POPYT na dobro lub usługę zależy od: Ceny Dochodów Reklamy Ceny dóbr komplementarnych i substytucyjnych Reklamy dóbr komplementarnych i substytucyjnych
Wpływ ceny na popyt: Wzrost (spadek) ceny powoduje spadek (wzrost) popytu. Zasada zgodna z prawem popytu. Istotne elementy: popyt silniej reaguje na wzrost ceny, efekt owczego pędu, przejściowość lub długotrwałość zmiany ceny. Wzrost (spadek) ceny nie wywołuje istotnych zmian w popycie w przypadku: dóbr pierwszej potrzeby, podstawowych. Wzrost (spadek) ceny powoduje wzrost (spadek) popytu w przypadku: paradoksu Giffena: dot. dóbr niższego rzędu, paradoksu Veblena: dot. dóbr luksusowych, paradoksu spekulacyjnego: dot. dóbr, odsprzedawanych z zyskiem.
Wpływ dochodów na popyt Wzrost (spadek) dochodów powoduje wzrost (spadek) popytu w przypadku dóbr normalnych. Wzrost (spadek) dochodów nie powoduje istotnych zmian w popycie w przypadku dóbr podstawowych. Wzrost (spadek) dochodów powoduje spadek (wzrost) popytu w przypadku dóbr niższego rzędu. Prawa Engla: udział wydatków na żywność spada wraz ze wzrostem dochodów, udział wydatków stałych nie zmienna się istotnie w miarę wzrostu dochodu, udział pozostałych wydatków rośnie w miarę wzrostu dochodu.
Wpływ reklamy na popyt Wzrost (spadek) reklamy powoduje wzrost (spadek) popytu w przypadku reklamy: nakłaniającej (w tym porównawczej), informacyjnej (poinformowanie o niezwykłych właściwościach produktu). Wzrost (spadek) reklamy nie powoduje zmian popytu w przypadku reklamy: przypominającej (mającej na celu utrzymanie sprzedaży produktu). Wzrost (spadek) reklamy powoduje spadek (wzrost) popytu w przypadku reklamy: nieudanej .
Wpływ ceny i reklamy dobra B na popyt Wzrost (spadek) ceny B powoduje wzrost (spadek) popytu A w przypadku dóbr substytucyjnych. Wzrost (spadek) ceny B powoduje spadek (wzrost) popytu A w przypadku dóbr komplementarnych. Wzrost (spadek) reklamy B powoduje wzrost (spadek) popytu A w przypadku dóbr komplementarnych. Wzrost (spadek) reklamy B powoduje spadek (wzrost) popytu A w przypadku dóbr substytucyjnych.