MICHAŁ BIAŁEK Psychologia Pieniędzy. Nabywanie wiedzy o pieniądzach Co to są pieniądze i skąd się biorą? Wbrew pozorom pytanie to nie jest łatwe. Nabycie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Światowy Dzień Oszczędzania 2009
Advertisements

AE – ĆW 3 Zmienna wartość pieniądza w czasie – metody dyskontowe.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
Jak się robi plan marketingowy?
POLITYKA MONETARNA Wykonała Izabela Łabęda.
Bezpieczeństwo w sieci !
Gdyby można było zmniejszyć ludność
© Victo Testowanie dla menedżerów Wersja TDM Slajd 1 (27) Testowanie oprogramowania dla menedżerów Co menedżerowie i kierownicy naprawdę potrzebują
Niby banalne pytanie, a jednak nie jest tak łatwo na nie odpowiedzieć
Michał Kociankowski synergion
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
Listy dzieci do Pana Boga
Jakość kształcenia przez całe życie 25 marca 2010.
Gnozeologia – epistemologia 2010
MATEMATYKA PŁCI inteligentny mężczyzna + inteligentna kobieta = romans
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Aby zarobić już za miesiąc dużo pieniędzy - musisz te informacje przekazać dalej i nauczyć je przekazywać jeszcze dalej…
W naszej szkole konkurs jest organizowany i wspierany przez dyrekcję szkoły od kilku lat. Z nauczycieli inicjatywę przejęli : mgr Robert Michalski.
PKO Bank Polski SA Warszawa 2012
Zatrzymaj się na chwilę, by obejrzeć tę prezentację
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
JAK SKUTECZNIE FORMUŁOWAĆ OFERTY?
Rozwój społeczny dziecka
Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
Bezpieczeństwo w SiECi
„Rodzina jest w życiu oparciem, czymś co chroni, co daje siłę.”
Co o miłości mówią nieletni....
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
B e z p i c n y I n t e r.
O korzeniach i skrzydłach…
Tajniki rekrutacji do IT - czyli ile warta jest moja wiedza, gdy nie potrafię jej zaprezentować?
Materiał pochodzi ze strony
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
LEKCJA 3 MĄDRE ZARZĄDZANIE WŁASNYM BUDŻETEM. BUDŻET Zestawienie wpływów i wydatków pieniężnych pojedynczej osoby, grupy, rodziny dotyczące pewnego okresu.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
POZ1 Edycja 2013Z Wykład 1: Podstawy myślenia ekonomicznego Wojciech St. Mościbrodzki
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
20 zadań na temat „W drodze do szkoły” Kacper Kozyra – klasa 4m
ANKIETA 1. Czy segregujecie odpady? 2. Czym są elektrośmieci? 3. Czy stanowią one zagrożenie dla środowiska i dlaczego? 4. Co należy zrobić ze zużytym.
 Ekonomia – nauka społeczna analizująca oraz opisująca produkcję, dystrybucję oraz konsumpcję dóbr. Nie jest nauką ścisłą, lecz posługuje się aparatem.
Dlaczego płaczesz? młody chłopiec zapytał swą mamę.
Czy to się da policzyć ? Statystyka także jest dla smyka
Pani Asia i Pan Krzyś PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Forma Aktywności Społecznej !
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
INTERNET TO ŹRÓDŁO WIEDZY, i PIENIĘDZY ! PROGRAM NetBiz.
PRZEDMIOT POŻYCZKI WEDŁUG ART. 720 § 1 K.C.
Promocja listopadowa 2015 Aby zarobić już za miesiąc dużo pieniędzy - musisz te informacje przekazać dalej i nauczyć je przekazywać jeszcze dalej…
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu. Czas a wartość „Wartość” czasu w finansach – wraz z upływem czasu następuje spadek subiektywnej wartości dóbr.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
WRZESIEŃ 4-Latki Justyna Olkowska-Korczak. Podczas zajęć we wrześniu: Opracowaliśmy Kodeks Zachowania. Opracowaliśmy Kodeks Zachowania. Kształtowaliśmy.
PARTNER Twoje zyski i przywileje! PROGRAM NetBiz.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
KLIENT + Twoje zyski i przywileje! PROGRAM NetBiz.
Pomysł na promocję książki.
Żeromszczacy w NBP.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Lekcje o oszczędzaniu Data 3 października Zasięg: szkoła
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
III. WARTOŚĆ A CZAS.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

