Janusz A. Starzyk Wyzsza Szkola Informatyki i Zarzadzania w Rzeszowie W oparciu o wykład Dr. Hadi Moradi University of Southern California Percepcja Robotów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Monitory i systemy graficzne
Advertisements

Fotografia Cyfrowa Polega na utrwaleniu obrazu w postaci cyfrowej, a nie, jak w fotografii tradycyjnej, na chemicznym nośniku światłoczułym. Do wykonywania.
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Elementy przetwarzania obrazów
Przetwarzanie i rozpoznawanie obrazów
Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski
Podstawy grafiki komputerowej
ŚWIATŁO.
Lekcja fizyki w szkole ponadgimnazjalnej -dalekowzroczność -krótkowzroczność
Telewizja trójwymiarowa - wyzwania
Grafika komputerowa Wykład 8 Wstęp do wizualizacji 3D
Grafika komputerowa Wykład 14 Podstawowe techniki przetwarzania obrazu
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Prawo Bragga.
Wykład XII fizyka współczesna
Wykład III Fale materii Zasada nieoznaczoności Heisenberga
Zanieczyszczenie światłem
Rozpoznawanie obrazów
Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987
Usuwanie zakłóceń Rysowanie w przestrzeni dyskretnej powoduje powstanie w obrazie zakłóceń (Aliasing) Metody odkłócania (Antyaliasing) zwiększenie rozdzielczości.
Paweł Kramarski Seminarium Dyplomowe Magisterskie 2
Geometria obrazu Wykład 13
TERMOMETRIA RADIACYJNA i TERMOWIZJA
Widzenie barw – budowa oka.
Optyka geometryczna.
Podstawy grafiki komputerowej
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” „Sztuka fotografowania, czyli aparat fotograficzny od środka” Projekt współfinansowany ze środków  Unii Europejskiej w.
układy i metody Pomiaru poziomu cieczy i przepływu
Pomiar prędkości obrotowej i kątowej
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
Komputerowe metody przetwarzania obrazów cyfrowych
Powstawanie fotografii
Pomiar Fazowy 3D Nowa technika pomiarowa dla Wideo Endoskopów XL G3.
Uczenie w Sieciach Rekurencyjnych
Zaawansowane techniki renderingu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Spostrzeganie.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Najważniejszy narząd pozwalający odbierać światło
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
Grafika komputerowa Barwy.
O fotografiach i fotografowaniu nieba
Aleksandra Welik kl. II lic.
Metody odszumiania sygnałów
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przykład 5: obiekt – silnik obcowzbudny prądu stałego
Systemy informatyczne wprowadzenie
Anaglify Autorzy : Patrycja Gnaś , Diana Czynko.
Teksturowanie oraz algorytmy cieniowania
Seminarium IITiS PAN, marzec 2004 Komputerowa analiza i integracja informacji wizyjnej o scenach 3D. Prace statutowe Zespołu Komputerowych Systemów Wizyjnych.
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Przetwarzanie obrazów
Przetwarzanie obrazów
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
Rektyfikacja zdjęć Rektyfikacja zdjęć to przetwarzanie zdjęć do postaci kartometrycznej i przedstawienie w układzie współrzędnych terenowych. Rezultat.
S KANER TĘCZÓWKI OKA Praca dyplomowa inżynierska – Maciej Stępski
1.problem próbkowania (sampling problem) dobór charakterystycznych punktów powierzchni w celu uzyskania najlepszego efektu przy minimalizacji ilości danych.
prezentacja popularnonaukowa
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Inteligentne Systemy Autonomiczne
Elementy aktywne - omówienie
Zygmunt Kubiak Wszystkie ilustracje z ww monografii Wyd.: Springer
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 8,9)
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis prezentacji:

Janusz A. Starzyk Wyzsza Szkola Informatyki i Zarzadzania w Rzeszowie W oparciu o wykład Dr. Hadi Moradi University of Southern California Percepcja Robotów

Maszynowe Widzenie Zadanie: zidentyfikować obiekty w środowisku (Zrozumieć środowisko). Przykład: drużyna robotów (ang. RoboCup)drużyna robotów –Roboty humanoidalne (2 min)Roboty humanoidalne –Mała liga (2 min)Mała liga

Fizyka wzroku Światło przechodzi przez tęczówkę Pada na siatkówkę oka

Wczesne i późniejsze widzenie Wczesne widzenie: nerwy przetwarzają informację Późniejsze widzenie (wyższy poziom) przetwarzane w mózgu Bardzo duży procent mózgu jest odpowiedzialny za przetwarzanie wizualne

Przetwarzanie światła w kamerze Bardzo proste przetwarzanie W aparatach –Halogenki srebra na filmie fotograficznym, –Półprzewodnikowy przetwornik obrazu (CCDs)

Skupienie obrazu Obraz wynikowy nie jest całkowicie ostry Tylko przedmioty w wybranym zakresie odległości od soczewki są ostre i wyraźne Ten zakres w aparatach jest nazwany głębią pola.

Rekonstrukcja obrazu Rekonstrukcja: jaki był świat, który wytworzył ten obraz? Wymagane są obliczenia aby odtworzyć rzut obiektów ze środowiska na płaszczyznę obrazu (zauważ, że będą one odwrócone).

