Warsztaty językowe dla maturzystów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonanie : Aleksandra Browarska kl. Vc
Advertisements

Z ortografią za pan brat 
O odmiennych i nieodmiennych częściach mowy
Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu?
I Zasady polskiej pisowni i h Pisownia z ó i u, ż i rz, ch i ę ,
Zasady pisowni polskiej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
CHCĘ PISAĆ BEZ BŁĘDÓW – ĆWICZENIA ORTOGRAFICZNE.
autor: Agnieszka Lewandowska, Szkoła Podstawowa w Olsztynie
Jacek Kołodziejczyk kl. VIb rok szkolny 2004/2005
Pisownia wyrazów z ,,Ó” ,,U”
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
Pisownia cząstki „ nie ” z różnymi częściami mowy.
Z rozsypanki wybierz tylko sylaby. Wypisz je u dołu strony.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska
Rada Szkoleniowa w SP Opracowanie spisu umiejętności absolwenta w kl. III w celu łatwiejszego pokonania progu kl.IV Alina Tokarska SP2.
Zasady użycia liter i, j.
LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność
ZASADY PISOWNI POLSKIEJ
Odmienne i nieodmienne części mowy
CZĘSCI MOWY.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Wyk. Bartosz Drozdowski oraz Dawid Bukowski
Użytkowe zasady ortografii
Czyli co warto wiedzieć, aby „łapać byki za rogi”!
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
ORTOGRAFIA Zasady pisowni.
Powtórka z polskiego dla klas 5-6
ZASADY ORTOGRAFICZNE.
Utrwalenie pisowni „ż”
Zasady ortografii.
Nauczanie zintegrowane
Kilka zasad ortografii
Przygotowali uczniowie kl.VIb
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z „RZ”!
Utrwalenie pisowni „em”, „en”, „om”, „on”
Utrwalenie pisowni „ch”
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
CZĘŚCI MOWY Autor Anita Rejch.
opracowała Bożena Kukułka
PISOWNIA WYRAZÓW Z „CH I „H” opracowała Aleksandra Mośko
ZASADY PISOWNI Ó, U, RZ, Ż, CH, H.
Utrwalenie pisowni „rz”
Najważniejsze zasady pisowni
Poznajemy ortografię „rz” i „ż”.
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Utrwalenie pisowni „u”
ORTOGRAFIA.
Pisownia rzeczowników zakończonych na: -dztwo, -ctwo, -stwo, -wstwo
ZABAWY ORTOGRAFICZNE „ RZ”.
Utrwalenie pisowni „h”
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
Części mowy Edyta Sawicka.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
ZASADY PISOWNI „RZ” I „Ż”. „RZ” PISZEMY, GDY: a) następuje wymiana głoskowa rz – r, np. dobrze – dobry, dworzec – dworca, marzec – marca, mierzyć – miara,
Pisownia „u” Literę u piszemy:
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Co to Ortografia ??? Inaczej pisownia – zbiór zasad i norm regulujących sposób zapisu słów danego języka za pomocą liter alfabetu lub innych symboli.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
Utrwalenie pisowni „rz”
Utrwalenie pisowni „ó”
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW z „ó” i „u”
ŁĄCZNIE nie + napisano nie + cierpliwić się nie + czytać
nóżka nóżka zegarmistrz grzyb Kraków mucha druh schody
to nieosobowa forma czasownika, mająca cechy przymiotnika
Zapis prezentacji:

Warsztaty językowe dla maturzystów Opracowała mgr Bożena Sadlik

Odsłona 1 - zapis Bezbłędna ortografia, poprawna interpunkcja ( nieliczne błędy) 3 pkt. Poprawna ortografia( nieliczne błędy II stopnia), na ogół poprawna interpunkcja 2 pkt. Poprawna ortografia( nieliczne błędy różnego stopnia), interpunkcja niezakłócająca komunikacji mimo licznych błędów 1 pkt. Uwaga: Jeżeli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów. 0 pkt.

sekwencja teoretyczna Zasady pisowni w skrócie ( odejście od tych zasad to błędy I stopnia)

U piszemy w zakończeniach rzeczowników: un unek uchna uszka uszek uch us usia zwiastun, podarunek, córuchna, staruszka, łańcuszek, maluch, raptus, mamusia. U piszemy w czasownikach zakończonych na: uj ujesz uje np.: maluję, malujesz, maluje, wędruję, wędrujesz, wędruje. U piszemy w czasownikach typu: czuć, kuć, kłuć, pruć, snuć, np.: czuje, kuję, kłuję pruję, snuję.

