ZBIORY PODSTAWY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Lingwistyka Matematyczna
Teoria układów logicznych
II Relacje i relacje równoważności
CIĄGI.
Wyrażenia algebraiczne
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
Wzory skróconego mnożenia.
VI Rachunek predykatów
Wyrażenia algebraiczne.
Liczby Pierwsze - algorytmy
ALGEBRA ZBIORÓW.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
„Zbiory, relacje, funkcje”
ZBIÓR LICZB RZECZYWISTYCH I JEGO PODZBIORY
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Stworzyli: Edyta Celmer I Marta Kałuża.
Jednomiany i sumy algebraiczne
Matematyka.
Hipoteza cegiełek, k-ramienny bandyta, minimalny problem zwodniczy
Podstawy układów logicznych
Wyrażenia algebraiczne
Wyrażenia algebraiczne
Krzysztof Kucab Rzeszów, 2012
I. Informacje podstawowe
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Zbiory Autor: Marta Ziarko.
Podstawy analizy matematycznej I
II. Matematyczne podstawy MK
Algorytmy.
Podstawowe pojęcia rachunku zdań
Działania na zbiorach ©M.
Model relacyjny.
ZBIORY I DZIAŁANIA NA ZBIORACH
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
Sylogistyka.
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Podstawy Techniki Cyfrowej
NAZWY.
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
Algorytmy i Struktury Danych
Michał Krawczykowski kl. IIIB
Gramatyki Lindenmayera
Obwody elektryczne - podstawowe prawa
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Zagadnienia AI wykład 2.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Rodzaje liczb.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Temat: Schematy blokowe - ćwiczenia
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
Wyrażenia algebraiczne
Liczby całkowite Definicja Działania na liczbach całkowitych Cechy podzielności Potęga.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Stosunki między zakresami nazw
Funktory prawdzwościowe
Stosunki między zakresami nazw
Pojęcia podstawowe Algebra Boole’a … Tadeusz Łuba ZCB 1.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Zbiory – podstawowe wiadomości
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Nazwa – pojęcie i podziały
WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny

Zapis prezentacji:

ZBIORY PODSTAWY

Ogólne definicje zbiorów zbiór jest to zespół (całość) składająca się z elementów (mniejszych części) 2 podstawowe rodzaje zbiorów to zbiór w sensie kolektywnym (agregat) i zbiór w sensie dystrybutywnym (zbiór w sensie logicznym). zbiór w sensie kolektywnym to całość składająca się z jakiś części będących jej elementami. Np. zbiór „Himalaje” składa się ze wszystkich gór wchodzących w skład łańcucha górskiego Himalajów zbiór w sensie dystrybutywnym to zespół elementów posiadających tę samą cechę (można również powiedzieć: opisanych za pomocą tego samego predykatu jednoargumentowego). Np. zbiór „Himalaje” składa się tylko z jednego elementu: górskiego łańcucha Himalajów logika zajmuje się tylko zbiorami w sensie dystrybutywnym i dalej będzie mowa tylko o takich zbiorach. Dział logiki zajmujący się zbiorami nazywa się teorią mnogości (mnogość w staropolskim to zbiór)

Symbole zbiory oznacza się najczęściej za pomocą dużych liter X, Y, Z (czasami również A, B, C), jeśli zabraknie nam liter alfabetu, możemy zastosować dodatkowe oznaczenia, np. Z1, Z2, Z3, X1, X2, Z’ itd. zbiory dzieli się na: zbiór pusty oznaczany symbolem , uniwersum oznaczane symbolem U, zbiory jednoelementowe, zbiory dwuelementowe, zbiory wieloelementowe uniwersum oznaczane symbolem U to zbiór wszystkich zbiorów (wszystkich istniejących obiektów), uniwersum jest dopełnieniem zbioru pustego (i na odwrót) zbiory jedno lub więcej elementowe można zapisać w postaci nawiasu okrągłego w którym wyliczone są jego elementy, np. (a), (a,b), (a,b,c) itd. (zapis taki stosujemy, jeśli te elementy są określone; jeśli elementy są nieokreślone, wówczas stosuje się zapis za pomocą liter x, y, z) w zapisach formalnych teorii zbiorów pojawiają się często symbole „” i „”, np. „a  Z”. Są to predykaty dwuargumentowe „należy do” oraz „nie należy do” (w tym ostatnim przypadku jest to predykat dwuargumentowy połączony z negacją)

