Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Siedziby magnatów i szlachty
Advertisements

Sztuka i architektura baroku
BAROK ARCHITEKTURA.
Architektura i sztuka gotyku
Kompozytorzy epoki Baroku
M I S T R Z O W I E ODRODZENIA
M A L A R S T W O Opracowała: Karolina Gwiaździńska.
Filozofowie baroku Sentencje
Zainspirowani barokiem
Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje. Przeżycie duchowe jako cel dzieła.
JAN III SOBIESKI
ARCHITEKTURA STYLU GOTYCKIEGO
Prezentację wykonała: PRZEDMIOT : historia plastyka
Sztuka i architektura baroku.
MALARSTWO.
ARCHITEKTURA I SZTUKA OŚWIECENIA
Podstawowe grupy tematyczne
Wiedeń.
Bliskie, a jak niezwykłe... - Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim
Przygotowała: Katarzyna Wiśniowska, klasa VI
Walory turystyczne Niziny Mazowieckiej.
Tajemnice sztuki w pigułce.
WRZEŚNIA- Miasto godne uwagi..
Najcenniejsze zabytki ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
TEMAT: Barokowa koncepcja świata, człowieka i przemijania
WIELCY TWÓRCY WŁOSKIEGO RENESANSU
Architektura renesansowa we Włoszech XVI w.
Architektura renesansu
Zabytki Poznania.
KATEDRY GOTYCKIE.
Holandia i jej sztuka w XVII w.
Opracował Kevin Domin kl.II
Królowie nie malowani czyli
Antwerpia.
BAROK.
Pałac w Wilanowie.
Do 360. rocznicy Ślubów Lwowskich Jana Kazimierza
Podstawowe grupy tematyczne w malarstwie
Barok.
BAROK.
Architektura i sztuka baroku
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
Oświecenie Piotr Gryzło 3e !  Kamilek Pisany :3.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Sztuka baroku i rokoka Blaski i cienie Autor: Katarzyna Kukułka kl. Ib.
Barok – Architektura.
Leszno – w królewskim majątku
Pałac w Wilanowie przygotował: Piotr Wichrowski klasa: 4b
Wiek XVII: 1598 edykt nantejski (odwołany w 1685) śmierć Ludwika XIV
PARYŻ.
PRACA Z GEOGRAFI Maria Beliniak i Anna Jakubowska.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
Barok Architektura, ogrody, rzeźba. Barok pojawia się pod koniec XVI wieku najpierw we Włoszech i trwa w całej Europie do połowy XVIII wieku. SZTUKA BAROKU.
Historia sztuki w pigułce
Zabytki Wiednia. Katedra Św. Szczepana  Katedra Świętego Szczepana Męczennika w Wiedniu, niem. Stephansdom, Domkirche St. Stephan zu Wien – duma i jeden.
Krótki biogram:  Michelangelo Merisi da Caravaggio (ur. 29 września 1571, zm. 18 lipca 1610) – włoski malarz działający w latach 1593– 1610 w Rzymie,
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
Jacques Lemercier.
Pałac Królewski w Wilanowie
Włochy państwo położone w Europie Południowej, na Półwyspie Apenińskim, będące członkiem wielu organizacji, m.in.: UE, NATO, należące do ośmiu najbardziej.
SZTUKA BAROKU.
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
POLSKI MALARZ BAROKOWY
Zapis prezentacji:

Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III

Styl barokowy w sensie formalnym jest w wielu aspektach kontynuacją renesansu w jego manierystycznej fazie. W sensie ideologicznym natomiast jest jego przeciwieństwem, ponieważ renesans, a szczególnie manieryzm były stylami reformacji, a barok i późniejsze rokoko są wyrazem kontrreformacji. Pierwsze wyraźne cechy stylu barokowego pojawiły się w dziełach manierystycznych w drugiej połowie XVI w. (cinquecento), dojrzały styl rozwijał się przez cały wiek XVII, by przejść w fazę rokoka w początkach wieku XVIII. Koniec baroku (którego rokoko jest istotną, ale tylko odmianą) zwiastują zmiany poprzedzające wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej i nadejście oświeceniowego stylu klasycystycznego.

Sobór Trydencki obradujący w latach 1545 – 1563, który uważa się za początek reformacji. Jednym z głównych postulatów soborowych był ten, aby sztuka wprzęgnięta została w służbę wiary i przemawiała nie tylko subtelnymi środkami do wyrafinowanych odbiorców, ale była również czytelna dla ludzi prostych. Ponieważ lud prosty był w większości niepiśmienny, mógł do niego przemawiać obraz swoim bogactwem, tajemniczością, emocjonalnym napięciem.

Natomiast zupełnie innego charakteru nabrał barok we Francji, w której w 1585 r. urodził się przyszły kardynał Richelieu, twórca absolutyzmu Ludwika XIV. Warto tu zaznaczyć – nawet jeśli w dużym uproszczeniu - zasadniczą różnicę celów i interesów. Jeśli celem Kościoła było umocnienie wiary w prostym ludzie, mógł to osiągnąć wieszając piękne obrazy w pięknych świątyniach. Jeśli absolutnemu monarsze zależało na podkreśleniu swojej potęgi i olśnieniu świata, mógł to osiągnąć przez tworzenie monumentalnych budowli i założeń urbanistycznych. Obrazów wiszących w Wersalu nie mógł oglądać nikt poza członkami dworu, ale pałac wersalski i jego ogrody mógł podziwiać nawet żebrak – bo miał on do tych ogrodów wstęp.

Hyacinthe Rigaud, Ludwik XIV - Król Słońce, 1701

 Barok był stylem absolutystycznego dworu monarchicznego; podejmującym przede wszystkim tematykę religijną, przede wszystkim historię męki Pańskiej i żywoty świętych, a także kontemplującym marność doczesności, nieuchronność przemijania i śmierci, Intensywna kolorystyka, silny kontrast, światłocień, realistyczny modelunek postaci, dramatyczna, zagęszczona kompozycja, emocjonalny, wręcz konwulsyjny gest i krańcowość uczuć to cechy odróżniające barok od wyważonego renesansu . Mimo pewnych podobieństw, barok różnił się w zależności od specyfiki kraju, w którym się rozwijał – różnica ta widoczna jest szczególnie w porównaniu baroku włoskiego, francuskiego i holenderskiego .

Mistrzowie malarstwa barokowego Annibale Carracci, Pieta 1569

Caravaggio, Judith ,1598  Diego Velázquez, Wenus ze zwierciadłem, 1644

Bartolomé Esteban Murillo, Syn Marnotrawny 1667-70 Rubens, Trzy gracje 1637

Antoon van Dyck, Portret Karola I 1635  Rembrandt, Lekcja anatomii 1632

 Rembrandt, Nocna straż 1642

Jan Vermeer van Delft, Dziewczyna z perłą 1665

Wielcy architekci Baroku

Giovanni Lorenzo Bernini WŁOCHY Giovanni Lorenzo Bernini Plac św. Piotra, kolumnada 1656-67

San Carlo alle Quattro Fontane 1640-45 Guarino Guarini

Santa Maria della Salute (Wenecja) 1631 – 81 Carlo Maderno

Fasada bazyliki św. Piotra 1607

Les Invalides, 1676

Vaux-le-Vicomte, 1656-61 Louis Le Vau

Wersal, 1668-1671 Pałac projektowali architekci królewscy Louis Le Vau i Jules Hardouin-Mansart. Wnętrza urządzał Charles Le Brun

kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu 1716

Johann Lucas von Hildebrandt Schönbrunn 1700 Johann Lucas von Hildebrandt

Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff Belweder w Wiedniu, 1720 Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff

Santiago de Compostela, 1738 - 1750 Fray Pedro de la Visitación

Sankt Petersburg Carskie Sioło Katarzyny II   Sankt Petersburg Carskie Sioło Katarzyny II

Wilanów- wzniesiony w latach 1677–1696 dla króla Jana Sobieskiego według projektu Augustyna Locciego i rozbudowany (skrzydła boczne) przez kolejnych właścicieli Wilanowa.

Bibliografia pl.wikipedia.org/wiki/Barok www.historia-sztuki.net.pl/barok/sztuka-baroku.htm www.pawlowska.pl/.../barok www.historiasztuki.com.pl /TYLKO DLA ORŁÓW Opracowanie: mgr inż. E. Jakubowska