Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Koalicja na rzecz samorządów uczniowskich
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem demokracja?
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Prawa i obowiązki Obywateli RP
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Kwiecień 2014 r. Debata.
,,Głosowanie to instrument i symbol władzy wolnego człowieka. ~Ambrose Bierce.
Samorząd Uczniowski.
Młodzieżowa Rada Gminy
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Sylwetka respondenta kobieta Zamieszkując a powiat nakielski lat Szkoła ponadgimnazjalna.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Samorząd Uczniowski.
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
„Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Jak działa demokracja w szkole?
Nasza „mała” demokracja
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Petycja Twoje Prawo.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
w województwie pomorskim
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Zapis prezentacji:

Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?

Samorząd uczniowski Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły obejmujący całą społeczność uczniowską, niezależny od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii oraz ugrupowań politycznych.

Jak włączać innych uczniów do działania? Co zrobić, aby uczniom chciało się działać? - zadbajcie o dobry przepływ informacji między zarządem a uczniami, - w sprawnym przekazie informacji pomocny jest internet, portale społecznościowe lub strona szkoły. Wykorzystujcie też metody tradycyjne – jak gazetka, gazetka ścienna, radiowęzeł - samorządność nie lubi słowa „muszę” – woli „chcę”. Zachęcajcie, inspirujcie - proponujcie innym uczniom zrobienie tego, co lubią robić i co przynosi widoczne efekty - pytajcie innych o zdanie, opinię w danej sprawie, konsultujcie się i decydujcie wspólnie

MŁODZIEŻOWA RADA MIASTA Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę młodych ludzi, wybranych przez swoich rówieśników w demokratycznych wyborach. Pełnią rolę reprezentacji młodzieży na danym terenie i mają na celu uwrażliwianie władz samorządowych na potrzeby młodych mieszkańców oraz wyrażanie opinii o działaniach organów samorządu terytorialnego w zakresie dotyczącym młodzieży. Młodzieżowi radni to osoby uczące się w gimnazjach orazszkołach ponadgimnazjalnych, rzadziej szkół podstawowych. Mają możliwość wpływania na swoją gminę, miasto czy powiat – podejmując konkretne działania w odpowiedzi na konkretne potrzeby.

RADA MIASTA Organ stanowiący i kontrolny miasta. Do właściwości rady miasta należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania miasta, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

KONSULTACJE SPOŁECZNE Konsultacje społeczne to proces, w którym przedstawiciele władz przedstawiają obywatelom swoje plany dotyczące np. aktów prawnych, inwestycji lub innych przedsięwzięć, które będą miały wpływ na życie codzienne i pracę obywateli. Konsultacje nie ograniczają się jednak tylko do przedstawienia tych planów, ale także do wysłuchania opinii na ich temat, ich modyfikowania i informowania o ostatecznej decyzji. Konsultacje społeczne to sposób uzyskiwania opinii, stanowisk, propozycji itp. od instytucji i osób, których w pewien sposób dotkną, bezpośrednio lub pośrednio, skutki proponowanych przez administrację działań.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z PROWADZENIA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH - Aktywizacja społeczeństwa w sprawach regionu -Zbliżenie ostatecznego projektu do pożądanego przez większą część mieszkańców -Zapoznanie się z problemami osób zamieszkujących daną dzielnicę i szybką ich realizacją -Najbardziej istotną zaletą konsultacji społecznych jest zwiększenie partycypacji członków wspólnoty lokalnej w „kreacji”, w zmianie swojego otoczenia, miasta, gminy.

KONSULTACJE SPOŁECZNE- CZEGO UNIKAĆ - Stronniczości - Łamania przepisów prawa - Łamania tajemnic ustawowo chronionych

BUDŻET PARTYCYPACYNJY Budżet partycypacyjny, zwany również obywatelskim, to specjalnie wydzielona kwota z budżetu miasta, o przeznaczeniu której decydują mieszkańcy. Najpierw mieszkańcy zgłaszają propozycje zadań/projektów, które następnie zostaną poddane pod głosowanie wszystkich mieszkańców. Pieniądze z budżetu partycypacyjnego mogą być przeznaczone na realizację własnych pomysłów, które mogą wpłynąć na Twoje najbliższe otoczenie.

DLACZEGO WARTO? - Zmiejsza dysyans między rządzącymi a obywatelami - Buduje zaufanie do samorządu i jego przedstawicieli - Promuje innowacyjność i przedsiębiorczość - Pozwala podjąć trudne decyzje

Petycje, skargi, wnioski Są szansą na zaktywizowanie obywateli i zapewnienie im wpływu na sprawy publiczne, które ich dotyczą. Adresatami są organy władzy publicznej w tym samorządu terytorialnego. Celem jest skłonienie adresata do podjęcia określonego działania, zaniechania podjętego działania lub zajęcia określonego stanowiska.

OBYWATELSKA INICJATYWA USTAWODAWCZA Obywatele oprócz prawa do wybierania swoich przedstawicieli mają także prawo do,,podsuwania” projektów ustaw, które w pełni odzwierciedlają ich poglądy polityczne. Grupa 100 tys. obywateli RP posiada prawo inicjatywy ustawodawczej.

Przykładowe przejawy uczestnictwa obywatela w życiu publicznym - Wstąpienie do istniejącej partii politycznej lub założenie nowej - Przynależność do związków zawodowych - Tworzenie samorządów zawodowych, reprezentujących osoby wykonujące zawody zaufania publicznego - Czynne i bierne prawo wyborcze

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ :) Dorota Kasiura Justyna Czerwonka