KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Advertisements

Szkoła dla rodziców i wychowawców
Rodzic jako doradca zawodowy
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Spotkanie 6 Dobry seks.
Wnioski grupy III Jak organizować efektywną pracę edukacyjną w zespole klasowym z uczniem z zaburzeniami zachowania?
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wagarowanie młodzieży
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Życie nastolatka.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
warsztaty dla rodziców
Bezpieczna szkoła- Bezpieczny uczeń
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
KATALOG KSIĄŻEK POLECANYCH DLA RODZICÓW
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Wychowywać to kochać i wymagać
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Opracowała: Katarzyna Płatek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Wychowanie do życia w rodzinie
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem

OKRES DORASTANIA 11 -16 lat – dojrzewanie 16 lat – kryzys młodzieńczy 16 – 21 lat – okres młodzieńczy

Adolescencja to faza cyklu życia całego systemu rodzinnego: Rodzina musi dostosować się do procesu dorastania dzieci Pojawiają się bardziej partnerskie relacje między dzieckiem a rodzicami Rodzina otwiera się na wartości wnoszone przez nastolatka Ważna jest akceptacja seksualności dziecka

Zadania nastolatka w okresie dorastania UNIEZALEŻNIENIE SIĘ OD RODZICÓW OSIĄGNIĘCIE DOJRZAŁOŚCI SEKSUALNEJ ROZWINIĘCIE NOWYCH, GŁĘBSZYCH RELACJI RÓWIEŚNICZYCH WYTWORZENIE WŁASNEJ OSOBOWOŚCI ZAPLANOWANIE KARIERY

A co z rodzicami? Stają przed perspektywą pustego gniazda Powinni przeorganizować relację małżeńską Podsumowują karierę zawodową Pojawiają się pierwsze oznaki starzenia się Konfrontują się z chorobą lub śmiercią własnych rodziców

Brak gotowości systemu rodzinnego do separacji dziecka wyraża się poprzez: Wiązanie przez infantylizowanie dziecka przez ciągłe zaspokajanie jego potrzeb, spełnianie wszelkich jego zachcianek Wiązanie przez deprecjonowanie sposobu widzenia rzeczywistości przez adolescenta oraz dyskredytowanie jego umiejętności samodzielnego myślenia Wiązanie przez wywoływanie i podtrzymywanie wyrzutów sumienia i poczucia winy w dziecku przy próbach oddalenia się od rodziców

Brak gotowości systemu rodzinnego do separacji dziecka wyraża się w: Odrzuceniu poprzez niezaspokajanie potrzeb emocjonalnych dziecka i brak gratyfikacji jego potrzeb zależnościowych Odrzuceniu poprzez niedostępność świata rodziców, ich myśli, uczuć i spostrzeżeń Odrzuceniu poprzez brak więzów lojalnościowych

NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE KONFLIKTY DOTYCZĄ: OBOWIĄZKÓW DOMOWYCH KONIECZNOŚCI POWROTU O OKREŚLONEJ PORZE NAUKI I ODRABIANIA LEKCJI PRZYJACIÓŁ UŻYWEK SEKSU

CO NAM POMOŻE: SYSTEM ZASAD PAKIET PRAW, PRZYWILEJÓW, NAGRÓD USTALENIE ZAKRESU OBOWIAZKÓW DLA NASTOLATKA SKUTECZNE WYCIĄGANIE KONSEKWENCJI

METODY TWORZENIA ZASAD PODZIELENIE ZASAD NA PODLEGAJACE NEGOCJACJI: PORZĄDEK W POKOJU GODZINY POWROTU DO DOMU FRYZURA TWORZENIE KONTRAKTÓW NA PIŚMIE ZASADY NIE PODLEGAJACE NEGOCJACJI SZKOŁA SEKS UŻYWKI

PRAWO / PRZYWILEJ / NAGRODA

NEGOCJOWANIE ZASAD Z NASTOLATKIEM STOSUJ SZYBSZE INFORMACJE ZWROTNE I KONSEKWENCJE CZĘSTO UŻYWAJ WZMOCNIEŃ STOSUJ SKUTECZNE POCHWAŁY BĄDŹ KONSEKWENTNY NIE TRUJ, TYLKO DZIAŁAJ PRZEWIDUJ SYTUCJE PROBLEMOWE UCZ SIĘ WYBACZAĆ WŁĄCZ NASTOLATKA W PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI UTRZYMAJ DOBRY KONTAKT KONTROLUJ ZACHOWANIE NASTOLATKA POZA DOMEM BĄDŹ NAJLEPSZYM KIBICEM NASTOLATKA ZACHĘCAJ DZIECKO DO ROZBUDOWYWANIA WŁASNYCH MOCNYCH STRON

KONSEKWENCJE ZAMIAST KAR Konsekwencja: zaplanowane następstwo zachowania dziecka. Nie są formą zemsty, czy odreagowania, są stałym elementem porządkującym życie rodzinne. jest zapowiedziana, wcześniej ustalona i zależy od zachowania dziecka. powinna budzić poczucie dyskomfortu u dziecka nie ma konsekwencji ponoszonych tylko przez dzieci, to dorosły wymyśla, planuje, a potem dopilnowuje konsekwencji.

KONSEKWENCJA NADRZĘDNA Konsekwencje naturalne naprawienie szkód może to być posprzątanie po sobie odroczenie możliwości otrzymania kolejnego przywileju do czasu ustania trudnej sytuacji np. tzw. konsekwencja cykająca - grasz o tyle minut mniej na komputerze o ile przeciągasz odrabianie lekcji KONSEKWENCJA NADRZĘDNA Gdy dziecko nie chce zaakceptować wprowadzonej konsekwencji – rodzic zabiera np. monitor. KONSEKWENCJE LOGICZNE Zasada brzmi....................konsekwencja jej złamania to…………………………….. Więcej o tym nie rozmawiam. Konsekwencje regulaminowe zakładają współpracę dziecka. Np. zasada: wyłączasz komputer po co najwyżej trzech przypomnieniach. konsekwencja regulaminowa rodzic wyłącza komputer w trakcie gry.

Bibliografia Wolańczyk T. Komender A. (2005) Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci Wydawnictwo PZWL Kołakowski A. Pisula A. (2005) Sposób na trudne dziecko GWP, Gdańsk Karasowska A.(2009),Profilaktyka na co dzień. Jak budować porozumienie i współpracę w szkole? Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa Karasowska A.(2009),Profilaktyka na co dzień. Metoda budowania strategii w pracy z dzieckiem i klasą. Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa Karasowska A.(2006),Profilaktyka na co dzień. Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa Faber A., Mazlish E (2001), Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. MEDIA RODZINA, Poznań Faber A., Mazlish E (2006), Jak mówić żeby nastolatki nas słuchały. Jak słuchać, żeby nastolatki do nas mówiły. MEDIA RODZINA, Poznań Strzemieczny J.(1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, PTP Warszawa

Magdalena Adler – psycholog Monika Korczak – psycholog PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W CHORZOWIE