Lekcja fizyki: W poszukiwaniu maszyn prostych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Na szczycie równi umieszczano obręcz, kulę i walec o tych samych promieniach i masach. Po puszczeniu ich razem staczają się one bez poślizgu. Które z tych.
Advertisements

T46 Układy sił w połączeniach gwintowanych. Samohamowność gwintu
Wykład Zależność pomiędzy energią potencjalną a potencjałem
Ruch układu o zmiennej masie
Wszystko o symetrii Prezentacja ma na celu wyjaśnienie:
Dynamika.
Zasady dynamiki Newtona - Mechanika klasyczna
Siła,praca,moc,energia Opracował:mgr Zenon Kubat Gimnazjum w Opatowie
PRACA , moc, energia.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dynamika Całka ruchu – wielkość, będąca funkcją położenia i prędkości, która w czasie ruchu zachowuje swoją wartość. Energia, pęd i moment pędu - prawa.
MASZYNY PROSTE © 2009r..
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DYNAMIKA.
Siły zachowawcze Jeśli praca siły przemieszczającej cząstkę z punktu A do punktu B nie zależy od tego po jakim torze poruszała się cząstka, to ta siła.
1.Praca 2. Siły zachowawcze 3.Zasada zachowania energii
Siły Statyka. Warunki równowagi.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 3
DYNAMIKA Zasady dynamiki
Lekcja fizyki Równia pochyła.
Lekcja fizyki w kl.I gimnazjum Opracował mgr Zenon Kubat
Maszyny proste.
Nieinercjalne układy odniesienia
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
Zjawisko dyfuzji obserwujemy codziennie,
Maszyny proste.
Opracowała Diana Iwańska
FIZYKA na służbie b’Rowersa ...krótki kurs.
„DAJCIE MI PUNKT OPARCIA, A DŹWIGNĘ ŚWIAT” - Archimedes
Jak na co dzień ułatwiamy sobie pracę
Ruch – jako zjawisko przyrodnicze
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
PROJEKT MGP Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja: Temat projektowy:
Maszyny proste obrotowe.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Oddziaływania w przyrodzie
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
1 zł dla dzieci z Afganistanu Relacja z akcji Przeprowadzonej przez Klub Gimnazjalny.
Z Wykład bez rysunków ri mi O X Y
Zasada zachowania energii mechanicznej.
RÓWNIA POCHYŁA PREZENTACJA.
Dynamika układu punktów materialnych
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
siła cz.III W części III prezentacji: treść I zasady dynamiki
Maszyny proste.
DYNAMIKA Dynamika zajmuje się badaniem związków zachodzących pomiędzy ruchem ciała a siłami działającymi na ciało, będącymi przyczyną tego ruchu Znając.
Siły, zasady dynamiki Newtona
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Dynamika.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Fizyka w bajkach.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Zasady dynamiki Newtona. Małgorzata Wirkowska
Dynamika punktu materialnego
Dynamika ruchu obrotowego
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jak wyznaczyć masę przedmiotu codziennego użytku bez użycia.
Siły w różnych układach mechanicznych. Siły w różnych układach mechanicznych.
Energia Maszyny proste..
Wówczas równanie to jest słuszne w granicy, gdy - toru krzywoliniowego nie można dokładnie rozłożyć na skończoną liczbę odcinków prostoliniowych. Praca.
Druga zasada termodynamiki praca ciepło – T = const? ciepło praca – T = const? Druga zasada termodynamiki stwierdza, że nie możemy zamienić ciepła na pracę.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zdobądź zamek Króla Maszyn prostych. 1.
SIŁA JAKO PRZYCZYNA ZMIAN RUCHU
1.
MASZYNY PROSTE. Maszyna – urządzenie pozwalające małej sile pokonać większą siłę.
Zapis prezentacji:

Lekcja fizyki: W poszukiwaniu maszyn prostych Prezentację przygotowała: Agnieszka Karczewska

Co robiliśmy? W czwartek 22 maja, my, uczniowie klasy III b gimnazjum wraz z Panią Martą Chałubek, nauczycielką fizyki w naszej szkole, postanowiliśmy wybrać się na ciekawą lekcję tego przedmiotu pod tytułem „W poszukiwaniu maszyn prostych”. Spacerowaliśmy po Legionowie w poszukiwaniu maszyn prostych w przedmiotach codziennego użytku. Przedmiot, w którym znaleźliśmy zasadę działania maszyn prostych fotografowaliśmy i opisywaliśmy zasadę jego działania. Wyniki pracy na naszej lekcji chcielibyśmy zamieścić w tej oto prezentacji.