MICHAŁ BIAŁEK Psychologia Pieniędzy

Nabywanie wiedzy o pieniądzach Co to są pieniądze i skąd się biorą? Wbrew pozorom pytanie to nie jest łatwe. Nabycie wiedzy na temat pieniędzy jest procesem trudnym i długotrwałym Często traktujemy dzieci jako małych dorosłych

Fazy rozwoju -1 wnioskowanie przez podobieństwo: kupuję – daję „pieniążek” Babcia wymienia 3 jednozłotówki na 10złotówkowy banknot – „zabrała 2 pieniązki” Czego nier można kupić/sprzedać? 4 latki : dziecko, krowa, drzewo

Fazy rozwoju -2 Operacje konkretne (6-11 rż) Dzieci umieją obliczać wartości, rozumieją podzielność pieniądza Skąd biorą się rzeczy w sklepie? Skąd biorą się pieniądze?

Fazy rozwoju Operacje formalne Zrozumienie pojęć zysk, inwestowanie Najpierw wiem skąd biorą się przedmioty w sklepie, a skąd pieniądze i jak działają banki – znacznie później (o ile w ogóle)

Rodzice a pieniądze Podstawa wnioskowań są posiadane przekonania, sądy nabywane świadomie w procesie uczenia się lub nieświadomie przyjmowane jako proces uczenia się utajonego Zrozumienie świata, w tym gospodarki i znaczenia pieniądza odbywa się na początku w rodzinie (faza 1 i 2)

Rodzice a pieniądze Rodzice zatem odpowiedzialni są za rozumienie symbolicznego znaczenia pieniądza – jako wyznacznika statusu, gwaranta bezpieczeństwa lub przeciwnie – źródła zagrożenia czy tworu „magicznego”

Rodzice a pieniądze Bogaty – pewnie ukradł, tylko kryminaliści są bogaci Nie mów ile masz pieniędzy – mogą cie za to nie lubić Ludzie lubią cię, bo masz pieniądze i wiele rzeczy

Rodzice a pieniądze Mądry facet nigdy nie przyznaje się kobiecie, ile naprawdę ma pieniędzy/mądra kobieta nie może dopuścić, by partner wiedział, że ona potrafi zarabiać pieniądze Żeby zarabiać dużą kasę trzeba mieć to „coś”. Albo to masz, albo nie masz.... Ty pewnie nie masz, bo nikt u nas w rodzinie nie miał. Mamy pieniądze teraz, ale kiedyś możemy nie mieć.

Rodzice a pieniądze Gąsiorowska, A. (2007). Postawy wobec pieniędzy u rodziców i ich dzieci. O roli pierwotnej socjalizacji ekonomicznej w kształtowaniu stosunku do pieniędzy. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 4(3),

Co znaczą pieniądze u dorosłych? Kozak – 2004 Wymiary znaczenia pieniąza: jaki on dla nas naprawdę jest? Atrakcyjny (wymagający, atrakcyjny, aktywny, zdecydowany) Solidny (mocny, silny, solidny, wartościowy, praktyczny)

Co znaczą pieniądze u dorosłych? Stabilny (stały, wszechstronny, niezależny) Władczy (dominujący, władczy, chciwy, egoistyczny, agresywny, surowy, zaangazowany) Oryginalny (skomplikowany, wyróżniający się)

Co znaczą pieniądze u dorosłych? Im wyższy dochód, im większe aspiracje finansowe, im bardziej zadowoleni z zycia – tym pieniądz bardziej (SOLIDNY, PRZYCHYLNY)

Co znaczą pieniądze u dorosłych? Wyniki zupełnie różne od amerykańskich Inne obszary, inna ich ilość i jakość Wada: ocena podanych już przymiotników przez autora Inna metoda: zestaw wolnych skojarzeń oraz skalowanie wielowymiarowe

Subiektywna wartość pieniądza Pieniądz Wartość utylitarna Wartość symboliczna

Subiektywna wartość pieniądza Szybciej i jaśniej nabywamy wiedzy utylitarnej czy symboliocznej? Co łatwiej wydać – 50 zł za 2godzinne badanie z psychologii poznawczej czy 50zł znalezione pod gabinetem? Jaka funkcję mają odpowiednio?

Dyskontowanie Ile 100 złotych teraz warte będzie jutro? Wartość odroczenia w krajach bogatych (3-4%) W krajach niezamożnych (ok. 8%) Ile trzeba dać komuś za rok, żeby pozyczył nam teraz 100PLN (załóżmy 4%) A ile trzeba dać za 100PLN, aby móc oddać połowę za rok a druga połowę za 2 lata?

Teoria perspektywy