Ó piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: o, e, a np.:   stół - stoły wiózł - wiozę trójka - troje przyjaciółka - przyjaciel niósł - niesie siódmy - siedem skrót - skracać mówić - mawiać powtórzyć - powtarzać Ó piszemy w wyrazach zakończonych na: - ów, np.: Julianów Tarłów Opatów z lasów chłopców Ó piszemy w wyrazach zakończonych na: - ówka, np.: łamigłówka pocztówka złotówka Wyjątki: skuwka, wsuwka, zasuwka. Ó piszemy w wyrazach zakończonych na: - ówna, np.: Nowakówna Kucówna Ó piszemy na początku wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówcześnie, ówdzie.

Rz piszemy, gdy w wyrazach wymienia się na r, np.: rowerzysta - rower, na komputerze - komputer, dworzec - dworca. Rz piszemy w zakończeniach wyrazów: arz erz mierz mistrz np.:  bramkarz, pisarz, harcerz, rycerz, ciśnieniomierz, Sandomierz, burmistrz. Rz piszemy po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w, np.: brzeg, przebój, drzewo, trzeba, pielgrzym, krzew, chrzan, spojrzeć, wrzeciono. Wyjątki: wyrazy: bukszpan, gżegżółka, kształt, kszyk (nazwa ptaka), piegża (nazwa ptaka), pszczoła, Pszczyna, pszenica, pszenżyto, w przymiotnikach zakończonych na: - szy, - ejszy, np.: lepszy, nowszy, najlepszy, najnowszy, ładniejszy, mocniejszy, najładniejszy, najmocniejszy.

Ż piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: g, dz, h, z, ź, s np.: książka - księga, wstążka - wstęga, mosiężny - mosiądz, drużyna - druh, każę (coś zrobić) - kazać, przerażenie - przerazić, bliżej – blisko.   Ż piszemy w wyrazach zakończonych na: - aż, - eż np.:   pejzaż, witraż, młodzież, odzież. Ż piszemy po literach: l, ł, r, n, np.: lżej, ulżyć, małże, małżeństwo, rżysko, rżenie, rewanż, oranżada.

Ch piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: sz np.: mucha - muszka, wydmuchać - wydmuszka, trochę - troszkę, Ch piszemy po literze s np.: schab, wschód. Ch piszemy na końcu wyrazów, np.: na drogach, orzech. Wyjątki: druh, Boh (nazwa rzeki). H piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: g, ż, z, dz, np.:   wahać się - waga, druh - drużyna, błahy – błazen.

sekwencja ćwiczeniowa 1.Wstaw brakujące litery w wyrazach ( przykłady zaczerpnięte z tegorocznych zestawów maturalnych). Załącznik 1. 2.Potwierdź pisownię podanych przykładów odpowiednią zasadą. Załącznik 2. 3.Wyszukaj w „Słowniku ortograficznym” dyktowane przez nauczyciela wyrazy. Załącznik 3.

sekwencja teoretyczna Zasady pisowni w skrócie ( odejście od tych zasad to błędy II stopnia)

Pisownia "nie" z różnymi częściami mowy: "nie" z rzeczownikami pisze się razem: niepogoda, niewypał, niepalenie, "nie" z przymiotnikami w stopniu równym pisze się razem, a w stopniu wyższym i najwyższym oddzielnie: niedobry, nie lepszy, nie najlepszy, niełatwy, nie łatwiejszy, nie najłatwiejszy, "nie" z przysłówkami pochodzącymi od przymiotników w stopniu równym pisze się razem, a w stopniu wyższym i najwyższym oddzielnie: niedobrze, nie lepiej, nie najlepiej, "nie" z przysłówkami pochodzącymi od innych części mowy pisze się rozdzielnie: nie bardzo, nie całkiem, nie zaraz, "nie" z liczebnikami piszemy oddzielnie: nie raz, nie dwoje, wyjątki: niejeden (w sensie wielu), nie jeden (hotel odwiedził), "nie" z czasownikami pisze się oddzielnie: nie ma, nie pił, nie był, wyjątki: niedomagać, niepokoić, niecierpliwić.

