Bezpieczna w sieci. Enter Aleksandra Magryta – koordynatorka projektu Daphne Staying Safe Online: Gender and Safety on the Internet

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
opracowała Justyna Tokarz
ROLA KOMPUTERA W ŻYCIE MŁODYCH LUDZI Z TERANU GMINY NIEPOŁOMICE
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
Analiza wyników ankiety
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
Analiza ankiety przeprowadzonej w dniu 3 stycznia 2011 r.
STOP.
Dziecko bezpieczne w sieci
KOMUNIKUJMY SIĘ.
STOP Cyberprzemocy.
Znaczenie Internetu w doradztwie zawodowym dla młodzieży
Społeczeństwo informacyjne – wpływ Internetu na uczniów Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Szczecinie i ich rodziców uczniowie.
Kontrola rodzicielska
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOLENIOWIE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
„BEZPIECZNY INTERNET”
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Zasady Bezpiecznego korzystania z Internetu
Bezpieczny internet.
Projekt edukacyjny pt. „Czy możemy czuć się bezpieczni w Internecie”
WYNIKI ANONIMOWEJ ANKIETY „BEZPIECZEŃSTWO W SIECI”
TEMAT Czy mądrze korzystamy z portali społecznościowych?
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
“Szkoła w procentach”.
Cyberstrach ma wielkie oczy
Nowe technologie w edukacji
Ankieta nt. wolontariatu
młodzieży gimnazjalnej
 W szkole przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą 7 punktu Szkolnego Kodeksu 2.0., w której udział wzięły klasy gimnazjalne.  Liczba uczniów, która wzięła.
Badania statystyczne.
Badanie mediów społecznościowych
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Wyniki ankiety dla uczniów Gimnazjum w Starym Kurowie.
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Ankieta „Czy jesteś bezpieczna (y) w sieci?”. Czy jesteś bezpieczna (y) w sieci? W badaniu ankietowym przeprowadzonym w kwietniu 2014 r. wzięło udział.
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
(Nie)bezpieczna cyfrowa przestrzeń Warsztaty na Wojewódzkiej Konferencji Metodycznej „Bezpieczna+” Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni autor: Beata Rutkowska.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
SZKODLIWE TREŚCI ONLINE Szkodliwe treści to takie materiały, które mogą: wywoływać negatywne emocje u odbiorcy lub promować niebezpieczne zachowania. Można.
Miejsca realizacji Programu Wykaz szkół podstawowych: Szkoła Podstawowa nr 1 Szkoła Podstawowa nr 4 Szkoła Podstawowa nr 5 Szkoła Podstawowa nr 6 Szkoła.
Przygotował: Jakub Leńczowski
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Niebezpieczeństwo w sieci!. Internet jest jednym z najpopularniejszych medium. Dzięki niemu mamy dostęp do np. wiadomości, informacji sportowych, jest.
Pojęcia: Cyberprzemoc - stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi.
Analiza wyników ankiety na temat Internetu Opracowali D.Gliniak i B.Prus Zespół Szkół Budowlanych im. Generała Józefa Bema we Wrocławiu.
Bezpieczeństwo w sieci – wyniki badań
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SIECI INTERNET
Czym jest cyberprzemoc?
Dzieci w Sieci Stop Cyberprzemocy.
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
(Agresja elektroniczna)
#KLIKAJBEZPIECZNIE CYBERPRZEMOC
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
“JAK SIĘ PRZED NIĄ USTRZEC?”
Zapis prezentacji:

Bezpieczna w sieci. Enter Aleksandra Magryta – koordynatorka projektu Daphne Staying Safe Online: Gender and Safety on the Internet Fundacja Feminoteka

Działania w ramach projektu Telefon interwencyjny dla kobiet doświadczających cyberprzemocy wt-śr-czw 13:00-19: Badania Poradnik Warsztaty Kampania medialna Konferencja

Typy badań Ankiety (321 ankiet w gimnazjum i liceum) Fokusy (dwa fokusy w grupach wyłącznie dziewczęcych – 10 dziewcząt z gimnazjum i 10 dziewcząt z liceum) Analiza 32 profili na Facebooku (młodzież w wieku lat przebadana z pozycji nieznanej osoby)

Osoby ankietowane W badaniu wzięło udział 321 osób z gimnazjum i liceum w mieście do 50 tys. 53,9% ankietowanych to dziewczęta 38% ankietowanych to chłopcy 6,2% osoby o innej identyfikacji płciowej 1,9% osób nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie

Aktywności młodzieży w internecie według popularności 70% ankietowanych uczennic i uczniów codziennie czatuje i wyszukuje informacji Granie przez Internet, korzystanie z maila I zakupy nie są zbyt popularne 77% deklaruje codzienne korzystanie z mediów społecznościowych (rozróżnienie na płeć daje podobne ilości: dziewczyny 81,5% a chłopcy 74,6%)

Ilość czasu spędzana w internecie za pośrednictwem komputera (ze względu na płeć, dziennie)

Kontrola nad aktywnością dziewcząt i chłopców w internecie W środowisku domowym dziewczęta korzystające z internetu są kontrolowane niemal dwa razy częściej niż chłopcy (odpowiednio 37,0% i 19,7%). W szkole nauczycielki i nauczyciele nieco częściej kontrolują chłopców korzystających z internetu (9,8%) niż dziewczynki (7,5%).

