POJĘCIE OBJAWU, ZESPOŁU I PROCESU CHOROBOWEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Advertisements

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Narkotyki a Ty.
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Zagadnienia na zaliczenie
Badania operacyjne. Wykład 1
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Rola psychologa w kontakcie z dziećmi i młodzieżą
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
19 lat pracy w oddziale ogólnopsychiatrycznym, w tym 7 lat kierowałam oddziałem Praca w poradni zdrowia psychicznego, również w PZP dla Szkół Wyższych.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Zaburzenia psychiczne
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
Podejście cybernetyczne, a modelowanie przedsiębiorstw
ALKOHOLIZM.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Otyłość, nadciśnienie i choroby serca – choroby współczesnego świata
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
ALKOHOLIZM.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Lekcja 1 Temat:.
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Dr med.Karina Chmielewska
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Neuroplastyczność Zdolność mózgu do reagowania trwałymi zmianami funkcjonalnymi i strukturalnymi na wymagania otoczenia lub na uszkodzenie układu nerwowego;
Budowa modelu niezawodnościowego
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Majaczenie u osób starszych
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Organiczne zaburzenia psychiczne
Psychopatologia emocji
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Zespół depresyjny Obniżenie nastroju Spowolnienie toku myślenia
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Zaburzenia myślenia.
Europejska Akademia Pacjentów dotycząca innowacji terapeutycznych Medycyna translacyjna: wprowadzenie.
Zaburzenia aktywności i działań ruchowych
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Solidarni z chorującymi psychicznie
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Dlaczego nie rozpoznajemy majaczenia?
Psychopatologia wprowadzenie
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Psychopatologia wprowadzenie
Zapis prezentacji:

POJĘCIE OBJAWU, ZESPOŁU I PROCESU CHOROBOWEGO Opracowała: Monika Haligowska POJĘCIE OBJAWU, ZESPOŁU I PROCESU CHOROBOWEGO

ZNACZENIA POJĘCIA OBJAW: zaburzenia najmniejszych przejawów życia psychicznego (model medyczny) wyuczony nawyk, mechanizm obronny zaburzenie w procesie nadawania sensu komunikat świadczący o zaburzeniu funkcjonowania systemu rodzinnego forma dezorganizacji zachowania ekspresja deficytów uwarunkowanych zarówno strukturalnymi, jak i funkcjonalnymi cechami OUN oraz deficytów uczenia się w toku socjalizacji

powód zgłoszenia się do specjalisty po pomoc FUNKCJE OBJAWU powód zgłoszenia się do specjalisty po pomoc np. kradzież – nie stanowi problemu, ale jest wskazówką, że istnieje problem, który dopiero wymaga dalszych badań sygnał, że osoba nie może poradzić sobie z pewnymi problemami, przy czym jest ona najczęściej nieświadoma tego, że przez swoje zachowanie je ujawnia „zastawka bezpieczeństwa” – wyraz obrony przeciwko niewłaściwemu oddziaływaniu otoczenia, z którym nie umie sobie poradzić w sposób akceptowany społecznie

OBJAWY A PRZYCZYNY ZABURZEŃ wyraz próby rozwiązania problemu, który zaburza komfort emocjonalny wykładnik stosunku rodziców do dziecka i ich tolerancji na jego zachowanie OBJAWY A PRZYCZYNY ZABURZEŃ Aby usunąć objaw, należy ustalić jego funkcję, ale też poznać jego przyczyny. Przyczyny wystąpienia objawu są złożone i różnorodne, często działa równocześnie kilka czynników szkodliwych. (P. Budzyna – Dawidowski, 1997; J. Komender, M. Popielarska, 2000; A. Bodzek, M. Krzanowska, 2011)

CZYNNIKI ZABURZEŃ wg Barkera (1974) konstytucjonalne skutki chorób i urazów fizycznych czynniki środowiskowe Po uzyskaniu danych, które z czynników mogły odegrać rolę w powstawaniu zaburzeń psychicznych u danej osoby, próbuje się ustalić związek między nimi a objawem. Najważniejsze, żeby żaden objaw nie był rozpatrywany w oderwaniu od całokształtu obrazu klinicznego, ponieważ ten sam objaw psychopatologiczny może mieć różne znaczenie zależnie od okoliczności, w jakich wystąpił, stanu somatycznego oraz fazy rozwoju człowieka.

