dr hab. inż. Lucjan Gucma, prof. AM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
S. Potempski, Instytut Energii Atomowej, MANHAZ
Metody badań strukturalnych w biotechnologii
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
Sztuczne sieci neuronowe
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Portfel wielu akcji. Model Sharpe’a
Statystyczne parametry akcji
Współczynnik beta Modele jedno-, wieloczynnikowe Model jednowskaźnikowy Sharpe’a Linia papierów wartościowych.
ALGORYTMY GEOMETRYCZNE.
UKŁAD SŁONECZNY.
Linear Methods of Classification
Dopasowanie modelu autoregresji i predykcja stanów wody w Odrze (posterunek wodowskazowy Trestno) Tomasz Niedzielski.
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 4: Generowanie zdarzeń  Dr inż. Halina Tarasiuk p. 337, tnt.tele.pw.edu.pl.
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
Analiza wariancji.
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
The functional organization of mitochondrial genomes in human cells
MODELOWANIE CFD STRUMIENICY DWUCIECZOWEJ
Skuteczność leczenia metodą FED u osób ze skoliozą w różnym wieku metrykalnym i kostnym w Ośrodku „BIO” Mariusz Czarnecki w Końskich. Mariusz Czarnecki,
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
Zasady przejazdu przez tory kolejowe i tramwajowe
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
WYBRANE PRZEPISY MANEWRY O RUCHU DROGOWYM Przygotowała:
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
Ruch obiegowy Ziemi..
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
1 Investigations of Usefulness of Average Models for Calculations Characteristics of the Boost Converter at the Steady State Krzysztof Górecki, Janusz.
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Drgania punktu materialnego
DAWID DAMIAN KINGA FILIP ANDRZEJ NADIA NATALIA.
Proporcjonalność prosta Wielkościami wprost proporcjonalnymi nazywamy wielkości zmieniające się w taki sposób, że wzrost lub zmniejszenie jednej powoduje.
Temat: Optymalizacja synchronizacji świateł drogowych
 Ciemną nocą, gdy marynarze wracali z morza, to właśnie latarnie były znakiem, że dom jest tuż, tuż;  Ostrzegały swym blaskiem by rozważnie podpływać.
Regresja wieloraka.
PROJEKT L.I.P.S.S Sprawa na Cyprze. Szkoła zaczyna się w wieku 5 lat i 8 miesięcy – ukończenie szkoły podstawowej po 6 latach Promocja do Gimnazjum (12.
STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2:
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Testowanie hipotez statystycznych
Wyszukiwanie maksimum funkcji za pomocą mrówki Pachycondyla Apicalis.
Nadrzędnym celem jest kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych, podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania.
2Komenda Stołeczna Policji Komenda Stołeczna Policji3.
Wnioskowanie statystyczne
Posiedzenie Opolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych woj. opolskiego.
Algorytm znajdowania Największego Wspólnego Dzielnika.
Pole magnetyczne.
Klasa II – liceum i technikum – zakres podstawowy
Skrzyżowanie jest to przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie. Skrzyżowanie, w którym drogi przecinają się.
LOCJA.
TEMAT: Zasady ruchu drogowego. Znaki drogowe.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
Wówczas równanie to jest słuszne w granicy, gdy - toru krzywoliniowego nie można dokładnie rozłożyć na skończoną liczbę odcinków prostoliniowych. Praca.
Tytuł projektu Wywiady #1. Które założenia testowaliśmy? Które KONKRETNIE hipotezy z modelu biznesowego (BMC) poddaliście sprawdzeniu?
Ruch pod wpływem siły tarcia  - czas relaksacji Na ciało o masie m działa siła oporu Równanie Newtona Wymiar ilorazu.
Wojciech Bartnik, Jacek Florek Katedra Inżynierii Wodnej, Akademia Rolnicza w Krakowie Charakterystyka parametrów przepływu w potokach górskich i na terenach.
Analiza metod scalania arkuszy Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie zlewni rzeki Kamiennej i Iłżanki Paweł Gilewski Maria Grodzka-Łukaszewska Grzegorz.
Adrian Knapczyk (1), Sławomir Francik (2)
Temat: Jak zmierzono odległość do księżyca, planet i gwiazd.
Rozkładanie wielomianów
59 Konferencja Naukowa KILiW PAN oraz Komitetu Nauki PZITB
Jednorównaniowy model regresji liniowej
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Zapis prezentacji:

dr hab. inż. Lucjan Gucma, prof. AM Akademia Morska Szczecin Instytut Inżynierii Ruchu Morskiego WYKORZYSTANIE ANALIZY INCYDENTÓW NAWIGACYJNYCH W CELU OCENY BEZPIECZEŃSTWA NAWIGACYJNEGO NA OBSZARACH MORZA BAŁTYCKIEGO O DUŻYM ZAGĘSZCZENIU RUCHU STATKÓW. Mgr inż. Krzysztof Marcjan dr hab. inż. Lucjan Gucma, prof. AM

Cel badań Określenie bezpieczeństwa nawigacyjnego na badanym obszarze na podstawie incydentów nawigacyjnych. Budowa modelu incydentów nawigacyjnych. Znalezienie zależności między incydentami a wypadkami nawigacyjnymi umożliwiające podjęcie oceny bezpieczeństwa nawigacyjnego na badanym akwenie. Wyznaczenie stosunku liczby incydentów do wypadków na obszarze - znalezienie miejsc potencjalnie niebezpiecznych.