Normy i wartości dziewcząt oraz chłopców związane z interakcjami w internecie 1)

Normy i wartości dziewcząt oraz chłopców związane z interakcjami w internecie (2/2) 2)

Znajomość terminu,,cyberprzemoc” Termin „cyberprzemoc” jest powszechnie znany ankietowanym – jego znajomość zadeklarowało 95,7% osób. Wiedza wskazali telewizję (75,7%), Internet (73,1%) i nauczycielki oraz nauczycieli (52,7%). Podobnie ma się do terminu nękanie w sieci

Doświadczenie cyberprzemocy Osoby ankietowane zostały zapytane wprost o doświadczenie cyberprzemocy w swoim życiu. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło 20%, czyli 1 na 5 osób. Podział rezultatów ze względu na płeć ujawnia, że nękania w sieci lub innej formy cyberprzemocy doświadczyło 37% dziewcząt (1 na 3) i 24,5% chłopców (1 na 4). Dziewczęta znacząco częściej niż chłopcy są ofiarami cyberprzemocy.

Sytuacje, w których dziewczęta i chłopcy znaleźli się przynajmniej raz

Przekonania dziewcząt nt. cyberprzemocy i gender

Przekonania chłopców nt. cyberprzemocy i gender

Metodologia Czas trwania każdego z badań – ok 90 min 1 grupa – gimnazjum: 10 dziewcząt 2 grupa – liceum: 10 dziewcząt

Formy korzystania z sieci i znajomość terminu cyberprzemocy portale społecznościowe zakupy, ściąganie muzyki i filmów Przemoc z sieci jest znana wszystkie uczestniczkom badania

Wpływ płci na doświadczenie cyberprzemocy Zdania uczestniczek grup fokusowych na temat wpływu płci na doświadczenie przemocy są zróżnicowane. Część przyznawała, że dziewczęta są bardziej narażone na pewne formy przemocy w sieci takie jak molestowanie seksualne, czy komentarze dotyczące wyglądu, chłopcy są mniej wrażliwi zarówno na krytykę w sieci jak i obraźliwe zachowania w tej przestrzeni Jednocześnie jednak uczestniczki podkreślały że specyfika internetu, przede wszystkim (anonimowość), powoduje, że zarówno sprawczyniami jak i ofiarami przemocy mogą być zarówno chłopcy jak i dziewczęta. przykład molestowania seks. Chłopców dotyczył przykładu z filmu sala samobojcow

Cyberprzemoc wśród dziewcząt Zjawisko cyberprzemocy jest też zjawiskiem na linii dziewczyny - dziewczyny Dziewczyny są dla siebie strażniczkami wyglądu Część z nich reprezentuje pogląd, że,,dziewczyna jest sama sobie winna”, jeżeli np. ktoś zamieści ich zdjęcie, pod którym pojawią się nieprzychylne komentarze

Metodologia 32 profile na Facebooku wybrane przypadkowo z najpopularniejszych stron fanowskich w Polsce (socialbakers.com) 16 dziewcząt i 16 chłopców w wieku lat analiza treści wszystkie profile przebadane z pozycji osoby nieznajomej

Zdjęcia profilowe dziewcząt często przedstawiają je z ustami ułożonymi w tzw. „dziubki”

Dziewczęta eksponują swoje ciała upozowane w seksualny sposób

Chłopcy, którym daleko do takich sylwetek, ozdabiają swoje profile fotografiami „twardzieli”

Dziewczęta zamieszczają zdjęcia sugerujące związki seksualne między kobietami

Chłopcy są ostentacyjnie homofobiczni wobec innych chłopców

Homofobia wyrażana jest w sposób nieskrępowany i pod byle pretekstem

Nasze plany dotyczące projektu: Kampania medialna (wrzesień 2014) Poradnik dla nauczycielek/li (wrzesień 2014) Warsztaty dla nauczycielek/li (październik 2014) Międzynarodowa konferencja na Cyprze (październik 2014) Szczegóły już wkrótce na feminoteka.pl Aleksandra Magryta