EFEKTYWNOŚĆ EKONOMIA EKOLOGIA ASFALTY MODYFIKOWANE GUMĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompatybilność grzejników niskotemperaturowych z pompami ciepła
Advertisements

I część 1.
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Znaki informacyjne.
DROGA HAMOWANIA.
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
dr hab. inż. Józef Haponiuk
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Ludwik Antal - Numeryczna analiza pól elektromagnetycznych –W10
TERMO-SPRĘŻYSTO-PLASTYCZNY MODEL MATERIAŁU
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Zastosowanie systemów geokomórkowych w budowie i modernizacji infrastruktury drogowej, kolejowej oraz lotniskowej w aspekcie poprawy bezpieczeństwa ruchu.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
BIOGAZ-Expo Bydgoszcz 2013.
Ksantypa2: Architektura
POWIAT OPATOWSKI „Budowanie potencjału instytucjonalnego samorządów dla lepszego dostarczania usług publicznych” Sandomierz, 20 luty 2009 r. Bieruń,
Podstawowe pojęcia akustyki
Autostrada A1 Toruń, 18 stycznia 2010.
Karolina Danuta Pągowska
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Jaki jest następny wyraz ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, …?
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Dyskretny szereg Fouriera
Transformacja Z (13.6).
Tytuł prezentacji Warszawa, r..
Zużyta opona Zobacz dziś, jak jutro będzie wyglądał świat…
Fiberbet™ HBF Włókno do betonu.
Vitalii Dugaev Katedra Fizyki Politechnika Rzeszowska Semestr I Rok 2012/2013.
MODEL ZARZĄDZANIA DROGAMI NA POZIOMIE LOKALNYM
POWIAT GARWOLIŃSKI Przebudowa drogi powiatowej Nr 1330W Garwolin – Oziemkówka – Miastków Kościelny – Zwola Poduchowna – Żelechów – Dudki – Trojanów.
Plan napraw ulic po zimie 2013
International Workshop: CITY OF TOMORROW AND CULTURAL HERITAGE POMERANIA OUTLOOK Gdańsk, Poland 8-9 December 2005 ZAPRAWY POLIMEROWO – CEMENTOWE O PODWYŻSZONEJ.
Ekojazda.
Podstawowe elementy linii technologicznej
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Gumowy surowiec Nie wyrzucaj- odzyskuj- chroń środowisko.
Budowa i rodzaje bieżnika
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
II Konferencja „Nowoczesne Hale” Poznań
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
OPONY.
Ekologia w gospodarstwie domowym
Montaż kominka wentylacyjnego Technologia Szybki Syntan SBS
Podstawy działania wybranych usług sieciowych
ćwiczenia, mgr inż. Mateusz Molasy B4 4.23
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Krótko o zespole Składa się z 10 osób, o podobnych zainteresowaniach. Nasz zespół powstał aby zainteresować ludzi problemem zużytych opon. Widząc co się.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
Obciążenia nawierzchni
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
PRODUCENT MASZYN DO BUDOWY I REMONTU DRÓG
Zastosowanie mieszanek na zimno w nawierzchniach drogowych
Spawanie metodami TIG lub Plazma
Asfalt modyfikowany polimerami “POLYGUM”
D obra ścieżka… T o bezpieczna ścieżka… C zy tylko? Istotą dobrego projektu drogi dla rowerów jest jej f unkcjonalność !
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Kalendarz 2020.
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
Otrzymywanie fenolu metod ą kumenow ą Literatura [1] R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, „Technologia chemiczna organiczna. Surowce i półprodukty”, wyd.
WPŁYW WŁÓKIEN ARAMIDOWYCH DO PRZESTRZENNEGO ZBROJENIA WSZYSTKICH TYPÓW
WŁÓKNA ARAMIDOWE DO PRZESTRZENNEGO ZBROJENIA WSZYSTKICH TYPÓW
REMONT DK7.
Zapis prezentacji:

EFEKTYWNOŚĆ EKONOMIA EKOLOGIA ASFALTY MODYFIKOWANE GUMĄ dr inż. Aleksander Zborowski Kongres ZDP Bełchatów 2014

RÓŻNICE W KONSTRUKCJACH NAWIERZCHNI DRÓG GRUBOŚĆ NAWIERZCHNI DOSTOSOWANA DO OBCIĄŻENIA Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, 2012 © TPA (5/2014)

RÓŻNICE W KONSTRUKCJACH NAWIERZCHNI DRÓG ODMIENNY SPOSÓB PRACY Drogi o wysokim natężeniu ruchu Drogi o niskim natężeniu ruchu Wymagana stabilność mieszanek Wymagana elastyczność mieszanek © TPA (5/2014)

PRZYKŁADY ZNISZCZEŃ NA DROGACH LOKALNYCH Typowe zniszczenia dróg lokalnych spowodowane niską elastycznością nawierzchni Fot. Internet © TPA (5/2014)