(J. Komender, M. Popielarska, 2000) Zaburzenia psychiczne często mają charakter objawowy i występują w przebiegu chorób wewnętrznych, chorób układu nerwowego lub mogą być następstwem jego uszkodzenia. Dokładnie przeprowadzone badanie internistyczne i neurologiczne oraz wykonanie podstawowych badań pomocniczych ułatwiają postawienie właściwego rozpoznania, podczas gdy pominięcie ich mogłoby prowadzić do poważnych błędów diagnostycznych. (J. Komender, M. Popielarska, 2000)

OBJAWY (SYMPTOMY): klinicznie znaczące odchylenia od normalnego nasilenia pewnych właściwości czy normalnego przebiegu konkretnego procesu psychicznego bądź zachowania, można podzielić na wiele klas wg różnych kryteriów, np. - osiowe (centralne) – peryferyczne - pierwszorzędowe – drugorzędowe - bezwzględnie diagnostyczne (np. urojenia) – względnie diagnostyczne (złudzenia) - typowe – atypowe

Zbiór objawów występujących wspólnie w naturalnych warunkach nazywa się ZESPOŁEM PSYCHOPATOLOGICZNYM lub KLINICZNYM. Traktuje się je jako PODSTAWOWE JEDNOSTKI opisu zaburzeń psychicznych, ponieważ charakteryzują się względnie stałą konfiguracją objawów będących, z jednej strony, podstawą do dalszego postępowania klasyfikacyjnego, z drugiej – do stawiania hipotez patogenetycznych, prognostycznych i terapeutycznych.

Przykłady zespołów: - zespół amnestyczny - zespół depresyjny - zespół halucynozy - zespół natręctw - zespół maniakalny - zespół majaczeniowy - zespół otępienny - zespół paranoidalny  

Objawy łączy się w zespoły na zasadzie współwystępowania w sytuacji badania. W zespołach psychopatologicznych objawy stanowią najczęściej wzajemnie powiązane struktury. W zespołach depresyjnych wymienia się niezmiennie współwystępowanie głębokiego smutku, zahamowanie czynności myślowych, ruchowych i zaburzenia biorytmów. Obniżenie aktywacji powoduje zahamowanie aktywności i pociąga za sobą zaburzenia nastroju. Drugi duży krąg zespołów klinicznych – schizofreniczne – współzależności W zespole schizofrenii paranoidalnej rozpoznaje się m.in.: natłok myśli, omamy słuchowe, urojenia oddziaływania, owładnięcia, echo myśli, nasyłanie myśli i lęk dezorganizacyjny.

PROCES CHOROBOWY Choroba, nie tylko psychiczna, charakteryzuje się pewnym przebiegiem. Przebieg ten bywa typowy lub pozbawiony cech znamiennych, zwykle daje się wyodrębnić okres początkowy (narastanie zaburzeń), okres pełnego rozwoju choroby i ustępowania jej objawów. Zarysowana tu linia może mieć oczywiście bardzo różny kształt, na co składa się wiele przyczyn, m.in. brak objawów prodromalnych (zwiastujących) lub ich długotrwałe utrzymywanie się, gwałtowne zaostrzenia, okresy poprawy, ukształtowanie się przebiegu fazowego. Choroba ma właściwości dynamiczne, jest ona procesem . Mając na myśli choroby psychiczne, które pod tym względem nie stanowią żadnego wyjątku, mówimy nieraz -proces psychotyczny. W odróżnieniu od chorób-wyodrębnia się stany względnie trwałe, nie wykazujące zasadniczo elementów procesualnych. W klinice psychiatrycznej, obok chorób psychicznych (i nerwic, które choć w sposób zasadniczy różnią się od psychoz, to jednak też znamionuje je przebieg dynamiczny, tj. właśnie proces nerwicowy), przedmiotem klinicznego opisu pozostają różne stany będące najczęściej zejściem po przebytych chorobach. (Popielarska, 2000)

LITERATURA: P. Barker (1974). Podstawy psychiatrii dziecięcej LITERATURA: P. Barker (1974). Podstawy psychiatrii dziecięcej. Warszawa PZWL. A. Bodzek, M. Krzanowska (2011). Rozumienie objawu w terapii rodzin z perspektywy teorii relacji z obiektem. Psychoterapia 2 (157), s. 31 – 38. P. Budzyna – Dawidowski (1997). Komunikacja w rodzinie w: B. de Barbaro (red.). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków UJ. J.Komander, M. Popielarska (2000). Ogólne zasady rozpoznawania Zaburzeń psychicznych w wieku rozwojowym w: A. i M. Popielarskie . Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa PZWL.