C++
Plan Języki, systemy programowania Plik źródłowy, translator Etapy tworzenia programu komputerowego Podstawy obsługi DevCpp Szablon programu w C++ Komentarze Deklaracja zmiennych Polecenie cout Typy zmiennych Polecenie cin Struktura programu w C++
Programowanie komputerów obejmuje: projektowanie programów, zapisywanie programów, testowanie programów.
Tworzenie programów jest znacznie ułatwione dzięki opracowaniu: języków programowania, służących do konstruowania programów, systemów programowania, czyli oprogramowania służącego do opracowania i używania programów zapisanych zgodnie z regułami danego języka programowania.
Rodzaje translatororów: Program zapisany w języku programowania nazywamy programem źródłowym, a translator przekształca go w program wynikowy. Rodzaje translatororów: Interpretery – tłumaczą poszczególne polecenia programu źródłowego na instrukcje mikroprocesora. Kompilatory – tłumaczą cały program źródłowy na program wynikowy, złożony z instrukcji mikroprocesora.
Etapy tworzenia programu komputerowego: Określić zadanie dla programu (co program ma wykonywać, jakich danych potrzebuje, jak ma przetwarzać dane, jakie wyniki ma dostarczać i w jakiej postaci, czy ma komunikować się z użytkownikiem). Sporządzenie algorytmu. Napisanie programu źródłowego w wybranym języku programowania. Przygotowanie danych, uruchomienie i testowanie programu.
Dev C++
Zapisz Ctrl S Plik źródłowyCtrl N Kompiluj Ctrl F9 Uruchom Ctrl F10 Kompiluj i uruchom F9
#include<iostream.h> main() { system("pause"); }
#include<iostream.h> main() { system("pause"); } cout<<"WITAJCIE W C++"; system("pause"); }
Każdy program musi zawierać funkcję zwaną main(). main() jest nazwą specjalną. Od niej rozpoczyna się wykonywanie programu. Treść tej funkcji (zwana ciałem funkcji), czyli instrukcje wykonywane w ramach tej funkcji, zawarte są w nawiasie klamrowym {...}.
Każda instrukcja musi być zakończona średnikiem! Język C++ jest językiem o tzw. wolnym formacie Wszystko może się znaleźć w każdym miejscu linii, a nawet może być rozpisane na kilka linii. Poza nielicznymi sytuacjami, w dowolnym miejscu instrukcji można przejść do kolejnej linii i tam kontynuować pisanie, ponieważ koniec instrukcji jest określany nie przez koniec linii, lecz przez średnik. Każda instrukcja musi być zakończona średnikiem!
#include<stdio.h> #include<iostream.h> Operacje We/Wy nie należą do definicji języka C++ i umieszczone są w jednej ze standardowych bibliotek. Aby można z niej było skorzystać, musimy umieścić na początku programu linię: #include<stdio.h> #include<iostream.h> Dyrektywa #include powoduje, że kompilator wstawia do programu plik nagłówkowy np. iostream.h
Komentarze ograniczenie tekstu znakami /*......*/. W języku C++ komentarze mogą być umieszczane dwojako: ograniczenie tekstu znakami /*......*/. Komentarz taki może ciągnąć się przez wiele linijek. np. /* to jest komentarz na dwóch wierszach */ zastosowanie znaków //. Kompilator po napotkaniu takich znaków ignoruje resztę linii do końca – jest to komentarz charakterystyczny tylko dla C++. np. // komentarz w jednym wierszu
cout Znaki formatujące np.: \n –pisanie tekstu w nowym wierszu, Odpowiada za operację związaną ze standardowym urządzeniem wyjściowym (C-onsole OUT-put). Wydruk na ekranie tekstu umieszczonego w cudzysłowie. Np. cout<<"Coś tu i coś tam :)"; Znaki formatujące np.: \n –pisanie tekstu w nowym wierszu, \t - wstawienie znaku tabulacji, \a - wstawienie znaku dzwonka.
OPERATORY ARYTMETYCZNE języka C++ _________________________________________________ Operator Nazwa Tłumaczenie Działanie + ADDition Dodawanie Suma liczb - SUBstraction Odejmowanie Różnica liczb * MULtiplication Mnożenie Iloczyn liczb / DIVision Dzielenie Iloraz liczb % MODulus Dziel Modulo Reszta z dzielenia
Deklaracja zmiennych Typ Zakres wartości int unsigned long float W języku C++ wszystkie zmienne muszą być zadeklarowane przed ich użyciem. Deklaracja składa się z nazwy typu i listy zmiennych danego typu. Typ Zakres wartości int liczby od -32 768 do 32 767 unsigned liczby od 0 do 65 535 long liczby od -2 147 483 648 do 2 147 483 647 float liczby od -3.4E-38 do 3.4E+38 double liczby od -1.7E-308 do 1.7E+308 char znak; liczby od -128 do 128
Słowa kluczowe Przykłady: int x; float y, z; char znak; int i=0; // bezpośrednie przypisanie wartości początkowej const float pi = 3.1415; /* ustalenie stałej niezmiennej w programie. Wartości pi program nie pozwoli zmienić! */ Słowa kluczowe są zastrzeżone i muszą być pisane małymi literami. Słowami kluczowymi są np.: int, float, for, while itp. Są one częścią definicji języka. Nazwy zmiennych nie mogą być słowami kluczowymi!!
cin Odpowiada za operacje związane ze standardowym urządzeniem wejściowym (C-onsole IN-put). Umożliwiają one wczytanie z klawiatury liczby, której wartość zostaje przypisana zmiennej bok. Np.: cin >> bok; wydruk wartości zmiennej bok realizujemy poleceniem cout << bok;
/* Program do wyznaczania pola powierzchni kwadratu o boku a */ #include <iostream.h> main() { int bok, pole; // <-32768, 32767> cout<<"Wprowadź długość boku kwadratu bok = "; cin>>bok; pole = bok * bok; cout << "pole kwadratu o boku "<< bok <<"wynosi "<<pole; system(”pause”); }
/* Program do wyznaczania długości okręgu */ #include <iostream.h> main() { float r, obwod, pi; cout<<"Wprowadź długość promienia r = "; cin>>r; pi = 3.14; obwod = 2 * pi * r; cout <<"Obwód okręgu wynosi ”<<obwod; system(”pause”); }
Zadanie 1 Napisać program obliczający pole koła o zadanym promieniu r.
Zadanie 2 Napisać program obliczający spalanie paliwa na 100 km.
Struktura programu w języku C++ jest następująca: dyrektywy dołączające pliki nagłówkowe bibliotek standardowych i zdefiniowanych przez użytkownika #include prototypy funkcji lub definicje funkcji deklaracje zmiennych globalnych słowo kluczowe main() klamra { deklaracja zmiennych lokalnych treść programu klamra } definicje funkcji