ZNACZENIE LEPISZCZA W MIESZANKACH I NAWIERZCHNI Wpływ właściwości asfaltu na podstawowe rodzaje zniszczeń Udział asfaltu w mieszance mineralno-asfaltowej Koszt Asfalt drogowy Koszt Asfalt PMB Ilość © TPA (5/2014)

MODYFIKACJA ASFALTÓW W CELU ZWIĘKSZENIA ELASTYCZNOŚCI NAWIERZCHNI Poprawę właściwości sprężystych lepiszcza można uzyskać poprzez modyfikację asfaltu stosując min.: Polimery np. SBS lub SBR Rozdrobnioną gumę ze zużytych opon Fot. Internet Fot. Internet © TPA (5/2014)

ZALETY MIESZANEK Z ASFALTAMI MODYFIKOWANYMI GUMĄ Efektywność Zwiększona trwałość zmęczeniowa i odporność na spękania odbite Zwiększona odporność na spękania niskotemperaturowe Polepszona odporność na koleinowanie Zwiększona odporność na starzenie Polepszone właściwości przeciwpoślizgowe (zwiększona szorstkość) Eliminacja akwaplaningu i lepsza widoczność podczas opadów przy użyciu asfaltu porowatego Ekologia Mniejsza hałaśliwość przy zastosowaniu „cichych nawierzchni” Efektywne wykorzystanie odpadów w postaci zużytych opon samochodowych Ekonomia Zmniejszone koszty eksploatacji nawierzchni drogowych (mniej napraw, remontów oraz traconego w korkach czasu kierowców) Tańsza alternatywa dla asfaltów modyfikowanych polimerami Możliwość zmniejszenia grubości warstw nawierzchni w porównaniu do standardowych nawierzchni (bez utraty wymaganych właściwości technicznych) © TPA (5/2014)

Dane z Programu Oceny Stanu Nawierzchni Odporność na Spękania Dane uzyskane na podstawie porównania ponad 500 projektów G. B. Way, K. E. Kaloush i K. P. Biligiri, „Asphalt-Rubber Standard Practice Guide, Second Edition,” Rubber Pavements Association, Phoenix, 2012 © TPA (5/2014)

HISTORIA MODYFIKACJI ASFALTU GUMĄ 1950’s – opracowanie w Szwecji metody suchej (Dry Method) 1963 – Charles McDonald opracowuje w Phoenix metodę mokrą (Wet Method) 1970’s – opracowanie sprzętu do masowej produkcji AR 1980’s – rozwój technologii w Stanach Zjednoczonych 1990’s – wygaśnięcie patentów i ekspansja technologii na świecie © TPA (5/2014)

CO ZROBIĆ Z NIEPOTRZEBNYMI OPONAMI? Recykling energetyczny – np. spalanie w cementowniach Zastosowanie w budownictwie drogowym jako modyfikacja mieszanek asfaltowych Miał i granulat gumowy z rozdrobnionych opon samochodowych © TPA (5/2014)

METODY WPROWADZANIA MIAŁU GUMOWEGO DO MIESZANKI MINERALNO-ASFALTOWEJ Technologia „na sucho” – dozowanie gumy bezpośrednio do mieszalnika poprzez zastąpienie części kruszywa mineralnego Technologia „na mokro” – modyfikacja poprzez wymieszanie, podgrzewanie i reakcję gorącego asfaltu z rozdrobnioną gumą, czas dojrzewania po wymieszaniu min. 45 minut Metoda „Field Blend” Metoda „Terminal Blending” © TPA (5/2014)

PORÓWNANIE TECHNOLOGII „FIELD BLEND” i „TERMINAL BLENDING” Field Blend – Układ trójfazowy w MMA Terminal Blending – Układ dwufazowy w MMA © TPA (5/2014)

ETAPY PROCESU REAKCJI ASFALTU Z GUMĄ W METODZIE „NA MOKRO” E.J.F. Peralta „Micro-Analysis of Physicochemical Interaction between the Components of Asphalt Mixtures with Rubber”, Iowa State University, 2013 © TPA (5/2014)

MODYFIKACJA ASFALTU GUMĄ W SKALI PRZEMYSŁOWEJ Metoda „na mokro” – Field Blend Zbiornik z 3-ma mieszadłami Wysyp gumy do otworu zbiornika Rozładunek gumy Zbiornik na gumę Pojemnik podajnika ślimakowego Podajnik ślimakowy © TPA (5/2014)

RODZAJE ZASTOSOWAŃ Z UŻYCIEM ASFALTU GUMOWEGO Warstwy konstrukcyjne nawierzchni z mieszanek mineralno-gumowo-asfaltowych Odporne na koleinowanie i niskie temperatury warstwy ścieralne np. SMA 11 Cienkie, odporne na koleinowanie i niskie temperatury warstwy ścieralne o obniżonej hałaśliwości np. BBTM 8A Ścieralno-nośne jednowarstwowe nawierzchnie asfaltowe przeznaczone do dróg o mniejszym obciążeniu ruchem np. AC 16 TD Odporne na zmęczenie i koleinowanie warstwy wiążące Warstwy przeciwzmęczeniowe wykorzystywane jako dolne warstwy konstrukcji tzw. „nawierzchni długowiecznej” np. AC 5 AF © TPA (5/2014)

