Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Macierzowa reprezentacja sieci
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Jak mówić o Bogu?.
Grafika komputerowa Wykład 7 Krzywe na płaszczyźnie
Konstruktywizm.
Filozofowie analityczni
Teoria sprężystości i plastyczności
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
O ZBĘDNOŚCI PODZIAŁU EKONOMII NA POZYTYWNĄ I NORMATYWNĄ
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Redukcja sieci Petriego
Granice poznania. Granice poznania.
Konstruktywizm w dydaktyce
SŁOWNIKI.
Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
O bezużyteczności filozofii?
Sofiści.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
Gnozeologia – epistemologia 2010
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Wprowadzenie do makroekonomii
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Copyright Silca S.p.A Advanced Technology for Security CROWN.
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Klasyczna i korespondencyjna teoria prawdy
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Problem Gettiera Renata Ziemińska.
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Historia pojęcia umysłu
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
Prawda jako mit Renata Ziemińska.
istotne cechy kryterium:
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Teoria i praktyka kształcenia
Współczesny sceptyk Peter Unger Renata Zieminska Uniwersytet Szczeciński.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Historia sceptycyzmu. Początki terminu i ewolucja pojęcia
Modyfikacje pojęcia uzasadnienia jako strategia antysceptyczna (Michael Williams) Renata Ziemińska.
Wittgenstein o sceptycyzmie
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Kripkenstein o sceptycyzmie
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Filozoficzno-Teologiczne
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Problem sceptycyzmu Renata Ziemińska.
Analityczność i aprioryczność
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Kodeks etyczny nauczyciela
Epistemologia jako subdyscyplina
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Epistemiczne teorie prawdy
Ewolucja terminu i pojęcia sceptycyzm
Wittgenstein o sceptycyzmie
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne Renata Ziemińska

Teza sceptycyzmu Wiedza nie istnieje

Relatywizm sceptycyzm zakłada obiektywistyczne pojęcie prawdy i mocne pojęcie wiedzy wymagającej pewności. Relatywizm jest subiektywizmem jeśli chodzi o pojęcie prawdy i wiedzy. Jest tezą na temat naszych pojęć i języka, zarówno sceptycznego jak i antyseptycznego. Relatywizm to teza w metajęzyku, a sceptycyzm to teza w języku przedmiotowym. Wspólne dla obu stanowisk jest zakwestionowanie wartości ludzkich przekonań.

Fallibilizm i agnostycyzm Fallibilizm zdaje się różnić od sceptycyzmu jedynie optymistyczną oceną ludzkich przekonań (są dobre takie, jakie są), podczas gdy sceptycyzm jest pesymistyczną oceną ludzkiej sytuacji epistemicznej. Współcześnie sceptycyzm (wiedza nie istnieje) to coś więcej niż falibilizm (nie istnieje wiedza pewna), to negacja wszelkiej wiedzy, także niepewnej. Agnostycyzm (świat jest niepoznawalny) stał się synonimem sceptycyzmu lub sceptycyzmem bardziej stanowczym. Sceptycyzm współczesny oddzielił się od falibilizmu ale zrósł się z agnostycyzmem.

Rodzaje sceptycyzmu teoretyczny, praktyczny i normatywny. teoretyczna teza, że wiedza nie istnieje praktyczna postawa powątpiewania, rezygnacji z pretensji do wiedzy, porzucania przekonań norma „Nie miej pretensji do wiedzy!”, „Powstrzymaj się od sądzenia!”. Sceptycyzm metodyczny – postulat ostrożności

Rodzaje sceptycyzmów lokalnych Sceptycyzm etyczny to teza, że nie istnieje wiedza o dobru i złu (Sinnott-Armstrong 2006). Sceptycyzm religijny to teza, że nie istnieje wiedza na temat istnienia Boga, jego cech czy zamiarów (Schellenberg 2009). Sceptycyzm co do istnienia zewnętrznego świata (Greco 2008a) przeczy naszej wiedzy na temat zewnętrznych rzeczy poza zjawiskami. Sceptycyzm co do innych umysłów przeczy istnieniu wiedzy na temat cudzych świadomych przeżyć.

Sceptycyzm globalny sceptycyzm globalny co do wiedzy to teza, że wiedza nie istnieje. Sceptycyzm ten może dotyczyć faktu niewiedzy lub niemożliwości wiedzy; Każdy może być jeszcze pierwszego lub drugiego stopnia (nie wiem lub nie wiem, czy wiem).

