Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (projekt) Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (projekt)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Plan Odnowy Miejscowości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Podejście Leader w nowym okresie programowania
Podejście Leader w nowym okresie programowania
Działanie 3.4 Odnowa i rozwój wsi.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (projekt) styczeń.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Projekt Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata XV Kongres Gmin Wiejskich Ossa, Biała Rawska. 17 września 2014 r. Ministerstwo Rolnictwa.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Informacja na temat PROW 2014 – 2020
Środki Wspólnej Polityki Rolnej dla rozwoju turystyki na obszarach wiejskich nowa perspektywa finansowa Kielce, AGROTRAVEL, 11 kwietnia 2014 Departament.
Organizacje pozarządowe jako beneficjent
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wsparcie na infrastrukturę wiejską w ramach PROW
PROW – działania samorządowe
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
1.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Lokalne Grupy Działania 2014 – 2020
Lokalna Grupa Działania „Chata Kociewia” Maj, 2015 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wsparcie obszarów wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „CHATA KOCIEWIA” WRZESIEŃ 2015 R. Działanie „Leader” w ramach PROW Możliwości uzyskania dofinansowania za pośrednictwem.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Przygotowanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Bądźmy Razem” na lata Twój pomysł ma znaczenie!
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Paweł Czyszczoń Dyrektor Wydziału Obszarów Wiejskich Wrocław r. Prezentacja opracowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Założenia projektu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata dla działań wdrażanych przez Samorząd Województwa z uwzględnieniem podejścia LEADER.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 z dnia 17 luty 2015 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA nowa perspektywa – nowe wyzwania, stan wdrażania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wsparcie aktywności gospodarczej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (projekt) Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (projekt)

Na podstawie rozporządzenia Parlamentu i Rady 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich celami PROW będą:  poprawa konkurencyjności rolnictwa;  zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu;  zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich. PROW ukierunkowany będzie głównie na wzrost konkurencyjności rolnictwa z uwzględnieniem celów rolnośrodowiskowych: Cel Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich

– zakończono konsultacje społeczne zarysu PROW – zakończono II etap konsultacji projektu PROW (dla I wersji projektu) – zakończono III etap konsultacji projektu PROW (dla II wersji projektu z dnia ) Od do – zgłaszanie uwag do projektu prognozy oddziaływania na środowisko dla projektu PROW – Program przyjęty przez Radę Ministrów Aktualnie trwają negocjacje Programu z Komisją Europejską Etapy konsultacji prowadzonych przez Ministerstwo Rolnictwa i Obszarów Wiejskich

Budżet PROW wg priorytetów Priorytet Działanie Stawka wkładu EFRROW (%) Łączny planowany wkład Unii (€) 1,2,3,4 Transfer wiedzy i działalność informacyjna 63,63% ,00 1,2 Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i usługi z zakresu zastępstw 63,63% ,00 3 Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych 63,63% ,00 2,3,4 Inwestycje w środki trwałe 63,63% ,00 3 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych 63,63% ,00 2,6 Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej 63,63% ,00 3,6 Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich 63,63% ,00 5 Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów 63,63% ,00 3 Tworzenie grup i organizacji producentów 63,63% ,00 4 Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne 63,63% ,00 4 Rolnictwo ekologiczne 63,63% ,00 4 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami 63,63% ,00 1,2,3 Współpraca 63,63% ,00 6 LEADER 63,63% ,00 Pomoc techniczna 63,63% ,00 Renty strukturalne 63,63% , ,00

Przegląd działań i poddziałań PROW delegowanych Samorządom Województw

Beneficjenci Starosta Kryteria wyboru poprawa środowiska przyrodniczego poprawa walorów krajobrazowych Zakres wsparcia opracowanie projektu scalenia zagospodarowanie poscaleniowe WYSOKOŚĆ WSPARCIA: Opracowanie projektu scaleniowego: -800 euro/ha (dolnośląskie, lubelskie, podkarpackie, małopolskie, śląskie, świętokrzyskie) - do 650 euro/ha (pozostałe woj.) -Zagospodarowanie poscaleniowe: - do 2 tys. euro/ha (dolnośląskie, lubelskie, podkarpackie, małopolskie, śląskie, świętokrzyskie) -do 1,9 tys. euro/ha (pozostałe województwa) - BUDŻET: euro Kwalifikowalność kosztów: do 100 % SCALANIE GRUNTÓW

Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich W ramach tego działania współfinansowane będą projekty z zakresu: 1.Zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych 2.Budowy lub modernizacja dróg lokalnych. 3.Ochrony zabytków i budownictwa tradycyjnego. 4.Obiektów pełniących funkcje kulturalne oraz kształtowanie przestrzeni publicznej. 5.Targowiska lub obiekty budowlane na cele promocji lokalnych produktów i usług.

Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Pomoc może być przyznana jeśli operacja realizowana jest w miejscowości, należącej do:  gminy wiejskiej lub  gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub  gminy miejskiej z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców;  realizowana jest w miejscowościach zlokalizowanych poza aglomeracjami zdefiniowanymi w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych (dot. operacji wod-kan)  nie ma charakteru komercyjnego;  jest spójna z dokumentem planistycznym gminy, w przypadku gdy taki istnieje lub lokalną strategią rozwoju gminy lub planem rozwoju miejscowości;  spełnia wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa, które mają zastosowanie do tej operacji;  realizowana będzie na nieruchomości należącej do wnioskodawcy lub wnioskodawca posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone w operacji przez okres związania celem.  Ma na celu połączenie jednostki osadniczej z istniejąca siecią drogową (dot. dróg lokalnych)

Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Inwestycje związane z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii Zakres 1/5 Operacje dotyczące zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych Beneficjenci gmina, spółka jst związek międzygminny Kryteria wyboru (preferencje) Łączenie zakresu wod-kan, pasywna infrastruktura szerokopasmowa - kanały technologiczne Inwestycje związane z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii Zakres 2/5 Budowa lub modernizacja dróg lokalnych Beneficjenci gmina, powiat lub ich związki Kryteria wyboru (preferencje) WYSOKOŚĆ WSPARCIA: 2 miliony na beneficjenta Konkurs – decyduje liczba punktów zapewnienie dostępu do sieci drogowej większej liczbie mieszkańców; zapewnienie dostępu do miast z ważnymi obiektami i instytucjami pasywna infrastruktura szerokopasmowa - kanały technologiczne; Niski wskaźnik dochodu podatkowego i wysokie bezrobocie WYSOKOŚĆ WSPARCIA: 3 miliony na beneficjenta

Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Badania i inwestycje związane z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej, w tym dotyczące powiązanych aspektów społeczno-gospodarczych oraz środków w zakresie świadomości środowiskowej Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego: Beneficjenci gmina, instytucja kultury, dla której organizatorem jest jst, Kryteria wyboru (preferencje) operacje realizowane na obszarze o potencjale turystycznym Inwestycje w tworzenie, ulepszanie lub rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji i kultury oraz powiązanej infrastruktury Zakres 4/5.Obiekty pełniące funkcje kulturalne oraz kształtowanie przestrzeni publicznej: Beneficjenci gmina, instytucja kultury dla której organizatorem jest jst – w przypadku budowy, przebudowy, modernizacji lub wyposażenia obiektów pełniących funkcje kulturalne, gmina– w przypadku kształtowania przestrzeni publicznej Kryteria wyboru (preferencje) operacje umożliwiające przeprowadzenie większej ilości inicjatyw społecznych operacje realizowane na obszarze o potencjale turystycznym WYSOKOŚĆ WSPARCIA: - do 500 tys. zł /miejscowość WYSOKOŚĆ WSPARCIA: - do 500 tys. zł /miejscowość

Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich Inwestycje w tworzenie, ulepszanie lub rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji i kultury oraz powiązanej infrastruktury Targowiska lub obiektu budowlanego przeznaczonego na cele promocji lokalnych produktów i usług: Beneficjenci gmina/związek gmin powiat/ związek powiatów Kryteria wyboru (preferencje) preferencje dla operacji umożliwiających dostęp do punktów sprzedaży większej liczbie rolników WYSOKOŚĆ WSPARCIA: - do 1 mln zł. zł /beneficjenta/okres realizacji PROW BUDŻET euro Planowana liczba beneficjentów: 270 Kwalifikowalność kosztów: do 63,63 %

LEADER – LEADER – wsparcie rozwoju lokalnego  LEADER to rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS), wspierany ze środków EFRROW, który realizowany może być na obszarze całego kraju, z wyłączeniem obszaru miast o liczbie mieszkańców większej niż  Jedna LSR będzie realizowana na obszarze zamieszkanym przez do mieszkańców oraz obejmować będzie obszar przynajmniej 2 gmin, których obszary stanowią (bądź zawierają) obszary wiejskie.  Preferowane będą LGD grupujące więcej gmin, ponieważ istnieje większa transparentność działań

LEADER – LEADER – wsparcie rozwoju lokalnego 1)wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR; 2)rozwój przedsiębiorczości, z wyłączeniem świadczenia usług rolniczych; 3)dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom, z wyłączeniem świadczenia usług rolniczych; 4)podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów lub podejmowaniem zatrudnienia w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy; 5)rozwój produktów lokalnych; 6)rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk; 7)zachowanie dziedzictwa lokalnego; 8)rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury: a)turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej, b)technicznej w tym z zakresu gospodarki wodno-ściekowej oraz budowy lub modernizacji dróg lokalnych.

LEADER (I) WSPARCIE PRZYGOTOWAWCZE Pomoc ma formę ryczałtowej płatności (premii) Beneficjenci stowarzyszenie, fundacja lub związek stowarzyszeń, z wyłączeniem stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego Kryteria wyboru doświadczenie wnioskodawcy jakość przedłożonej koncepcji rozwoju lokalnego Koszty kwalifikowalne: - administracyjne, w tym osobowe; - działań szkoleniowych przygotowujących lokalnych partnerów do opracowania i wdrażania LSR; - związane z opracowaniem LSR, w tym koszty badań, analiz, opracowań i prowadzenia konsultacji ze społecznościami lokalnymi wspierających przygotowanie LSR oraz koszty doradztwa; - nawiązywania i pogłębiania współpracy z innymi obszarami wiejskimi, w tym czynności przygotowawcze w stosunku do projektów współpracy. BUDŻET DZIAŁANIA LEADER euro Planowana liczba LGD: 300 Min. 2 gminy, obszar tys mieszkańców

LEADER (II) REALIZACJA OPERACJI W RAMACH LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU Pomoc ma formę refundacji kosztów Beneficjenci (w zależności od zakresu operacji ) osoby fizyczne osoby prawne, w tym m.in. kółka rolnicze, jst z wyłączeniem województw, ich związki bądź ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, spółdzielnie, kościoły, związki wyznaniowe. jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną. LGD - jedynie w przypadku:  „operacji własnych LGD”  operacji parasolowych” tj. operacji, gdzie beneficjentem ubiegającym się o wsparcie przed podmiotem wdrażającym jest LGD, i to LGD jest wskazywana w systemie jako beneficjent; operacja taka składa się z szeregu „mikro-projektów”, których realizatorami są różnorodne podmioty działające na obszarze objętym LSR; wszystkie „mikro-projekty” wchodzące w skład „operacji parasolowej”, są projektami komplementarnymi i łącznie przyczyniają się do realizacji, założonych dla danej „operacji parasolowej”, celów i wskaźników.

LEADER (II) REALIZACJA OPERACJI W RAMACH LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU Kwota i wysokość wsparcia 1.Maksymalna kwota wsparcia zostanie określona przez LGD 2.Intensywność pomocy od 50 do 100 % 3.Limit na projekty z zakresu infrastruktury technicznej 2 mln zł na beneficjenta w okresie realizacji Programu 4.Inne operacje realizowane przez jednostki sektora finansów publicznych zł na miejscowość 5.maksymalnie przy realizacji LSR jsfp mogą otrzymać do 50 % całkowitych środków przeznaczonych na to działanie 6.Maksymalna pomoc w zakresie lokalnych inkubatorów przetwórstwa lokalnego wynosi 500 tys. /beneficjenta pozostałe operacje 300 tys./beneficjenta w okresie realizacji Programu 7.Operacje parasolowe: wartość pojedynczego mikroprojektu - 50 tys. zł całkowita wartości operacji parasolowej – 400 tys. zł W przypadku jsfp wartość realizowanych przez nie mikroprojektów nie może przekroczyć 20% wartości danej operacji parasolowej

LEADER (III) WDRAŻANIE PROJEKTÓW WSPÓŁPRACY Pomoc ma formę refundacji kosztów 100% Beneficjenci LGD, których LSR zostały wybrane do realizacji i finansowania ze środków Programu Kryteria wyboru operacji: min. 60 % punktów w ocenie wspólnych dla całego kraju kryteriów wyboru (IV) KOSZTY BIEŻĄCE, AKTYWIZACJA Pomoc 95 % kosztów kwalifikowanych operacji Beneficjenci LGD, których LSR zostały wybrane do realizacji i finansowania ze środków Programu Kryteria wyboru operacji: możliwość wsparcia wszystkich LGD wybranych do realizacji LSR

Ogłoszenie konkursu na wybór LSR nastąpi w terminie jednakowym w całym kraju a ocena LSR i LGD zostanie dokonana w oparciu o kryteria dostępu i wyboru jednolite w całym kraju. Wsparcie przygotowawcze zostanie uruchomione najpóźniej w I kwartale 2015 roku. Wybór LSR nastąpi nie później niż 2 lata po zatwierdzeniu przez KE Umowy Partnerstwa. Opublikowanie zaproszenia dla LGD do wniosków na wybór ich LSR nastąpi nie później niż 9 miesięcy przed ostateczną datą przewidzianą na wybór LSR do ich realizacji przez LGD. LEADER

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