Symptomy dziecka krzywdzonego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Hasło promujące życie bez agresji.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Projekt realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu M. St. Warszawa.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Przeciw przemocy w szkole Fundacja PRAESTERNO grudzień 2007.
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
„Zły dotyk” – molestowanie seksualne
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
„Dziecko 6-letnie w szkole”
PEDAGOG SZKOLNY.
Symptomy dziecka krzywdzonego
przypadku prześladowania
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
psychologiczno –pedagogiczne
Przedstawienie programu „Zrozumieć i odczuć” w ramach Partnerstwa na Rzecz rozwoju „Wchodzenie, utrzymanie, powrót na rynek pracy osób po chorobie psychicznej”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Pojedyncze lub powtarzające się działanie lub brak odpowiedniego działania, występujące w jakiejkolwiek relacji, w której oczekuje się zaufania, a która.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Dr Marta Pawelec. Praca dydaktyczna Pomoc psychologiczna – sytuacje symulacyjne; kontakt pomocowy, rozmowa, terapia, mediacje.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym jest agresja i przemoc?
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Fobia szkolna.
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zadania pedagoga szkolnego
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Symptomy dziecka krzywdzonego SPECJALISTYCZNA PORADNIA PROFILAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY ZE ŚRODOWISK ZAGROŻONYCH ALKOHOLIZMEM „OPTA” 02- 520 Warszawa, ul. Wiśniowa 56 Tel/Fax:0-22 826-39-16; e-mail: sekretariat@optaporadnia.pl www.optaporadnia.pl Symptomy dziecka krzywdzonego

Przemoc wobec dzieci

Ogólnopolska diagnoza przemocy wobec dzieci – raport FDN (2012) – Makaruk; Sajkowska, Włodarczyk i Wójcik Badanie wiktymizacji wśród dzieci 11-17 lat

Ocena dynamiki różnych form krzywdzenia ostatnie 10 lat– raport FDN – M.Sajkowska

Z krzywdzeniem dziecka (przemocą) mamy do czynienia, gdy wystąpi w relacji pomiędzy: dzieckiem a dorosłym dzieckiem a innym dzieckiem, jeżeli te osoby ze względu na różnicę wieku, bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. sytuacja jednorazowa, wielorazowa, intencjonalna

Ważne pytania: Po czym poznam? Co może wskazywać na krzywdzenie dziecka (zjawisko wiktymizacji)? - przemoc psychiczna (emocjonalna) - przemoc fizyczna - przemoc seksualna - zaniedbanie Co z tym zrobię? Kto mi pomoże?

Psychologiczny portret dziecka krzywdzonego (A. Karłyk 2005)

Symptomy krzywdzenia dzieci Problemy szkolne nie chce chodzić do przedszkola/szkoły, wagary, częste nieobecności unikanie zajęć wychowania fizycznego problemy w relacjach rówieśniczych wycofanie się z wcześniejszych zainteresowań, aktywności poznawczych pozostawanie po zajęciach w szkole KAŻDA NAGŁA ZMIANA ZACHOWANIA

Symptomy wykorzystania seksualnego Erotyzacja zachowań dziecka Prowokacyjne i uwodzicielskie zachowania seksualne dziecka w stosunku do osób z otoczenia. Nasilona masturbacja dziecięca nieadekwatna do fazy rozwoju psychoseksualnego. Erotyczna twórczość dziecka. Agresja seksualna wobec innych dzieci. Angażowanie rówieśników i młodszych dzieci w nieadekwatną do wieku aktywność seksualną. Nieadekwatne do poziomu rozwoju dziecka język i wiedza dotycząca sfery seksualnej.

Symptomy krzywdzenia dzieci Problemy medyczne oraz dolegliwości psychosomatyczne Dziecko skarży się na dolegliwości fizyczne, które nie mają medycznego potwierdzenia np. ból brzucha, nudności, wymioty, zaburzenia miesiączkowania przejawia dolegliwości mogące wskazywać na wykorzystywanie, np. ból w okolicach genitaliów czy odbytu, zmiany skórne objawy nerwicowe np. moczenie nocne, zanieczyszczenie się kałem, zaburzenia snu, koszmary nocne

Dziecko krzywdzone rysuje……. Rysunki pozbawione są ludzkich postaci Dziecko rysuję łąkę, zwierzęta, niebo (tam jest daleko i nikt mnie nie znajdzie) Siebie dziecko pomija lub rysuje zamknięte w klatce, domku (schowane) Rysunek pozwala na ujawnienie emocji, pokazania tego o czym dziecko nie potrafi mówić z uwagi na trudności z werbalizowaniem stanu emocjonalnego

Rysunek 10-letniego chłopca, bitego przez ojca Rysunek 10-letniego chłopca, bitego przez ojca. Wskazują na to jego silnie zaznaczone ramiona, duże usta i postawione włosy. O agresji świadczą także wyraźnie zaznaczone, silne nogi (dziecko było kopane). Drzewo na rysunku wyraźnie oddziela dom, symbol bezpieczeństwa, od ojca agresora

Udzielanie pomocy 1. Uważna obserwacja dziecka - wyglądu, zachowań, wytworów (prace plastyczne, wypracowania) 2. Wywiad środowiskowy - Typ rodziny (pełna, rozwiedziona, rekonstruowana); pracujący/bezrobotni; wykształcenie; wielodzietni; uzależnienia 3. Rozmowa z dzieckiem i rodzicem (niekrzywdzącym) 4. RÓBCIE NOTATKI I KONSULTUJCIE PRZYPADKI

Rozmowa z dzieckiem krzywdzonym

Rozmowa z dzieckiem krzywdzonym Techniki psychologiczne przydatne w rozmowie z dzieckiem krzywdzonym - Pytania otwarte (unikaj pytań sugerujących, przechodź od pytań ogólnych do pytań szczegółowych, ograniczanie pytań „dlaczego”) - Parafrazy „Powiedziałeś, że…, czy tak?” - Odzwierciedlanie emocji - Ustalenie nazewnictwa dotyczącego genitaliów i zachowań seksualnych używanego przez dziecko

Dobre praktyki Świadczy pomoc w zakresie: Warszawska Sieć Pomocy Dzieciom Świadczy pomoc w zakresie: Diagnozy i interwencji w przypadkach podejrzenia wykorzystania seksualnego dzieci Pomocy dzieciom wykorzystywanym seksualnie Wsparcia dla rodzin w których doszło do wykorzystania seksualnego Pomocy nauczycielom, pedagogom i psychologom w sytuacjach podejrzenia wykorzystania (konsultacje)

Warszawska Sieć Pomocy Dzieciom W skład WSPD wchodzą: Poradnie psychologiczno-pedagogiczne i specjalistyczne z terenu Warszawy KOPD tel. 22 626 94 19 Fundacja Mederi tel. 22 815 76 03 Ośrodek Interwencji Kryzysowej tel. 22 837 55 59 Fundacja Dzieci Niczyje tel. 22 61616 69

Dziękuję za uwagę Pomocne strony internetowe: www.zlydotyk.pl www.dzieckoswiadek.pl/ www.dzieckokrzywdzone.pl/ www.zobacz-uslysz-powiedz.pl www.helpline.org.pl www.dobryrodzic.pl www.akademia.fdn.pl