wrocław 2013. K. Kremens, Dowody osobowe w międzynarodowym postępowaniu karnym, TNOiK, Warszawa 2010 – fragmenty. H. Kuczyńska, Model oskarżania przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym, Warszawa 2013 – fragmenty.

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU KSIĄŻKI I MATERIAŁY materiały dydaktyczne (oznaczone nazwą przedmiotu) http://prawo.uni.wroc.pl/user/15630/students-resources dodatkowa literatura w języku angielskim ksero bud. A, piętro 2, teczka z nazwą przedmiotu i moim nazwiskiem

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU FORMA ZALICZENIA Możliwość I kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach forma: dwa pytania otwarte zakres materiału: wyłącznie problematyka przerobiona na zajęciach i wskazana literatura

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU FORMA ZALICZENIA Możliwość II praca zaliczeniowa forma: 10-12 standardowych stron (z bibliografią) temat zaproponowany przez studenta, ustalony z prowadzącym do końca listopada problematyka związana z porównawczym procesem karnym – instytucja procesu karnego opisana na podstawie dwóch różnych systemów termin: ostatnie zajęcia w semestrze (w formie papierowej i elektronicznej)

INTRODUCTION TO THE COURSE Lecture I INTRODUCTION TO THE COURSE UWAGA! Korzystanie z jakiejkolwiek pomocy (ściąganie) podczas egzaminu (kolokwium) skutkuje natychmiastowym zakończeniem egzaminu, uzyskaniem oceny niedostatecznej i zgloszeniem sprawy celem wszczęcia postępowania wyjaśniającego (dyscyplinarnego) wobec studenta. Niedopuszczalne jest także dopuszczenie się plagiatu podczas pisania prac zaliczeniowych (magisterskich, licencjackich) – cytowanie, podawanie źródeł. Zob. Zarządzenie Dziekana nr 1/2010 Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 29 stycznia 201 r. w sprawie przeprowadzania egzaminów (zaliczania ćwiczeń).

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU TEMATYKA ZAJĘĆ Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie porównawczego procesu karnego i kierunki jego rozwoju. Prawo porównawcze – wprowadzenie. Historia porównawczego procesu karnego i zarys anglosaskiego i kontynentalnego procesu karnego. Postępowanie przygotowawcze w ujęciu porównawczym. Postępowanie sądowe w ujęciu porównawczym. Dowody w ujęciu porównawczym. Kolokwium zaliczeniowe.

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Pytania

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU DZIEDZINY PRAWA prawo karne postępowanie karne prawo dowodowe międzynarodowe prawo karne międzynarodowy proces karny

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU DZIEDZINY PRAWA prawo porównawcze (comparative law) porównawczy proces karny (comparative criminal procedure)

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny Należy brać pod uwagę, że „proces anglosaski” (kontradyktoryjny) i „proces kontynentalny” (inkwizycyjny) nie istnieją w swoim idealnym kształcie w żadnym państwie. Stanowią pewien idealny model, do którego będziemy się odnosić. Istniejące systemy prawa mają swoje korzenie w jednym z tych dwóch systemów, ale najczęściej inkorporowały również rozwiązania zaczerpnięte z innego systemu.

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny ostrożność w generalizowaniu problemy terminologiczne – nie istotne jaki termin został użyty, ważne co on oznacza i jak został zdefiniowany przez używającego różnice wewnątrz sameg systemu (Anglia – Stany Zjednoczone czy Francja - Niemcy) harmonizacja i wzajemne przenikanie się systemów niewłaściwe rozumienie niektórych pojęć i utożsamianie niektórych instytucji danego z systemu z całym systemem system kontynentalny – sędzia śledczy system anglosaski – plea bargaining

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny proces „inkwizycyjny” system kontynentalny inquisitorial system civil law system system of the official inquiry system of the official investigation aktualnie: system mieszany lub względnie inkwizycyjny

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny potoczne rozumienie procesu „inkwizycyjnego” tajne i pisemne procedury domniemanie winy, postępowanie przygotowawcze prowadzone bez udziału stron, jeden organ odpowiedzialny za oskarżanie i orzekanie o winie tortury oraz inne techniki wymuszające na oskarżonym przyznania się do winy

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny źródła procesu „inkwizycyjnego” początki w Średniowieczu XIII-XIX wiek ścisły związek procesów inkwizycyjnych z prawem kanonicznym, Kościołem katolickim oraz Świętą Inkwizycją, hiszpański Urząd Świętej Inkwizycji – procesy heretyków inkwizycyjne praktyki w Anglii – Izba Gwiaździsta (stosowanie tortur, tajne postępowania)

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny ewolucja procesu „inkwizycyjnego” „prawdziwy”, w znaczeniu zbliżony do jego historycznego kształtu, proces inkwizycyjny w chwili obecnej nie jest brany pod uwagę międzynarodowy standard, z którym proces karny musi pozostawać w zgodzie: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych Europejska Konwencja Praw Człowieka i Podstawowych Wolności

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny proces „kontradyktoryjny” system common law system anglosaski system angloamerykański korzenie – Anglia procesy z udziałem ławników (jury trials, people tried by their peers) proces skargowy

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny potoczne rozumienie procesu „kontradyktoryjnego” agresywny prokurator bez obowiązku ustalania prawdy w procesie walczący wyłącznie o to, aby doprowadzić do skazania oskarżonego strony skoncentrowane na ochronie własnych interesów sędzia niezaangażowany w przeprowadzanie dowodów, pełniący funkcję arbitra rozsądzającego spór między stronami i niezainteresowany ustaleniem prawdy

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny system kontynentalny – główne cechy zasada legalizmu ogromna waga postępowania przygotowawczego o charakterze sformalizowanym znaczenie materiałów postępowania przygotowawczego (dossier) postępowanie sądowe z dominującym sędzią („one case approach”) rola sędziego śledczego

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny system anglosaski – główne cechy nacisk na swobodę decyzyjną prokuratora przy oskarżaniu (prosecutorial discretion) nieformalne postępowanie przygotowawcze prezentacja dowodów przez dwie równorzędne strony („two-cases approach”) z przesłuchaniem krzyżowym sędzia niezaangażowany w prezentację dowodów z brakiem wiedzy co do przebiegu postępowania przygotowawczego (tabula rasa) zasada bezpośredniości i ustności postępowania sądowego

WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU WYKŁAD I WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU Proces anglosaski a proces kontynentalny główne różnice pomiędzy systemami podejście do ustalania prawdy w procesie podejście do zasady legalizmu (oportunizmu) organizacja systemu wymiaru sprawiedliwości odmienne rozumienie ról procesowych uczestników postępowania podejście do zasady dwuinstancyjności rola ławy przysięgłych w postępowaniu rola pokrzywdzonego w postępowaniu