C++.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Język C/C++ Funkcje.
Advertisements

Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Programowanie w języku C++. Jak napisać prosty program obliczeniowy lub grę komputerową? Zbigniew Nagórny Pracownia Komputerowa Wyższa Szkoła Humanistyczno-Przyrodnicza.
Wprowadzenie do C++ Zajęcia 2.
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Informatyka Stosowana
20/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Wstęp.
Generator analizatorów składniowych
Platforma .Net i Vs.Net.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
PHP vs. ASP PHP – lider wydajności wśród języków skryptowych.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Kurs Pascala – spis treści
Podstawy programowania PP – WYK2 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania
Programowanie obiektowe Andrzej Ziółkowski Wykład 7.
Wstęp do programowania obiektowego
Java – programowanie obiektowe
#include #include main () { cout
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Programowanie obiektowe W2
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
System operacyjny. System operacyjny Co to jest system operacyjny: jest szczególnym rodzajem programu, którego zadaniem jest koordynowanie pracy.
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Podstawy programowania II
Wprowadzenie do programowania w językach C i C++
Generator analizatorów leksykalnych
Podstawy Programowania
Zadanie Dev C++.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Maszyna wirtualna ang. virtual machine, VM.
Implementacja systemu
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Programowanie obiektowe – język C++
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
SPECJALNOŚĆ: Oprogramowanie Systemowe
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Podstawy programowania
Algorytmika.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Zbiór danych zapisanych zgodnie z określonymi regułami. W węższym znaczeniu obejmuje dane cyfrowe gromadzone zgodnie z zasadami przyjętymi dla danego.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++ Powtórzenie wiadomości z C++ Robert Nowak.
Instrukcje wyboru.
Dokumentacja obsługi programów Kamil Smużyński Piotr Kościński.
PHP. PHP obiektowy, skryptowy język programowania zaprojektowany do generowania stron internetowych w czasie rzeczywistym.
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podstawy programowania
Oprogramowaniem (software) nazywa się wszystkie informacje w postaci zestawu instrukcji i programów wykonywanych przez komputer oraz zintegrowanych danych.
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
Wstęp do programowania Wykład 1
PHP jest językiem skryptowym służącym do rozszerzania możliwości stron internetowych. Jego składnia jest bardzo podobna do popularnych języków programowania.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Temat: Porównanie technologii php,c# oraz javascript na przykładzie webaplikacji typu społecznościowy agregator treści Autor: Wojciech Ślawski.
Podstawy programowania
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Programowanie dla każdego
Podstawy tworzenia skryptów
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Instrukcje wyboru.
Zapis prezentacji:

C++

Plan Języki, systemy programowania Plik źródłowy, translator Etapy tworzenia programu komputerowego Podstawy obsługi DevCpp Szablon programu w C++ Komentarze Deklaracja zmiennych Polecenie cout Typy zmiennych Polecenie cin Struktura programu w C++

Programowanie komputerów obejmuje: projektowanie programów, zapisywanie programów, testowanie programów.

Tworzenie programów jest znacznie ułatwione dzięki opracowaniu: języków programowania, służących do konstruowania programów, systemów programowania, czyli oprogramowania służącego do opracowania i używania programów zapisanych zgodnie z regułami danego języka programowania.

Rodzaje translatororów: Program zapisany w języku programowania nazywamy programem źródłowym, a translator przekształca go w program wynikowy. Rodzaje translatororów: Interpretery – tłumaczą poszczególne polecenia programu źródłowego na instrukcje mikroprocesora. Kompilatory – tłumaczą cały program źródłowy na program wynikowy, złożony z instrukcji mikroprocesora.

Etapy tworzenia programu komputerowego: Określić zadanie dla programu (co program ma wykonywać, jakich danych potrzebuje, jak ma przetwarzać dane, jakie wyniki ma dostarczać i w jakiej postaci, czy ma komunikować się z użytkownikiem). Sporządzenie algorytmu. Napisanie programu źródłowego w wybranym języku programowania. Przygotowanie danych, uruchomienie i testowanie programu.

Dev C++

Zapisz Ctrl S Plik źródłowyCtrl N Kompiluj Ctrl F9 Uruchom Ctrl F10 Kompiluj i uruchom F9

#include<iostream.h> main() { system("pause"); }

#include<iostream.h> main() { system("pause"); } cout<<"WITAJCIE W C++"; system("pause"); }

Każdy program musi zawierać funkcję zwaną main(). main() jest nazwą specjalną. Od niej rozpoczyna się wykonywanie programu. Treść tej funkcji (zwana ciałem funkcji), czyli instrukcje wykonywane w ramach tej funkcji, zawarte są w nawiasie klamrowym {...}.