Sceptycyzm globalny Wiedza nie istnieje Wiedza nie jest możliwa Co do wiedzy Wiedza nie istnieje Wiedza nie jest możliwa Co do uzasadnienia Żadne z naszych przekonań nie jest uzasadnione Nie można uzasadnić żadnego twierdzenia Co do znaczenia Nie istnieją znaczenia naszych słów Nie można zrozumieć żadnego zdania

Rodzaje sceptycyzmu

Teza sceptycyzmu

Teza sceptycyzmu

Rodzaje tez sceptycznych co do wiedzy (T1) Teza sceptycyzmu pierwszego rzędu (zwykłego) na temat globalnego faktu niewiedzy: Wiedza nie istnieje. (T2) Teza sceptycyzmu pierwszego rzędu na temat globalnej niemożliwości wiedzy: Wiedza nie jest możliwa. (T3) Teza sceptycyzmu pierwszego rzędu na temat lokalnego faktu niewiedzy, np. Nie istnieje wiedza na temat np. zewnętrznego świata, na temat innych umysłów, w dziedzinie przekonań moralnych, religijnych itd. (T4) Teza sceptycyzmu pierwszego rzędu na temat lokalnej niemożliwości wiedzy: Nie jest możliwa wiedza na temat zewnętrznego świata, na temat innych umysłów, w dziedzinie przekonań moralnych, religijnych itd.

Rodzaje tez sceptycznych co do wiedzy (T5) Teza sceptycyzmu drugiego rzędu na temat globalnego faktu niewiedzy: Nie wiemy, czy cokolwiek wiemy. (T6) Teza sceptycyzmu drugiego rzędu na temat globalnej niemożliwości wiedzy: Nie możemy wiedzieć, czy cokolwiek wiemy. (T7) Teza sceptycyzmu drugiego rzędu na temat lokalnego faktu niewiedzy, np. Nie wiemy, czy mamy jakąkolwiek wiedzę na temat zewnętrznego świata , na temat innych umysłów, w dziedzinie przekonań moralnych, religijnych itd. (T8) Teza sceptycyzmu drugiego rzędu na temat lokalnej niemożliwości wiedzy: Nie możemy wiedzieć, czy cokolwiek wiemy na temat zewnętrznego świata, na temat innych umysłów, w dziedzinie przekonań moralnych, religijnych itd.

Sceptycyzm co do uzasadnienia (T9) Teza sceptycyzmu pierwszego rzędu na temat globalnego braku uzasadnionych przekonań: Nie istnieją uzasadnione przekonania. (T10) Teza sceptycyzmu pierwszego rzędu na temat globalnej niemożliwości uzasadnienia przekonań: Nie jest możliwe uzasadnienie jakiegokolwiek przekonania, por. trylemat Agryppy (T11) Teza sceptycyzmu pierwszego rzędu na temat lokalnego braku uzasadnionych przekonań, np. Nie istnieją uzasadnione przekonania na temat zewnętrznego świata, na temat innych umysłów, w dziedzinie przekonań moralnych, religijnych itd. (T12) Teza sceptycyzmu pierwszego rzędu na temat lokalnej niemożliwości uzasadnienia przekonań: Nie jest możliwe uzasadnienie przekonań na temat zewnętrznego świata, na temat innych umysłów, w dziedzinie przekonań moralnych, religijnych itd.

Sceptycyzm co do uzasadnienia Teza sceptycyzmu drugiego rzędu na temat globalnego braku uzasadnionych przekonań: Nie mamy uzasadnienia dla przekonania, że cokolwiek wiemy. (T14) Teza sceptycyzmu drugiego rzędu na temat globalnej niemożliwości uzasadnionych przekonań: Nie możemy uzasadnić przekonania, że cokolwiek wiemy. (T15) Teza sceptycyzmu drugiego rzędu na temat lokalnego braku uzasadnionych przekonań, np. Nie jest uzasadnione przekonanie, że mamy jakąkolwiek wiedzę na temat zewnętrznego świata, na temat innych umysłów, w dziedzinie przekonań moralnych, religijnych itd. (T16) Teza sceptycyzmu drugiego rzędu na temat lokalnej niemożliwości uzasadnienia przekonań: Nie możemy uzasadnić przekonania, że cokolwiek wiemy na temat zewnętrznego świata, na temat innych umysłów, w dziedzinie przekonań moralnych, religijnych itd.

Sceptycyzm znaczeniowy i treściowy „Niemożliwe jest, by jakiekolwiek słowo miało jakieś znaczenie” (Kripke 2007: 93), w sensie istnienia faktów znaczeniowych, które by te znaczenia konstytuowały. Sceptycyzm co do treści mentalnych: Treści mentalne czy dane samoświadomości są iluzją.