Ruch statków na Morzu Batyckim Zagęszczenie ruchu statków na obszarze Morza Bałtyckiego [HELCOM]

Wypadki na morzu Baltyckim Na Bałtyku obserwowany jest brak tendencji spadkowej wypadków nawigacyjnych co jest zjawiskiem wysoce niepokojącym. Kolizje statków stanowią obecnie około 40% wszystkich wypadków morskich Typy wypadków na Morzu Bałtyckim 2011

Obszar badań Wybrano obszary w pobliżu systemów rozgraniczenia ruchu.

Problem obserwowalności wypadków oraz incydentów Duża część drobnych wypadków oraz incydentów morskich nie jest rejestrowana przez administracje morskie, ponieważ rejestrowane dane mimo wysiłku wielu zaangażowanych w to organizacji, są dalej niekompletne i niespójne. Niepełna liczba rejestrowanych incydentów nawigacyjnych powoduje małą skuteczność przeciwdziałania tym zjawiskom, a tym samym ogranicza możliwość przeciwdziałania poważnym wypadkom morskim.

Problem obserwowalności wypadków oraz incydentów W- wypadki, INC – incydenty

Budowa modelu incydentów nawigacyjnych Budowa modelu incydentów nawigacyjnych na podstawie probabilistycznej domeny statku w oparciu o dane z systemu AIS, do oceny bezpieczeństwa nawigacyjnego. Incydentem nawigacyjnym będzie nazywane takie zbliżenie się dwóch statków do siebie, które zdecydowana większość nawigatorów uznałaby za niebezpieczne.

Typy spotkań statków Analizie poddano tylko takie sytuacje , kiedy 2 statki rozmijały się na odległości mniejszej niż 2,5 mili morskiej. Sytuacje spotkaniowe między statkami zostały podzielone ze względu na różnicę kątową w kursach obu statków na: - Kursy przeciwne - Wyprzedzanie - Przecinanie się kursów

Budowa domeny probabilistycznej Założenia: odległości mijania się statków są losowe; Założono, że rozkład odległości mijania D będzie miał maksimum w okolicy punktu Dmax, który jest odległością, powyżej której najwięcej nawigatorów będzie omijać inne statki. Rys. 3. Hipotetyczny rozkład mijania się statków

Budowa domeny probabilistycznej Obszar wokół statku podzielono na 8 sektorów (co 45°) ze względu na kąt kursowy pod jakim wystąpiło CPA. Wyznaczanie kształtu domeny poprzez połączenie ze sobą odległości (wyznaczonej statystycznie granicy domeny w danym sektorze). Rys. 5. Budowa domeny na podstawie rozkładów odległości w danym sektorze.

Współczynnik Ryzyka dla badanych obszarów. gdzie: - liczba incydentów na 10000 przejść statków, - liczba wypadków na 10000 przejść statków. Obszar Wypadki na 10.000 przejść Sytuacja Incydenty na 10.000 przejść Współczynnik Ryzyka 1 TSS South of Gedser   0.024837 Statki idące wprost na siebie 26.2 1053 Wyprzedzanie 26.5 1066 Przecinanie 2 TSS Falsterbo 0.037993 21.3 560 39.5 1040 23.9 630 3 TSS Bornholmsgat 0.019213 3.1 160 21.9 1140 11.9 620

Wnioski Zaprezentowane badania wskazują, iż analizując dane o pozycjach statków można wyznaczyć obszar domeny probabilistycznej wokół statku, której przekroczenie jest uważane za incydenty nawigacyjne oraz sprawdzić zależności między wypadkami nawigacyjnymi a incydentami. Założeniem pracy oraz kontynuowanych badań jest wyznaczenie na Południowozachodnim Bałtyku miejsc potencjalnie niebezpiecznych. Za miejsca potencjalnie niebezpieczne uznano te, w których skonstruowana domena probabilistyczna jest najmniejsza, a stosunek incydentów do liczby kolizji jest najwyższy. Autorzy na podstawie analizy incydentów nawigacyjnych dążą do znalezienia czynników, których rezultatem są wypadki morskie. Przedstawienie miejsc potencjalnie niebezpiecznych oraz zwiększenie świadomości nawigatorów, co do czynników podwyższonego ryzyka kolizji, ma za cel zmniejszenie liczby wypadków morskich.

WYKORZYSTANIE ANALIZY INCYDENTÓW NAWIGACYJNYCH W CELU OCENY BEZPIECZEŃSTWA NAWIGACYJNEGO NA OBSZARACH MORZA BAŁTYCKIEGO O DUŻYM ZAGĘSZCZENIU RUCHU STATKÓW. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