Rozbicie obrazu na piksele piksele: komórki obrazu –Każdy obraz jest podzielony na małe komórki Typowy aparat: 1024 X 1024 pikseli Ludzkie oko: –120 x 10 6 rods (pręcików) –6 x 10 6 cones (czopków na siatkówce)

Jasność obrazu Jasność: proporcjonalna do ilości światła skierowanego na aparat Jasność zależy od: –współczynnika odbicia powierzchni –pozycji i rozproszenia źródeł światła w środowisku –ilości światła odbitego od innych przedmiotów w otoczeniu na obserwowana powierzchnię

Elementy wczesnego widzenia Przykład: –Czarno-biały aparat –Płaszczyzna obrazu 1024 x 1024 pikseli. –Poziom intensywności między białym a czarnym Pytanie: –Czy wiemy czy jest przedmiot? –Jak znaleźć przedmiot w płaszczyźnie obrazu? Charakterystyczny pierwszy krok: –wykrycie krawędzi: znajdź wszystkie krawędzie na obrazie. Jak ?

Przykład

Wykrywanie krawędzi Krawędzie: krzywe na płaszczyźnie obrazu ze znaczącą zmianą poziomu jasności Proste podejście: szukać ostrych zmian jasności: – przez różniczkowanie obrazu –szukaj obszarów gdzie wielkość pochodnej jest duża cienie Problem: cienie innych przedmiotów.

Łagodzenie szumu Szum: małe odchylenia w zróżniczkowanym obrazie. Usuwanie szumu: – Nazywane wygładzaniem – Splot: znajdź i usuń odizolowane odchylenia – Splot stosuje filtr obrazu. Aby znaleźć wszystkie krawędzie o jakimś nachyleniu w obrazie, splatamy obraz z filtrem dla tej orientacji.

Przykład: Projekt ludzkiego ciała Wyszukiwanie krawędzi

Złożoność obliczeń Wykrywanie krawędzi zostało dobrze przestudiowane Wykrywanie krawędzi nie jest obliczeniowo proste. => Wizja wymaga złożonego przetwarzania.

Znajdywanie przedmiotów Krok 2: Znajdź przedmioty pośród wszystkich tych krawędzi. Segmentacja: proces rozdzielania lub organizowania obrazu w części, które odpowiadają stałym przedmiotom. Pytania: –Skąd wiemy które linie odpowiadają którym przedmiotom? –Co tworzy przedmiot/obiekt? Użyj wskazówek aby dostrzec przedmioty. Złożone obliczenia...

Wykryty obiekt

Wskazówki dla segmentacji (1) Użycie nagromadzonych modeli (wizja bazująca na modelach) – porównaj wszystkie krawędzie w obrazie ze wszystkimi modelami, szukając dopasowań – weź pod uwagę rotację, przesunięcie, i skalowanie – przykład: MARKO, robot do kanałów ściekowych

Wskazówki dla segmentacji(2) Wykorzystanie ruchu (wizja bazująca na ruchu) –porównaj dwa kroki czasowe, odejmij obrazy –przedmioty poruszają się jak konkretne elementy, wszystkie razem –jasność, kolor, tekstura, kształt, itp., pozostają takie same –nic innego nie powinno się poruszać

Wskazówki dla segmentacji (3) Użycie zdolności widzenia binokularnego (wizja stereo) –Dwie kamery obserwują teren –Dwa obrazy bez konieczności poruszania –Ponownie odejmij, użyj znanych różnic

Wskazówki dla segmentacji (4) lewy obraz prawy obraz Obraz po rozpoznaniu różnic

Wskazówki dla segmentacji(5) Użycie tekstur – jednolita tekstura prawdopodobnie pochodzi od jednego obiektu – porównaj dwa kroki czasowe, odejmij obrazy cieniowania Użyj cieniowania, konturowania, … – odzyskaj kształt w podobny sposób jak z tekstury

Przykłady segmentacji Robot ukladajacy kostke Rubika

Strategie biologiczne Wiele strategii jest wykorzystywanych w systemach biologicznych Wizja stereo z dwoma oczyma jest wszechobecna u zwierząt mięsożernych (np. psy, koty) Jeśli obrazy między dwoma oczyma nie są połączone (jak u zwierząt roślinożernych np. krowy) wówczas informacje stereo mogą być połączone w mózgu. Dostrzeganie nowości, niespodziewanego przedmiotu –Trudne w każdym systemie

Złożoność wyczuwania wizji Rekonstrukcja: opisane metody są konieczne –Są one obliczeniowo bardzo złożone i przez to powolne Jeśli nie ma potrzeby rekonstrukcji: –Uprościć przetwarzanie wizji Q: Jak można tego dokonać?

Uproszczenie wizji Użycie koloru –Drużyny sportowe Użycie mniejszego planu obrazu (np. linii) –Czytanie jednej linii naraz –Puzzles Użycie innych czujników aby uzupełnić wiedzę –podczerwień, sonar, zaciski, itp. Użycie informacji przydatnej dla określonego zadania –do kierowania, szukaj białych linii na drodze –zawsze szukaj właściwego sensora dla określonego zadania!

Czujniki ultradźwiękowe – pomiar czasu i odległości – nadajniki i odbiorniki – sonary w biologii

Czas Przelotu Nadajnik: wysyla impuls Odbiornik: otrzymuje odbity sygnal Roznica czasu –342 m/sek Technika echolokacja

Pytanie? Czy jest to odczucie pasywne czy aktywne

Sonary w Technice Mapy oceanów

Problemy: Odbicia Otrzymanie sygnał ó w od innych sonar ó w

Inne zastosowania: NavBelt

Navchair

Laska Nawigacyjna

Nietoperze 7: odbiorników sonarnych Wiele częstotliwości do wykrywania różnych objektow Użyte do komunikacji –Lot nietoperza (1 min 45 sec)Lot nietoperza (1 min 45 sec)