Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
„KARA” jako konsekwencja zachowania.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Profilaktyka agresji i przemocy
Jak motywować dziecko do nauki?
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
Duże dzieci – wielkie sprawy
Zachowania niepożądane
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Jak motywować dziecko do nauki
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
„Słowa ranią przez całe życie”
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Indywidualny plan resocjalizacji
Etapy budowania więzi w rodzinie
warsztaty dla rodziców
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Praca z dzieckiem agresywnym
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Czym jest Integracja?.
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Problemy współczesnej młodzieży
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Telefony komórkowe w szkole
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jakie prawa mają dzieci?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Jak skutecznie nagradzać i karać dziecko?
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Prawa dziecka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
KARA I NAGRODA W PROCESIE WYCHOWAWCZYM mgr Agata Bzdurska.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Szkoła Podstawowa w Chabielicach Katalog nagród i kar Opracowanie: Sylwia Pawełoszek.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
Mama, tata, tablet….
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
ABC wychowania mgr Sylwia Plata.
Motywowanie do nauki ROLA RODZICA
Zapis prezentacji:

Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna W Sanoku mgr Barbara Kocur mgr Zofia Jadczyszyn mgr Renata Kobiałka

Rozmowa to podstawa dobrych kontaktów. Jak powinna wyglądać dobra komunikacja z dzieckiem?

Jak słuchać, żeby usłyszeć dziecko? Aktywnie i uważnie Z zaangażowaniem Bez lekceważenie i ignorowania jego problemów Ze zrozumieniem Z cierpliwością, wytrzymałością i rodzicielską miłością

Brak komunikacji prowadzi do powstawania wielu problemów: w zachowaniu w nauce szkolnej w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi w budowaniu pozytywnego obrazu siebie

Jak rozmawiać? zawsze, wszędzie i o wszystkim; codziennie znaleźć czas na rozmowę; nie bagatelizować problemów dziecka; znaleźć czas, gdy dziecko chce się podzielić swoją radością i sukcesem; dostrzegać sygnały, gdy dziecko nas potrzebuje; stwarzać warunki do luźnej rozmowy; okazywać zainteresowanie sprawami dziecka; zadbać o to, by nie było tematów tabu.

Rozmowa jest podstawą dobrych kontaktów z dzieckiem, a podstawą rozmowy jest uważne słuchanie

Kara i nagroda Czy są one skuteczne?

NAGRODA- wzmocnienie pozytywne RODZAJE NAGRÓD: pochwała i uznanie sprawianie przyjemności (np. wspólny spacer) darzenie zaufaniem nagrody rzeczowe (książka, płyta, zabawka, gra itp.)

NAGRODA- wzmocnienie pozytywne Wartość nagrody polega również na tym, że dostarcza nagradzanemu pozytywnych przeżyć uczuciowych, które korzystnie wpływają na jego osobowość. Dobre samopoczucie i radość powinny wypełniać całe dzieciństwo.

KARA- wzmocnienie negatywne RODZAJE KAR: kary cielesne (fizyczne)- poniżają godność, upokarzają, wywołują nienawiść i chęć odwetu straszenie dziecka- powoduje urazy psychiczne: nerwice lękowe, fobie, objawy somatyczne wyzwiska krzyk izolacja dziecka

KARA- wzmocnienie negatywne RODZAJE KAR NIE PONIŻAJĄCYCH GODNOŚCI DZIECKA, LECZ POPRAWĘ ZACHOWANIA: kara naturalna tłumaczenia i wyjaśnienia pozbawienie przywilejów dezaprobata słowna i upomnienie wymówka lub nagana ograniczenie praw (np. korzystanie z komputera)

Podstawowe zasady prawidłowego stosowania kar: nie wolno karać w gniewie czy w przypływie złego humoru nie należy karać zbyt ostro za błahe lub jednorazowe przewinienie karać tylko wtedy, gdy dziecko jest świadome popełnionego czynu nie wolno karać bez wysłuchania wyjaśnień przy czym skrucha powinna wpłynąć na złagodzenie kary kara nie powinna poniżać dziecka, ani godzić w jego ambicję i godność osobistą

KARA- wzmocnienie negatywne Należy pamiętać, że w Polsce obowiązuje zakaz stosowania przemocy wobec dzieci (w tym kar cielesnych). Powinniśmy wychowywać dzieci w szacunku do drugiego człowieka, w tym do samego siebie.

BĄDŹ PRZYKŁADEM DLA SWOJEGO DZIECKA! Nie wystarczy karać i nagradzać, pouczać i tłumaczyć. Dzieci uczą się przede wszystkim przez naśladownictwo.

Dziękujemy za uwagę!