Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pełnosprawny Student IV Kraków, 25 października 2010 r.
Advertisements

Platforma Obywatelska na rzecz równych praw osób niepełnosprawnych Sławomir Piechota – Poseł na Sejm RP Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej i.
Prezentacja wyników badań
Pełnosprawny Student VI
Europejska Federacja Rodzin –
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Norwegian Social Research Wolność cyfrowa dla osób niepełnosprawnych: społeczne prawodawstwo i redystrybucja w Europie i USA dr Rune Halvorsen.
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Certyfikat Obiektu Przyjaznego Osobom Niepełnosprawnym 2012 rok.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
Pomagając muzeom słuchać ludzi niesłyszących
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Język migowy w Konwencji ONZ
Nowoczesne systemy informacyjno-komunikacyjne dla Miast
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Internet pośrednikiem w zdobywaniu przez młodzież funduszy na rozwiązywanie problemów idealizacje marzeń Budowanie społeczeństwa informacyjnego w Częstochowie.
Pełnosprawny Student VIII
Jak zachęcić osoby z niepełnosprawnością do mówienia o swoich potrzebach oraz korzystania ze wsparcia BON dr Mirosław Rutkowski Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Dostępność dla wszystkich, a klient z niepełnosprawnością.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Osoba niepełnosprawna
Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością
„Monitoring obywatelski Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami” Anna Rdest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
SPORT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
STUDENT Z ZESPOŁEM ASPERGERA
BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE ZADANIE 7 Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów.
„Migające przedszkolaki”
Wykluczenie cyfrowe.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
WIDEOKONFERENCJE JAKO SPOSÓB ROZWIĄZANIA PROBLEMU KOMUNIKACJI OSÓB GŁUCHONIEMYCH. Albert Śliwka.
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Pomagając muzeom usłyszeć osoby niesłyszące Serena Cant Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Czy mój serwis internetowy jest dostępny dla wszystkich?
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja Osób Słabosłyszących Pełnosprawny Student VIII Kraków, października 2014 r.

Działamy w ramach projektu „Przyjazna, dostępna przestrzeń dla osób słabosłyszących” dofinansowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Słuch Słuch jest narządem, którego prawidłowe funkcjonowanie stanowi podstawę komunikacji i funkcjonowania w społeczeństwie – jego uszkodzenie powoduje powstanie barier i utrudnień w nawiązywaniu więzi społecznych.

Osoby słabosłyszące Mają problemy ze słuchem / ubytek słuchu Komunikują się za pomocą mowy Nie są osobami głuchymi Nie znają języka migowego / język migowy nie jest „pierwszym” językiem

Statystyki Wielkiej Brytanii żyje 8 milionów osób z niedosłuchem W Polsce to około 25% osób powyżej 65 r. ż. Liczba osób słabosłyszących w Polsce znacząco przekracza 1milion (GUS, 2004r.) Szacuje się, że 15% światowej populacji stanowią osoby słabo słyszące (EFHOH) Wg Światowej Organizacji Zdrowia utrata słuchu jest jednym z najważniejszych problemów zdrowia publicznego. Społeczeństwo się starzeje, hałas rośnie…

Bariery Osoby słabosłyszące w odróżnieniu od osób niewidomych, czy na wózkach inwalidzkich nie mają problemu z dotarciem do obiektu. Problemem jest komunikacja i prawidłowy odbiór informacji. Rezygnują z życia społecznego.

Mity na temat niedosłuchu -Niedosłuch nie jest niepełnosprawnością -Wystarczy krzyczeć / głośniej mówić -Aparat słuchowy rozwiązuje problem -Osoby słabosłyszące to mały odsetek populacji -Słabosłyszący są głusi.

Prawo Karta Praw Osób Niepełnosprawnych Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych –Deklaracja praska EFHOH –Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności

Karta Praw Osób Niepełnosprawnych Karta praw osób niepełnosprawnych – uchwała z 1997 roku. Sejm RP uznaje, że osoby niepełnosprawne (…) mają prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz nie mogą podlegać dyskryminacji. Sejm stwierdza, iż oznacza to w szczególności prawo osób niepełnosprawnych do: 1. Dostępu do dóbr i usług umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym (…) 8. życia w środowisku wolnym od barier funkcjonalnych, w tym : - dostępu do urzędów, punktów wyborczych i i obiektów użyteczności publicznej - dostępu do informacji - możliwości komunikacji międzyludzkiej

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych Zgodnie z Konwencją ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, jest oczywiste, że osoby niepełnosprawne powinny mieć takie same warunki życia jak reszta społeczeństwa. Szacunkowo 15% ludności świata cierpi z powodu utraty słuchu, a Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wymienia utratę słuchu jako jeden z najczęstszych problemów zdrowia publicznego.

Konwencja ONZ Artykuł 9 w KPON zwraca uwagę, iż państwa-strony konwencji powinny podjąć niezbędne środki w celu zapewnienia, osobom z niepełnosprawnością równego dostępu do informacji i dobrze funkcjonującej komunikacji, w tym technologii informacyjnych i komunikacyjnych ( IT). Deklaracją Praska z r. stworzona przez Europejską Federację Osób Słabosłyszących (EFHOH) odnosi się do zapisów Konwewncji ONZ i definiuje co konkretnie jej zapisy oznaczają dla osób słabosłyszących.

Deklaracja Praska Dla osób słabosłyszących kluczowym wsparciem są: –Dobrze funkcjonujące pętle indukcyjne i należyte rozwiązania akustyczne w obiektach użyteczności publicznej, –Informacja wizualna w środkach transportu publicznego, –Możliwość tekstowego powiadamiania służb ratunkowych,

Deklaracja Praska c.d. –Dostęp do informacji publicznej, –100% napisów w TV, –Prawo do dobrze funkcjonujących form wsparcia komunikacji /tłumaczenia, włączając w to Symultaniczny Przekaz Tekstowy, lip-speaker, note- taking, i technik wspierających czytanie z ruchu warg, Deklaracja została podpisana roku w Pradze przez organizacje członkowskie EFHOH z całej Europy oraz przedstawicieli Parlamentu Europejskiego

Sygnatariusze

Dziękuję za uwagę Dane kontaktowe Polska Fundacja Osób Słabosłyszących Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Patroni medialni: Partner: