STEREOTYPY NA TEMAT STAROŚCI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

PRAWNE ASPEKTY DYSKRYMINACJI ZE WZGLĘDU NA WIEK
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
SEKTY RELIGIJNE.
TEMPERAMENT.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
O aktywności dorosłych i seniorów
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
KULTURA ORGANIZACYJNA
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Uzależnienia a rozwój dziecka
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Gerontologia edukacyjna
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
Stereotypy wykład.
Czym jest Integracja?.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
w praktyce pedagogicznej
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób starszych
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Zabezpieczenia socjalne Seniorów
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Zmiany demograficzne w Polsce
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Zagadnienie wadliwej pomocy czyli jak nie pomagać… Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Publiczny wizerunek starości
„Poradnictwo dla osób starszych” Dr Daria Zielińska-Pękał
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Wyniki pracy warsztatów krajowych w ramach realizacji projektu współpracy ponadnarodowej pn. „ Starzeć się godnie w Europie – różnorodne wizje samorządów.
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Działania Województwa Małopolskiego na rzecz Seniorów Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
ROPS Poznań Konsultacje z PUP grupa docelowa projektu i instrumenty aktywizacji edukacyjnej PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Stereotyp Żyda w polskiej kulturze ludowej. Stereotyp: konstrukcja myślowa, zawierająca komponent poznawczy (zwykle uproszczony), emocjonalny i behawioralny.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Zabezpieczenia socjalne Seniorów
„Aktywna integracja w powiecie nowosolskim”
Zapis prezentacji:

STEREOTYPY NA TEMAT STAROŚCI Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Stereotyp to pewien schemat, który reprezentuje daną grupę społeczną wyodrębnioną poprzez jakąś łatwą do uchwycenia cechę: rasę, płeć, narodowość, wiek, czy zawód; Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Cechy stereotypu: jest zawsze nadmiernie uproszczony, przerysowany i nie oddaje obiektywnej rzeczywistości; zawiera jedynie uogólnioną wizję rzeczywistości, nie jest nabywany przez człowieka w drodze indywidualnego procesu poznawczego, bezpośredniej obserwacji innych ludzi, czy osobistego doświadczenia, stereotyp jest przekazywany przez rodzinę i środowisko w procesie wychowania, jest zawsze związany z określonym ładunkiem emocjonalnym, jest oporny na zmiany, nieelastyczny, długotrwały i może nieraz trwać przez wiele generacji. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Jakie są stereotypy na temat starości i starego człowieka? Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Negatywne stereotypy ludzi starych eksponują takie cechy jak: zły stan zdrowia, niepełnosprawność, niesamodzielność fizyczna i intelektualna, samotność, wycofanie z aktywności, gderliwość, brzydota ciała, niechęć do zmian i uczenia się. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Stereotypy na temat starości (ogólnie) emeryci zachowują się biernie, ponieważ długo w swoim życiu pracowali, teraz chcą odpoczywać, seniorzy są zależni od pomocy i rady innych przerywanie pracy zawodowej oznacza wycofanie się z kontaktów społecznych i izolacje, właściwe przygotowanie do starości nie jest potrzebne, starzy pracownicy nie nadają się do nowych technologii, mają więcej wypadków i są mniej produktywni ludzie w podeszłym wieku są jak dzieci - mają obniżoną wydolność umysłową i fizyczną; do wszystkich starszych osób powinno się zwracać powoli, prostymi zdaniami, wyręczać we wszystkim niezależnie od rzeczywistej potrzeby, nie traktować ich wypowiedzi poważnie (stereotyp infantylizacji). Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Negatywne stereotypy na temat człowieka starszego: słaby - zapominający, powolny, nieaktywny seksualnie, bezbronny - biedny, lękliwy, skromnie żyjąca ofiara wyłudzeń, oszust i przestępstw, osamotniony - nieufny, żyjący przeszłością, konserwatywny, zacofany, niezaangażowany społecznie - chory, wymagający opieki i pomocy, wdzięczny za nią, powolny i słaby, nieznośny - skąpy, chciwy, plotkarz, oschły, snob, zniechęcony - budzący współczucie, w smutku oczekujący śmierci, przewrażliwiony hipochondryk, złośnik i sknera - zgorzkniały, bez poczucia humoru, zawistny w stosunku do młodych, egoista. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Stereotypy nt starości Lęk przed śmiercią Kult młodości Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Ageizm zjawisko dyskryminowania ludzi ze względu na wiek, to wyznawanie irracjonalnych poglądów i przesądów, dotyczących jednostek lub grup, a skoncentrowanych na ich wieku twórcą tego pojęcia był gerontolog Robert Butler, który w 1969 r. publicznie nazwał i określił problem. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Źródłami ageizmu są następujące zjawiska: negatywne stereotypy starości, kult młodości, brak rzetelnej wiedzy o starości wśród pracodawców i decydentów (skutkujący nasilającym się w tym przedziale wiekowym bezrobociem i wykluczeniem społecznym) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Formy ageizmu: Forma indywidualna (gerontofobia) - irracjonalna obawa przed ludźmi starymi, wszelkimi kontaktami z nimi jak również przed samym procesem starzenia się, przemijania; to wrogość lub nienawiść do ludzi starych. Forma instytucjonalna – polityka instytucji bądź cechy struktury społecznej dyskryminujące osoby starsze. pozytywnym przykładem jest gerontokracja, gdzie system zarządzania i porządek społeczny ustanawiany jest przez seniora; negatywnym przykładem może być odmawianie procedur medycznych z uwagi na wiek, zakaz prowadzenia samochodów czy przymusowy wiek emerytalny. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Cztery sposoby przystosowywania się seniorów do ageizmu: akceptacja - ograniczenie zaangażowania i aktywności społecznej czy nawet wycofanie się z życia społecznego. wypieranie - nieuznawanie siebie za osobę starszą i udowadnianie wszelkimi środkami i zabiegami sobie i otoczeniu że jest się wiecznie młodym. unikanie - ucieczki w alkohol, izolacje, w skrajnych przypadkach samobójstwa, reformowanie się - czynne przystosowywanie się do ageizmu poprzez osobisty kontakt seniorów z osobami uprzedzonymi – pomaga to w eliminacji dystansu, rezerwy i niechęci, a w konsekwencji szkodliwego wpływu stereotypu na otoczenie. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Jakie znamy pozytywne stereotypy na temat ludzi starych? Stereotyp jest sądem wartościującym (negatywnym lub pozytywnym); Jakie znamy pozytywne stereotypy na temat ludzi starych? Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Pozytywne stereotypy: "Wzorowy dziadek": mądry, zdolny, wyrozumiały, zadowolony, szczęśliwy, potrzebny, zdrowy, aktywny, korzystający z życia, uczestniczący w życiu rodzinnym, odważny, otwarty, pomocny; "Mędrzec": interesujący, inteligentny, skoncentrowany na ważnych zadaniach, snujący plany na przyszłość, znający historię, kochający; "Liberalna głowa rodziny": dojrzały emocjonalnie i społecznie, przewodzący życiu rodzinnemu, podejmujący problemy rodziny. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej