istotne cechy kryterium:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Konstruktywizm.
Determinanty naukowości w informatologii
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
INDUKCJONIZM NAIWNY Nauka wychodzi od obserwacji
RACJONALIZM, RELATYWIZM, OBIEKTYWIZM wg A. Chalmersa
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Donald N. McCloskey The Rhetoric of Economics (Retoryka w Ekonomii) Część I Opracował: Mariusz Barczak.
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
Teoria równowagi ogólnej (1874)
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Sofiści.
Gnozeologia – epistemologia 2010
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
Argumentacja jako proces poznawczy
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Prawda jako mit Renata Ziemińska.
Idea oceniania kształtującego
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Wprowadzenie – podstawy ekonomicznego myślenia
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Filozoficzno-Teologiczne
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Logika i argumentacja dla prawników
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Wykład I: Pytania o logikę
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

istotne cechy kryterium: Racjonalizm Istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii istotne cechy kryterium: uniwersalność ahistoryczność

Różnica między nauką a nie-nauką Tylko te teorie są naukowe które spełniają uniwersalne kryterium naukowości. Astrologia nie jest nauką, ponieważ nie można jej wyprowadzić w indukcyjny sposób z faktów.

Relatywizm Nie istnieje uniwersalne kryterium z uwagi na które można uznać, że jedna teoria jest lepsza od drugiej. Decyzja o uznaniu teorii naukowych za lepsze czy gorsze zależy od jednostek lub społeczności, które dokonują takich ocen.

„człowiek jest miarą wszechrzeczy” Pitagoras wyraża relatywizm w odniesieniu do jednostek ludzkich „nie ma standardu wyższego niż zgoda zainteresowanej społeczności” Kuhn wyraża relatywizm w kontekście pewnych społeczności ludzkich

Lakatos -racjonalista „centralnym problemem filozofii nauki jest… problem ustanowienia uniwersalnych warunków, w których teoria… jest naukowa” i że problem ten jest ściśle związany z problemem racjonalności nauki a jego rozwiązanie „winno dać nam wskazówkę co do tego, czy akceptacja teorii naukowej jest racjonalna czy nie”.

„metodologia naukowych problemów badawczych lepiej służy jako narzędzie zbliżania się do prawdy w naszym rzeczywistym świecie niż jakakolwiek inna metodologia” Celem nauki jest prawda i metodologia programów badawczych zapewnia najlepsze środki oceny stopnia, w jakim udało się nam do niej zbliżyć. Metodologia uzmysławia nam na czym polega postęp w fizyce współczesnej, nie oferuje żadnych wskazówek tym, którzy chcą przyczynić się do postępu naukowego.

Kuhn- relatywista Wiedza naukowa, jak język, jest albo własnością wspólną albo niczym w ogóle. Aby ją zrozumieć, musimy znać określone cechy tych grup, które je wytwarzają i nią się posługują.

Indywidualizm Wiedza jest szczególnym zbiorem przekonań głoszonych przez jednostki ludzkie i zamieszkujących w ich umysłach lub mózgach. Musi istnieć sposób na uzasadnienie prawdziwości przekonania, poprzez odwołanie się do odpowiednich danych doświadczenia.

Dwa sposoby zdobywania wiedzy o świecie wg. klasycznego racjonalisty prawdziwe fundamenty wiedzy są poznawalne za pomocą umysłu. >umysł pojmuje zdania jako jasne, wyraźne i oczywiście prawdziwe dzięki rozumowaniu i kontemplacji wg. klasycznego empirysty prawdziwy fundament wiedzy poznać można za pomocą zmysłów. >zdania uzyskane przez obserwacje składają się na fundament, na którym można budować dalszą wiedzę przy użyciu wnioskowania indukcyjnego

Obiektywizm Wszystkie składniki wiedzy, poczynając od prostych zdań do skomplikowanych teorii, posiadają własności i cechy dzięki którym wykraczają one poza dziedzinę przekonań i stanów świadomości tworzących je i rozmyślających o nich jednostek ludzkich

„Wiedza absolutna” Poppera „moja … teza implikuje istnienie dwóch różnych sensów wiedzy lub myśli: Wiedza lub myśl w sensie subiektywnym, polegająca na stanach umysłu, świadomości lub będąca dyspozycją do zachowania lub działania oraz Wiedza lub myśl w sensie obiektywnym, składająca się z problemów, teorii argumentów jako takich

Obiektywistyczna koncepcja nauki Lakatosa … teoria może być pseudonaukowa nawet jeżeli jest bardzo prawdopodobna i wszyscy w nią wierzą, oraz może być wartościowa naukowo, nawet jeżeli jest niewiarygodna i nikt w nią nie wierzy. Teoria może mieć najwyższą wartość naukową, nawet jeżeli nikt jej nie rozumie, cóż dopiero w nią wierzy.