OD TRATWY DO ,,QUeeN MARY 2’’ MATERIAŁY ZEBRAŁA I PRZYGOTOWAŁA GRUPA 2 PROJEKTU EDUKACJI MORSKIEJ: Ewelina, Michalina, Martyna, Filip, Kacper, Denis i Michał
Pierwsze statki 8000-4000 p.n.e. na terenie Mezopotamii i Egiptu pojawiają się pierwsze "statki„ w postaci pojedynczych pni drzew, w dalszym etapie powiązanych w tratwy za pomocą sitowia, poruszanych na pych lub za pomocą wioseł 5000 p.n.e. u wybrzeży M. Śródziemnego zaczynają być wykorzystywane statki wiosłowe, początkowo bezpokładowe, które z czasem doprowadzą do pojawienia się galer
STATEK GRECKI
GALEON – żaglowy okręt wojenny lub statek handlowy, cechujący się wysoką, zwężającą się ku górze nadbudówką rufową oraz galionem – figurą na dziobie okrętu, z reguły uzasadniającą jego nazwę. Okres dominacji galeonów przypadał na XVI–XVII w., choć funkcjonowały jeszcze w XVIII w.
4000-3000 p.n.e. na Nilu pojawiają się łodzie z jednym masztem i kwadratowym żaglem
200 n.e. Chińczycy budują statki wielomasztowe 1200 p.n.e. Fenicjanie wprowadzają do drewnianych jeszcze statków kil (główna belka konstrukcyjna kadłuba statku) 100 p.n.e. Chińczycy wynajdują ster 200 n.e. Chińczycy budują statki wielomasztowe 200-300 Arabowie i Rzymianie opracowują ożaglowanie przednie i tylne pozwalające na żeglowanie prostopadle do wiatru 1090 Chińczycy wynajdują kompas magnetyczny
Jednomasztowiec
1400-1500 wprowadzenie trójmasztowców w Europie Zachodniej pozwala na podbój nowych kontynentów i rozwój nowych szlaków morskich, będą one do wynalezienia parowców dominowały na morzach
1620 Holender Cornelius Drebbel konstruuje pierwszy statek podwodny
Statki z różnych krajów 1777 w angielskiej stoczni w Yorkshire powstaje "Trial" - pierwszy statek z żelaznym kadłubem 1783-1836 trwają pionierskie próby skonstruowania parowców, z wykorzystaniem śruby napędowej
1807 pierwszy udany parowiec "Clermont" odbywa rejs z Nowego Jorku do Alabamy.
Statki napędzane 1845 zwodowano - pierwszy statek stalowy o napędzie śrubowym, podwójnym dnem i stępkami przechyłowymi 1886 niemiecki inż. Gottlieb Daimler buduje pierwszą łódź napędzaną silnikiem spalinowym.
1900 Włoch E. Forlanini buduje pierwszy wodolot
CDN… 1901-50 żaglowce przechodzą do historii, wykorzystywane nadal jako statki sportowe i w jachtingu, rozpowszechniają się motorowce, stałemu doskonaleniu ulegają systemy nawigacyjne, pojawia się radar
1955 Amerykanie zwodowali pierwszy okręt podwodny o napędzie atomowym "Nautilus
1959 pierwszy okręt nawodny o napędzie jądrowym lodołamacz ,,Lenin’’
1959 pierwszy poduszkowiec
ZBIORNIKOWCE 1950-2000 nastaje era wielkich zbiornikowców w ich produkcji przodują stocznie koreańskie i japońskie, w żegludze pasażerskiej ogromną popularnością cieszą się promy obsługujące krótkie trasy.
Masowiec
Prom
Najszybciej przez Atlantyk… 1989 statek "Gentry Eagle" z wynikiem 2 doby, 14 godzin, 7 minut ustanawia rekord szybkości przepłynięcia przez Atlantyk statkiem nawodnym
Gentry Eagle
Historia Queen Mary 2 2003 zwodowanie "Queen Mary 2" największego statku pasażerskiego świata - dł. 345 m, wys. 72 m (ok. 20 pięter), prędkość do 30 węzłów (50 km/h), 2620 miejsc pasaż.
Największy statek świata czyli Queen Mary 2
Dziękujemy Korzystaliśmy ze stron: http://www.zaglowce.ow.pl/typy/ http://aneigo.republika.pl/Html/shipe.htm http://pl.wikipedia.org/wiki/ http://pl.wikipedia.org/wiki/Poduszkowiec http://pl.wikipedia.org/wiki/RMS_Queen_Mary_2