Zasady pisowni wyrazów z "ą", "ę", "om": Zasada 1: Przykłady: "Ą" piszemy, gdy wymienia się na "ę". "Ę" piszemy, gdy wymienia się na "ą". Przykłady: Mąż - mężny. Węch - wąchać. Zasada 2: W rzeczownikach w liczbie pojedynczej piszemy "ą", a w liczbie mnogiej piszemy "om". Spotkałem się z piękną kobietą - l.poj. Podobam się pięknym kobietom - l.mn. Zasada 3: "Ę" piszemy w 1 osobie liczby pojedynczej czasu teraźniejszego. Maluję. Idę. Myję.

Zasady pisowni wyrazów z "i", "j", "ii" : Zasada 1: Przykłady: "J" piszemy tylko po "c", "z", "s". Przykłady: Lekcja – lekcji. Poezja – poezji. Sesja - sesji. Zasada 2: „Ii" piszemy wtedy gdy wyraz w mianowniku kończy się na "ia". Przykład: Maria – Marii Wyjątki: Ziemia - Ziemi. Głębia - Głębi. Zasada 3: „I” piszemy gdy wyraz kończy się na "-nia" po spółgłosce. Pralnia – Pralni.

Cząstki bym, byś, by, byśmy, byście pisze się łącznie: z osobowymi formami czasownika, np.: życzyłbym, żądałbyś, poszedłby, zapamiętałybyśmy, zakłócilibyście, gdy wchodzą w skład spójników i partykuł lub się z nimi łączą, np.: aby, żeby, niby, jakoby, gdyby, jeśliby, czyżby, niechby.

Cząstki bym, byś, by, byśmy, byście pisze się rozdzielnie: po nieosobowych formach czasownika, tzn.: po bezokolicznikach, np.: Powtórzyć byś. Wiedzieć by. po wyrazach w funkcji czasownikowej, np.: można by, trzeba by, warto by, wolno by po formach bezosobowych zakończonych na -no, -to, np.: Ukończono by, otwarto by, bito by. gdy są samodzielnymi spójnikami, rozpoczynającymi następne zdanie, np.: Kolega prosił, by go odwiedzić. Uprzedzałem go, by się nie spóźnił. Poszliśmy do lasu, by nazbierać grzyby. po innych częściach mowy, tzn. po rzeczownikach, przymiotnikach, przysłówkach, liczebnikach, zaimkach z wyjątkiem zaimków przysłownych występujących w kontekście w funkcji spójnika (jakby = gdyby) lub partykuły (gdzieżby = wcale nie, czyżby), np.: Przyjaciółce byś na pewno nie odmówiła. (nie odmówiłabyś) Coś dobrego bym zjadła na obiad. (zjadłabym) Daleko byś nie dojechał. (nie dojechałbyś) Kiedy byś chciał pójść do teatru? (chciałbyś)

sekwencja ćwiczeniowa 1.Wstaw brakujące w wyrazach litery. Załącznik 4. 2.Połącz zasadę ortograficzną z przykładem. Załącznik 5. 3.Znajdź i popraw błędy w podanym fragmencie. Załącznik 6

sekwencja teoretyczna Zasady interpunkcji w zarysie

1.Zdania podrzędne zaczynające się od spójników, przed którymi musi być przecinek: by, aby, ażeby, żeby, iżby, bowiem, albowiem, bo, gdyż, ponieważ, niech, jeśli, choć, chociaż, że, iż, odkąd, dokąd, gdy, kiedy, , skąd, dokąd, który, gdyby, aczkolwiek, gdziekolwiek, chyba że, mimo że, pomimo że. 2.Zdania współrzędne połączone spójnikami, przed którymi musi być przecinek: a, ale, lecz, jednak, zaś, natomiast, wszakże, wszelako, więc, zatem, tedy, to, toteż, 3. Zdania współrzędne połączone spójnikami znoszącymi przecinek: i oraz tudzież lub albo bądź czy. Uwaga: Jeżeli powtarzasz spójniki wymienione w pkt. 3 wielokrotnie, musisz przed nimi postawić przecinek.

Wczuj się w rolę egzaminatora! Odczytaj fragment maturalnego wypracowania.