Relacje (stosunki) pomiędzy zbiorami identyczność: zbiory są identyczne ze sobą, jeśli wszystkie elementy mają te same element x należy do zbioru Z, wtedy i tylko wtedy, gdy element x należy również do zbioru Y; jeśli element x należy do zbioru Z, to element x należy do zbioru Y, i jeśli element x należy do zbioru Y, to element x należy do zbioru Z. Z = Y ≡ /\x(x  Z ≡ x  Y) Z = Y ≡ /\x[(x  Z → x  Y)  (x  Y → x  Z)] Np. zbiór studentów (x jest studentem) identyczny jest ze zbiorem uczniów szkół wyższych (x jest uczniem szkoły wyższej)

Relacje (stosunki) pomiędzy zbiorami podrzędność: zbiór Z jest podrzędny do (zawiera się w) zbioru Y, wtedy i tylko wtedy gdy wszystkie elementy zbioru Z należą do zbioru Y, ale nie wszystkie elementy zbioru Y należą do Z Z  Y ≡ /\x(x  Z → x  Y)  \/x(x  Z  x  Y) Uwaga: dla tego typu relacji stosuje się również zapis w postaci symbolu  (tzw. inkluzji właściwej), gdyż zawierają się w sobie również zbiory ze sobą identyczne) Np. zbiór studentów (x jest studentem) jest podrzędny do zbioru uczniów (x jest uczniem)

Relacje (stosunki) pomiędzy zbiorami nadrzędność: zbiór Y jest nadrzędny do zbioru Z, wtedy i tylko wtedy gdy wszystkie elementy zbioru Z należą do zbioru Y, ale nie wszystkie elementy zbioru Y należą do Z Y  Z ≡ /\x(x  Z → x  Y)  \/x(x  Z  x  Y) Uwaga: dla tego typu relacji stosuje się również zapis w postaci symbolu , gdyż nadrzędne do siebie są również zbiory ze sobą identyczne) Np. zbiór uczniów (x jest uczniem) jest nadrzędny do zbioru studentów (x jest studentem)

Relacje (stosunki) pomiędzy zbiorami krzyżowanie się: zbiór Z krzyżuje się ze zbiorem Y, wtedy i tylko wtedy gdy istnieją elementy które należą do Z i do Y, istnieją elementy które należą do Z ale nie należą do Y, i istnieją elementy które należą do Y ale nie należą do Z Z krzyżuje się z Y ≡ [\/x(x  Z  x  Y)  \/x(x  Z  x  Y)  \/x(x  Z  x  Y)] Np. zbiór studentów (x jest studentem) krzyżuje się ze zbiorem mieszkańców Głogowa (x jest mieszkańcem Głogowa)

Relacje (stosunki) pomiędzy zbiorami wykluczanie się: zbiór Z wyklucza się ze zbiorem Y, wtedy i tylko wtedy gdy nie mają one żadnych elementów wspólnych Z )( Y ≡ ~ \/x(x  Z  x  Y) Z )( Y ≡ /\x{[x  Z → ~ (x  Y)]  [(x  Y → ~ (x  Z)]} Z )( Y ≡ /\x[(x  Z → x  Y)  (x  Y → x  Z)] Np. zbiór studentów (x jest studentem) wyklucza się ze zbiorem mieszkańców Biskupina w epoce brązu (x jest mieszkańcem Biskupina w okresie brązu)

Relacje (stosunki) pomiędzy zbiorami ćwiczenia ustal zależności pomiędzy następującymi zbiorami: (1) Z – delfiny; Y - ssaki morskie: podrzędność, bo wszystkie delfiny są jednocześnie ssakami morskimi ale nie wszystkie ssaki morskie są jednocześnie delfinami, jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że niektóre delfiny żyją w Amazonce, to wówczas będzie to krzyżowanie się (2) Karpaty - Z; Tatry - Y: wykluczanie się, bo obydwa zbiory są jednoelementowe a jednocześnie Karpaty to nie to samo co Tatry (3) Polacy - Z; studenci - Y: krzyżowanie się, bo niektórzy, ale nie wszyscy, Polacy są studentami i na odwrót (4) kwiaty - Z; uczniowie - Y: wykluczanie się, bo żaden kwiat nie jest studentem i żaden student nie jest kwiatem (5) łysi – Z; okularnicy – Y: krzyżowanie się, bo niektórzy łysi, ale nie wszyscy, są okularnikami, i niektórzy okularnicy, ale nie wszyscy, są łysymi

