Zapraszamy na obejrzenie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sposoby określania odczynu roztworów
Advertisements

Festiwal Projektów 2. 0 w Szkole Podstawowej im. K
Publiczne Gimnazjum w Cieszkowie im. Jana Pawła II
KWAŚNE DESZCZE.
Fotosynteza Fotosynteza to złożony proces biochemiczny zachodzący głównie w liściach, a dokładniej w chloroplastach. Przeprowadzany jest jedynie przez.
Obserwacja kiełkowania nasienia fasoli
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Projekt Edukacyjny uczniów klasy 2b.
Biologia jako nauka eksperymentalna
PROJEKT EDUKACYJNY KOLOROWY ŚWIAT CHEMII.
Jola i Roman Korzeniewscy Kowalew k. Pleszewa ul. B. Chrobrego 22a
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Biologia jako nauka eksperymentalna.
WPŁYW ODCZYNU GLEBY NA KIEŁKOWANIE I WZROST
Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole.
Barwa wskaźników w roztworze kwasu octowego:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Doświadczenie z RZEŻUCHĄ
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
Budowa chemiczna kości
Doświadczenie z rzeżuchą
Autorka: Julka Jagniątkowska
NISZA EKOLOGICZNA Badanie wpływu działania światła i temperatury na rozwój rzeżuchy, oraz próba odnalezienia jej niszy ekologicznej autor: Igor Stefański.
Skład grupy.
Tytuł projektu badawczo-naukowego:
Jak samodzielnie poznać przyrodę?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dzień Wody Zajęcia przeprowadzone przez panią Katarzynę Kaczyńską, pracownika Wydziału Środowiska Starostwa Powiatowego w Mrągowie dla klasy I i III.
Czy rośliny gorączkują? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Cel: Wykazanie roli transpiracji.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Witamina C Co to jest?.
Ruchy roślin i różne reakcje na pożywki,
Eksperyment z jajecznicą
Zielona jajecznica Wykonała Madzia Paluch, kl.3E.
Możecie eksperymentować z różnymi gatunkami roślin...
Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b
Było to niezbędne do badania zachowania substancji …
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY
Badanie wód jezior lobeliowych
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Wpływ nawozów na wzrost fasoli
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia Pozalekcyjno – Pozaszkolne Z Chemii CZŁOWIEK.
Doświadczenie Biologiczne
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Badania,doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
„Jak światło wpływa na rozwój rzeżuchy?”
Wpływ różnych napojów na wzrost i rozwój roślin
Barwa pelargonii w glebie o odczynie zasadowym i kwasowym. Do zakwaszenia gleby użyliśmy specjalnego środka zakupionego w sklepie ogrodniczym. Zakwasiliśmy.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Wpływ światła na fotosyntezę roślin
Gleba Gleba – najbardziej zewnętrzna powłoka litosfery składająca się z luźnych cząsteczek mineralnych i organicznych, powietrza i wody. Cechą charakterystyczną.
Dlaczego niektóre metale ulegają niszczeniu – korozji?
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
W WYNIKU REAKCJI KWASU Z ZASADĄ POWSTAJE OBOJĘTNA CZĄSTECZKA WODY.
SKŁAD NAPOJÓW. Nasza grupa opracowała projekt pod tytułem,,Skład napojów’’. Naszym zadaniem było przeprowadzenie badań według ustalonego harmonogramu.
WPŁYW DETERGENTÓW NA KIEŁKOWANIE NASION RZEŻUCHY
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Źródła wiedzy biologicznej.
BADANIE POWSTAWANIA GAZU W TRAKCIE FOTOSYNTEZY
Żurawka kontra IIB! Dnia 26 maja nasza szkoła obchodziła Dzień Ziemi. Każda klasa dostała zadanie do wykonania, klasa IIB(czyt. nasza wspaniała ) miała.
Jak światło i woda wpływają na rozwój roślin
Doświadczenie z rzeżuchą
Aleksander Balcerzak Jak światło wpływa na kolor rzeżuchy? IV C.
Elektrolity i nieelektrolity
Doświadczenie z RzeŻuchą
Kolorowa chemia czyli indykatory naturalne i sztuczne
Zapis prezentacji:

Zapraszamy na obejrzenie Prezentacji pt. Jak wpływają różne czynniki na kiełkowanie i wzrost roślin na przykładzie rzeżuchy?