Maszyny proste- co to takiego? Maszyny proste to idealizacje prostych rzeczywistych mechanizmów urządzeń mechanicznych wprowadzone w celu wyjaśnienia działania mechanizmów urządzeń ułatwiających wykonanie pewnych czynności (pracy) poprzez zmianę wartości lub kierunku działania siły wykonującej daną pracę. Maszyny proste określają wzajemną relację pomiędzy siłami poruszającymi a użytecznymi w stanie równowagi, w warunkach spoczynku, ruchu jednostajnego postępowego lub obrotowego przy zaniedbaniu sił tarcia i inercji układu. Zgodnie z zasadą zachowania energii praca wykonana nad danym układem bez maszyny prostej oraz z użyciem dowolnego zbioru maszyn prostych jest zawsze taka sama. Korzyść z użycia takiej maszyny polega na tym, że można np. użyć mniejszej siły, chociaż wówczas siła ta działa na dłuższej drodze, tak aby praca pozostała ta sama.

KLIN Pierwszą maszynę prostą zauważyliśmy już na samym wyjściu ze szkoły. Był to klin, podtrzymujący drzwi od naszej szkoły. Jest on przykładem równi pochyłej.

DRZWI Drzwi również są przykładem maszyny prostej, a dokładniej dźwigni. Próbując otworzyć drzwi działając na krótszy bok, zaraz przy zawiasach, potrzeba nam użyć dużej siły. Natomiast otwierając drzwi w miejscu najdalej wysuniętym od zawiasów otworzenie ich nie sprawia nam zbyt dużego problemu.

ROWER Niedługo po wyjściu ze szkoły zobaczyliśmy następną maszynę prostą, jaką jest rower. Składa się on z: -silnika – czyli rowerzysty  -układu przeniesienia napędu, czyli korb, zębatek, łańcuchów, zapadek itp. Niestety nie mogliśmy zaprezentować jego działania- rower nie był nasz. 

Wejście na „Zamek” na placu zabaw Wejście na „Zamek” na placu zabaw jest przykładem równi pochyłej, która ułatwia nam wnoszenie rzeczy na pewną wysokość, wtaczając ją, bez potrzeby unoszenia jej na tą wysokość.

ZJEŻDŻALNIA Zjeżdżalnia, podobnie jak wejście na „Zamek” jest przykładem równi pochyłej, z tą różnicą, że ułatwia nam ona stopniowe opuszczanie ciała z wyższej wysokości, bez konieczności nagłego spadania i w konsekwencji możliwego uszkodzenia ciała.

„Dźwig” na placu zabaw Zabawkowy „dźwig” na placu zabaw jest przykładem maszyny prostej. Dzięki niemu możemy zbierać i przenosić określone ilości piasku, bez konieczności zbierania go gołymi rękami.

Huśtawka „Waga” Huśtawka ta jest przykładem dźwigni dwustronnej, w której siły działają po przeciwnych stronach osi obrotu. Jak można zaobserwować na zdjęciu, siły działające na ramiona dźwigni nie równoważą się.

Huśtawka dwustronna Huśtawka pokazana na zdjęciu również jest przykładem dźwigni dwustronnej. Jako, że wzięliśmy do prezentacji braci bliźniaków, siły działające na ramiona były podobne, jednak jedna z sił przeważała nad drugą. Zmieniając odległość ciała od osi obrotu udało nam się utrzymać huśtawkę w równowadze.

Otwór do wrzucania listów w skrzynce na listy Otwór do wrzucania listów jest przykładem dźwigni, o zasadzie działania podobnej do drzwi. Otwieranie go na samym końcu ramienia nie sprawia nam zbyt wielkiego problemu, za to prawie niemożliwe jest otworzenie go zaraz przy zawiasach.

Na koniec lekcji wszyscy zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie- oczywiście na maszynie prostej jaką jest równia pochyła.  Ta lekcja uświadomiła nam, że możemy nie zdawać sobie sprawy z tego, że na co dzień korzystamy z przedmiotów będących maszynami prostymi oraz przekonała nas co do tego, że fizyka może być naprawdę ciekawa! 

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 