Działania na zbiorach suma dwóch zbiorów: x należy do sumy zbiorów Z i Y wtedy i tylko wtedy gdy x należy do zbioru Z lub x należy do zbioru Y /\x(x  Z  Y ≡ x  Z  x  Y) Np. do sumy zbiorów studentów (x jest studentem) i mieszkańców Głogowa (x jest mieszkańcem Głogowa) należą wszystkie osoby będące albo studentem, albo mieszkańcem Głogowa (albo jedno i drugie)

Działania na zbiorach iloczyn dwóch zbiorów: x należy do iloczynu zbiorów Z i Y wtedy i tylko wtedy gdy x należy do zbioru Z i x należy do zbioru Y /\x(x  Z  Y ≡ x  Z  x  Y) Np. do iloczynu zbiorów studentów (x jest studentem) i mieszkań-ców Głogowa (x jest mieszkańcem Głogowa) należą wszystkie osoby będące jednocześnie studentem i mieszkańcem Głogowa

Działania na zbiorach różnica dwóch zbiorów: x należy do różnicy zbiorów Z i Y wtedy i tylko wtedy gdy x należy do zbioru Z i x nie należy do zbioru Y /\x(x  Z - Y ≡ x  Z  x  Y) Np. do różnicy zbiorów studentów (x jest studentem) i mieszkań-ców Głogowa (x jest mieszkańcem Głogowa) należą wszystkie osoby będące studentami i nie będące mieszkańcami Głogowa

Działania na zbiorach dopełnienie zbioru: x należy do dopełnienia zbioru Z wtedy i tylko wtedy gdy x należy do uniwersum i nie należy do zbioru Z dopełnienie danego zbioru oznaczamy symbolem danego zbioru plus znaczek „’ ”, np. Y’ to dopełnienie zbioru Y /\x(x  Z’ ≡ x  U  x  Z) Np. do dopełnienia zbioru studentów (x jest studentem) należą wszystkie obiekty nie będące studentami

Działania na zbiorach - ćwiczenia ustal sumę, iloczyn, różnicę (Z – Y) i dopełnienie sumy dla następujących zbio-rów: (1) Z – delfiny; Y - ssaki morskie: suma = wszystkie ssaki morskie (jeśli założy-my, że wszystkie delfiny to również ssaki morskie, jeśli uwzględnić delfiny żyjące w Amazonce, wówczas sumą będzie zbiór wszystkich ssaków morskich oraz delfinów słodkowodnych); iloczyn = wszystkie delfiny żyjące w morzu; różnica = delfiny słodkowodne; dopełnienie = wszystkie obiekty nie będące ssakami morskimi i delfinami słodkowodnymi (2) Karpaty - Z; Tatry - Y: suma = zbiór dwuelementowy którego elementami są Karpaty i Tatry; iloczyn = Karpaty; różnica = zbiór pusty; dopełnienie = wszystkie obiekty nie będące Karpatami i Tatrami (3) Polacy - Z; studenci - Y: suma = wszyscy Polacy oraz wszyscy studenci; iloczyn = wszyscy polscy studenci; różnica = wszyscy Polacy nie będący studentami; dopełnienie = wszystkie obiekty nie będące Polakami i studentami (4) kwiaty - Z; uczniowie - Y: suma = wszystkie kwiaty i wszyscy uczniowie; iloczyn = zbiór pusty; różnica = wszystkie kwiaty; dopełnienie = wszystkie obiekty nie będące kwiatami i uczniami (5) łysi – Z; okularnicy – Y: suma = wszyscy łysi i okularnicy; iloczyn = wszyscy łysi okularnicy; różnica = wszyscy łysi; dopełnienie = wszystkie obiekty nie będące łysymi i okularnikami