Każda instrukcja musi być zakończona średnikiem! Język C++ jest językiem o tzw. wolnym formacie Wszystko może się znaleźć w każdym miejscu linii, a nawet może być rozpisane na kilka linii. Poza nielicznymi sytuacjami, w dowolnym miejscu instrukcji można przejść do kolejnej linii i tam kontynuować pisanie, ponieważ koniec instrukcji jest określany nie przez koniec linii, lecz przez średnik. Każda instrukcja musi być zakończona średnikiem!

#include<stdio.h> #include<iostream.h> Operacje We/Wy nie należą do definicji języka C++ i umieszczone są w jednej ze standardowych bibliotek. Aby można z niej było skorzystać, musimy umieścić na początku programu linię: #include<stdio.h> #include<iostream.h> Dyrektywa #include powoduje, że kompilator wstawia do programu plik nagłówkowy np. iostream.h

Komentarze ograniczenie tekstu znakami /*......*/. W języku C++ komentarze mogą być umieszczane dwojako: ograniczenie tekstu znakami /*......*/. Komentarz taki może ciągnąć się przez wiele linijek. np. /* to jest komentarz na dwóch wierszach */ zastosowanie znaków //. Kompilator po napotkaniu takich znaków ignoruje resztę linii do końca – jest to komentarz charakterystyczny tylko dla C++. np. // komentarz w jednym wierszu

cout Znaki formatujące np.: \n –pisanie tekstu w nowym wierszu, Odpowiada za operację związaną ze standardowym urządzeniem wyjściowym (C-onsole OUT-put). Wydruk na ekranie tekstu umieszczonego w cudzysłowie. Np. cout<<"Coś tu i coś tam :)"; Znaki formatujące np.: \n –pisanie tekstu w nowym wierszu, \t - wstawienie znaku tabulacji, \a - wstawienie znaku dzwonka.

OPERATORY ARYTMETYCZNE języka C++ _________________________________________________ Operator Nazwa Tłumaczenie Działanie + ADDition Dodawanie Suma liczb - SUBstraction Odejmowanie Różnica liczb * MULtiplication Mnożenie Iloczyn liczb / DIVision Dzielenie Iloraz liczb % MODulus Dziel Modulo Reszta z dzielenia

Deklaracja zmiennych Typ Zakres wartości int unsigned long float W języku C++ wszystkie zmienne muszą być zadeklarowane przed ich użyciem. Deklaracja składa się z nazwy typu i listy zmiennych danego typu. Typ Zakres wartości int liczby od -32 768 do 32 767 unsigned liczby od 0 do 65 535 long liczby od -2 147 483 648 do 2 147 483 647 float liczby od -3.4E-38 do 3.4E+38 double liczby od -1.7E-308 do 1.7E+308 char znak; liczby od -128 do 128

Słowa kluczowe Przykłady: int x; float y, z; char znak; int i=0; // bezpośrednie przypisanie wartości początkowej const float pi = 3.1415; /* ustalenie stałej niezmiennej w programie. Wartości pi program nie pozwoli zmienić! */ Słowa kluczowe są zastrzeżone i muszą być pisane małymi literami. Słowami kluczowymi są np.: int, float, for, while itp. Są one częścią definicji języka. Nazwy zmiennych nie mogą być słowami kluczowymi!!

cin Odpowiada za operacje związane ze standardowym urządzeniem wejściowym (C-onsole IN-put). Umożliwiają one wczytanie z klawiatury liczby, której wartość zostaje przypisana zmiennej bok. Np.: cin >> bok; wydruk wartości zmiennej bok realizujemy poleceniem cout << bok;

/* Program do wyznaczania pola powierzchni kwadratu o boku a */ #include <iostream.h> main() { int bok, pole; // <-32768, 32767> cout<<"Wprowadź długość boku kwadratu bok = "; cin>>bok; pole = bok * bok; cout << "pole kwadratu o boku "<< bok <<"wynosi "<<pole; system(”pause”); }

/* Program do wyznaczania długości okręgu */ #include <iostream.h> main() { float r, obwod, pi; cout<<"Wprowadź długość promienia r = "; cin>>r; pi = 3.14; obwod = 2 * pi * r; cout <<"Obwód okręgu wynosi ”<<obwod; system(”pause”); }

Zadanie 1 Napisać program obliczający pole koła o zadanym promieniu r.

Zadanie 2 Napisać program obliczający spalanie paliwa na 100 km.

Struktura programu w języku C++ jest następująca: dyrektywy dołączające pliki nagłówkowe bibliotek standardowych i zdefiniowanych przez użytkownika #include prototypy funkcji lub definicje funkcji deklaracje zmiennych globalnych słowo kluczowe main() klamra { deklaracja zmiennych lokalnych treść programu klamra } definicje funkcji