RODZAJE ZASTOSOWAŃ Z UŻYCIEM ASFALTU GUMOWEGO Membrany przeciwspękaniowe do remontów i modernizacji nawierzchni Powierzchniowe membrany absorbujące naprężenia typu SAM Międzywarstwowe membrany absorbujące naprężenia typu SAMI © TPA (5/2014)

PRZYKŁADY CIENKA NAKŁADKA Z ASFALTU POROWATEGO NA SPĘKANEJ NAWIERZCHNI © TPA (5/2014)

PRZYKŁADY WYJĄTKOWA ODPORNOŚĆ NA SPĘKANIA ODBITE Droga I-17 Phoenix, Arizona © TPA (5/2014)

PRZYKŁADY BEZPIECZEŃSTWO PRZY MOKREJ POGODZIE Droga I-35 San Antonio, Texas © TPA (5/2014)

SKUTECZNOŚĆ W WARUNKACH EKSTREMALNYCH Droga I-40 na północy Arizony Wysokość 2133m npm Zakres temperatur: -33 do 36oC Średni roczny opad śniegu: > 2,5m Obciążenie ruchem: 650 000 ESAL/rok Ilość spękań odbitych po 12 latach eksploatacji mniej niż 4% ! © TPA (5/2014)

POLSKIE DOŚWIADCZENIA Z „ASFALTAMI GUMOWYMI” © TPA (5/2014)

Politechnika Warszawska „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej, przyjaznej środowisku technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą” Politechnika Warszawska © TPA (5/2014)

WYKONANIE ODCINKÓW DOŚWIADCZALNYCH Pruszków ul. Parzniewska Układanie warstwy ścieralnej BBTM 8 A z lepiszczem gumowo-asfaltowym © TPA (5/2014) 23

WYKONANIE ODCINKÓW DOŚWIADCZALNYCH Pruszków ul. Parzniewska Warstwa ścieralna SMA 11 z lepiszczem gumowo-asfaltowym Warstwa przeciwspękaniowa SAMI z lepiszczem gumowo-asfaltowym © TPA (5/2014) 24

JEDNOWARSTWOWA NAWIERZCHNIA AC 16 TD Pruszków ul. Parzniewska Możliwość stosowania granulatu asfaltowego, Grubość wbudowania 5-10cm, Wysoka efektywność ekonomiczna, Poprzez zastosowanie lepiszcza gumowo-asfaltowego można zwiększyć trwałość nawierzchni i ekonomikę produkcji. Nawierzchnia AC 16TD z asfaltem z gumą Istniejąca nawierzchnia Istniejące podłoże © TPA (5/2014)

DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow.wrocławski Warstwa ścieralna SMA 11 z lepiszczem gumowo-asfaltowym © TPA (5/2014)

DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow.wrocławski Warstwa ścieralna SMA 11 z lepiszczem gumowo-asfaltowym © TPA (5/2014)

DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow.wrocławski Warstwa ścieralna SMA 11 z lepiszczem gumowo-asfaltowym © TPA (5/2014)

DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow.wrocławski Warstwa ścieralna SMA 11 z lepiszczem gumowo-asfaltowym © TPA (5/2014)

DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow DROGA GMINNA KAMIEŃ-BYKÓW pow.wrocławski Warstwa ścieralna SMA 11 z lepiszczem gumowo-asfaltowym © TPA (5/2014)

BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY Nie stwierdzono wzrostu emisji szkodliwych substancji i niekorzystnego oddziaływania na człowieka. © TPA (5/2014)

PODSUMOWANIE - Zalety Asfaltu Modyfikowanego Gumą Efektywność - Wytrzymałość mechaniczna Zwiększona odporność na spękania zmęczeniowe Zwiększona odporność na spękania niskotemperaturowe Poprawiona odporność na koleinowanie pod ruchem Efektywność - Bezpieczeństwo użytkowników Krótsza droga hamowania dzięki lepszej przyczepności koła do nawierzchni Eliminacja akwaplaningu i lepsza widoczność podczas opadów przy użyciu asfaltu porowatego Ekologia Możliwość zmniejszenia hałasu przy zastosowaniu „cichych nawierzchni” Efektywne wykorzystanie odpadów jakimi są zużyte opony – 1200 opon na 1 pas długości 1 km przy grubości warstwy 5cm Ekonomia Dłuższa żywotność nawierzchni drogowych Tańsza alternatywa dla asfaltów modyfikowanych polimerami Zmniejszenie nakładów na remonty i utrzymanie dróg © TPA (5/2014)

dr inż. Aleksander Zborowski Dziękuję za uwagę dr inż. Aleksander Zborowski aleksander.zborowski@tpaqi.com 33 © TPA (5/2014)