Opis projektu Przeprowadzonych zostało 7 hodowli. Badane w nich były: wpływ światła, zagęszczenia, odczynu podłoża (kwasowy oraz zasadowy), temperatury oraz tlenu, na proces kiełkowania a następnie wzrostu rzeżuchy. Hodowle przeprowadzono zgodnie z zasadami eksperymentu, prowadząc równolegle hodowle kontrolne.

Posiane nasiona rzeżuchy wykiełkowały po paru dniach. Wpływ światła Próba badawcza i kontrolna zostały ustawione na parapecie okiennym, przy czym próba badawcza została przykryta, aby odizolować ją od działania światła. Posiane nasiona rzeżuchy wykiełkowały po paru dniach. Młode rośliny z próby kontrolnej miały barwę zieloną, natomiast z próby badawczej - żółtą i były delikatniejsze.

Wpływ światła

Wpływ zagęszczenia Próba badawcza – nasiona zostały wysiane gęsto, próba kontrolna – nasiona wysiano w odstępach od siebie. Rośliny z próby badawczej nie wykiełkowały wszystkie, i były wyższe w stosunku do próby kontrolnej.

Wpływ odczynu podłoża Wpływ odczynu podłoża na kiełkowanie i wzrost rzeżuchy zbadano w dwóch przypadkach: odczynu kwaśnego i odczynu zasadowego.

Podłoże zakwaszone Zakwaszone podłoże (próba badawcza) uzyskano przez zastosowanie słabego roztworu kwasu octowego. Podłoże próby kontrolnej zwilżono wodą. W próbie badawczej nasiona nie wykiełkowały, pojawiła się pleśń. W próbie kontrolnej zaobserwowano wzrost roślin.

Podłoże zasadowe Zasadowe podloże (próba badawcza) przygotowano z wykorzystaniem roztworu sody oczyszczonej. Podłoże próby kontrolnej zwilżono wodą. W przypadku próby badawczej również nie zaobserwowano rozwoju rzeżuchy, a nasionka nabrały czarnej barwy. W próbie kontrolnej zaobserwowano wzrost.

Wpływ temperatury Wpływ temperatury zbadano również w dwóch przypadkach: temperatury wyższej niż pokojowa oraz temperatury obniżonej.

Temperatura podwyższona Próba badawcza (o podwyższonej temperaturze) została ustawiona na kaloryferze, natomiast próba kontrolna na parapecie okiennym) Rzeżucha w próbie badawczej urosła szybciej w porównaniu do próby kontrolnej.

Temperatura obniżona Próba badawcza (poddana działaniu niższej temperatury) została ustawiona na zewnątrz okna w warunkach zimowych, natomiast próba kontrolna na parapecie okiennym w sali. Nasiona próby badawczej nie wykiełkowały, w przeciwieństwie do próby kontrolnej.

Wpływ tlenu Próba badawcza została odcięta od dostępu tlenu przez zalanie nasion wodą a następnie cienką warstwą oleju kuchennego. Próba kontrolna została zalana jedynie wodą. W próbie badawczej nasiona nie wykiełkowały, natomiast w próbie kontrolnej zaobserwowano wzrost.

Wnioski: * Rośliny do prawidłowego wzrostu potrzebują światła, gdyż dzięki niemu możliwy jest przebieg procesu fotosyntezy. * Organizmy te potrzebują też odpowiedniej przestrzeni do wzrostu. W zbyt dużym zagęszczeniu zmuszone są do konkurencji. * Istotny jest odczyn podłoża na którym rośliny kiełkują i wzrastają. Podłoże zbyt kwaśne lub zbyt zasadowe hamuje kiełkowanie i wzrost. * Bardzo istotnym czynnikiem jest także temperatura. Nieco wyższa od pokojowej korzystnie wpływa na kiełkowanie i wzrost, natomiast obniżona – hamuje je. * Warunkiem niezbędnym do kiełkowania nasion jest także obecność tlenu. Jego brak hamuje proces.

Dziękujemy za obejrzenie prezentacji Przygotowali: Mariola Hupacz Karolina Żukowska Natalia Pietrzak Anna Pietrzak Rafał Winiczuk Bartosz Chilczuk